Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Ongerust... ik heb een broer en zus met MS. Ben ik de volgende?

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Ongerust

Ongerust... ik heb een broer en zus met MS. Ben ik de volgende?

Bericht door Ongerust »

Hallo iedereen,

een 7-tal jaar geleden kreeg mijn 2 jaar oudere broer (schilder-decorateur) te horen dat hij MS had. Hij ging heel snel achteruit. Mijn 5 jaar oudere zus (poetsvrouw aan huis) ontdekte in februari dat ze blind was aan 1 oog. Na onderzoek bleek dat zij dus ook MS had.. Ook zij gaat redelijk snel bergaf (en het is een keiharde, maar dan ook een keiharde tante en werker. De arts vermoedde dan ook dat ze het wellicht al jaren had. Je moet haar doodslaan alvorens je haar hoort klagen...
Wat is de kans dat ik dit ook krijg? Zijn hieromtrent cijfers bekend? Ik las ergens :" als je een broer of zus hebt met MS dan is de kans 1 op 20. Dat leek me al heel veel. Maar wat als je een broer en een zus hebt die het beiden hebben? Is de kans dan kleiner of net groter? Ik vond niet echt cijfermateriaal hieromtrent....

Ik moet zeggen dat ik sinds mijn COVID-herstel nog steeds absurd moe ben. Ik slaap minstens 8 uur per nacht (vroeger sliep ik 4 uur per nacht, tot mijn 36 ste of zo, tot mijnheer de hamer mij even kapotsloeg), dus een tekort aan slaap kan het volgens mij niet zijn. Ik werk niet te hard. Ik heb al maanden niet meer gesport. COVID heeft me volledig uit mijn ritme geklopt. Om 20u00 's avonds ben ik doodmoe, terwijl ik een paar jaar geleden om 23u00 nog sportte. Ik moet opnieuw starten maar ik slaag er maar niet in; En dat is ECHT niks voor mij. Ik ben nu 42, bijna 43, nog steeds "atletisch" maar als ik zo "lui" blijf, zo moe blijf, dan zal ik binnen de kortste keren een schaduw van mezelf worden. Misschien is de vermoeidheid gelinkt aan de MS? Ik denk het niet... maar ik heb in mijn leven al zoveel pech gekend dat ik het niet uitsluit.

DUs... kent iemand een wetenschappelijk onderzoek omtrent de probabiliteit?
Jrs77

Re: Ongerust... ik heb een broer en zus met MS. Ben ik de volgende?

Bericht door Jrs77 »

Ongerust schreef: 10 sep 2020, 11:07 Zijn hieromtrent cijfers bekend? Ik las ergens :" als je een broer of zus hebt met MS dan is de kans 1 op 20. Dat leek me al heel veel. Maar wat als je een broer en een zus hebt die het beiden hebben? Is de kans dan kleiner of net groter?
Volgens de bekende cijfers is de kans dat je in Nederland MS krijgt 1 op 1000. Met een familielid in de eerste lijn met de diagnose, is de kans 5x groter; 1 op 200 dus.
Over of die kans verandert met twee familieleden in de eerste lijn, heb ik nooit iets gehoord of gelezen.

Omdat de oorzaak van MS niet bekend is, weten ze dus ook niet welke rol genen spelen.
Klick

Re: Ongerust... ik heb een broer en zus met MS. Ben ik de volgende?

Bericht door Klick »

ik kan me je vraaggeel goed voorstellen, je ongerustheid ook, maar echt bewijzen zijn er voor zover ik weet niet dat ms erfelijk zou kunnen zijn.

ik weet wel dat er een paar jr terug een onderzoek zou zijn naar tweelingen, ik ben wel benieuwd wat daar uit gekomen is. weet iemand dat? of loopt die nog?

je kan deze zorgen het beste overleggen met je huisarts.
Jrs77

Re: Ongerust... ik heb een broer en zus met MS. Ben ik de volgende?

Bericht door Jrs77 »

Klick schreef: 10 sep 2020, 12:21 ik weet wel dat er een paar jr terug een onderzoek zou zijn naar tweelingen, ik ben wel benieuwd wat daar uit gekomen is. weet iemand dat? of loopt die nog?
Ik vond een oud onderzoek, waaruit blijkt dat de kans bij eeneiige tweelingen (25,9%) vele malen groter was dan bij twee-eiige tweelingen (1,9%):
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/N ... 2253152603
Antoinette

Re: Ongerust... ik heb een broer en zus met MS. Ben ik de volgende?

Bericht door Antoinette »

Ik kan me jouw zorgen heel goed voorstellen.

Ik ben de 4e op rij van mijn moeders kant die MS heeft.

Mijn tante: inmiddels overleden.
Mijn oom: overleden aan de gevolgen van MS
Mijn neef: hij gaat heel snel achteruit.
En ik. ik kreeg de diagnose 24 jaar geleden. Ik ben 69 en nog
redelijk mobiel.

Persoonlijk denk ik niet dat MS erfelijk is, maar wel genetisch bepaald.
Ongerust

Re: Ongerust... ik heb een broer en zus met MS. Ben ik de volgende?

Bericht door Ongerust »

Ja, er zijn duidelijke aanwijzingen dat er een samenspel is tussen een genetische predispositie en omgevingsfactoren.
Mijn broer en zus hebben gemeen dat ze door hun job vaak in contact kwamen met (sterke en zware) chemische reinigingsproducten...
Ik blijf daar dus ver weg van.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp