Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Partner met MS

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
Esther56

Partner met MS

Bericht door Esther56 »

Goedemiddag, ik ben nieuw hier. Mijn naam is Esther en ik ben 56 jaar.
Ik heb zelf geen MS, maar ben de (ex) "partner" van iemand met MS.
Wij hebben een relatie(gehad) van bijna 11 jaar.
Ik lees veel over MS, daar ik mijn partner zoveel mogelijk wil helpen, helpen op alle vlakken.

Ik vind t erg moeilijk en verdrietig omdat ik vaak niks voor haar kan doen. En doe ik dingen dan ben ik de ene keer de beste en liefste, maar de volgende dag dan is t helemaal fout, ik kan dan niks goed doen en begrijp haar helemaal niet (zegt ze).
Het wordt dan ruzie...negeren....met soms tot gevolg dat ze me gaat verlaten.

Ik word hier ontzettend verdrietig van, weet niet wat te doen. Ik heb niemand om hier over te praten.

Iemand tips?




Groetjes,
Esther.
Laatst gewijzigd door Esther56 op 12 sep 2020, 06:44, 1 keer totaal gewijzigd.
leeuwtje-nl

Re: Partner met MS

Bericht door leeuwtje-nl »

Hallo Esther, welkom hier! Je bericht was goed geplaatst in het voorsteltopic, maar je eindigt met een oprechte vraag. Het voorsteltopic wordt minder intensief gelezen, dus ik heb je bericht toch even afgesplitst en een eigen topic gegeven. De titel kun je zelf desgewenst nog aanpassen door in je eerste bericht te klikken op "wijzigen", dan kun je de titel ook aanpassen.

Ik hoop dat je hier veel nuttige reacties en tips zult krijgen!
MamaFayeEmma2020

Re: Partner met MS

Bericht door MamaFayeEmma2020 »

Beste Esther,

Ik herken mijzelf hierin een beetje.. Ik kan soms ook ontploffen maar ben eigenlijk de liefste.. ik zeg altijd sorry tegen mijn man maar we blijven wel praten. Ik moet soms even mijn emmertje omkiepen en dan is het (in mijn geval) gewoon het beste om te laten doen, daarna een knuffel en kus en is het weer goed.. Als ik dan weer gekalmeerd ben kunnen we weer lachen..

Praten praten praten is het beste!! En het ligt niet aan jou hoor soms gebeurd het gewoon (sorry!)
Klick

Re: Partner met MS

Bericht door Klick »

hoi esther,

zeker herkenbaar!
ik heb zelf ook een korter lontje gekregen en ontplof ook soms, vroeger was dat onverklaarbaar. ik was altijd zo geduldig en nooit boos.

Maar ik heb gemerkt dat het heel erg met energie maken heeft.

als ik door mijn energie heen zit en eigenlijk al ver in het rood zit, kan ik er niks meer bij hebben. ben dan overprikkeld en kan ontploffen. die momenten moet je leren herkennen, kun je opvangen met wc momentje (rust prikkelarm en overal te vinden)

dat herkennen kost tijd, de grens verschuift steeds, ik heb het nu zelfs al van stilstaan en even meekijken op een laptopscherm.. zitten moet ik dan.. dat komt zwaar ongeduldig over en is dat helemaal niet.. als ik zit kan ik weer de geduldige ik zijn.

ik heb met mijn man samen revalidatietraject gedaan, psycholoog ergotherapie enz enz. daar hebben WIJ veel aan gehad, hij met name..

praten praten praten... ja dat is belangrijk..
Esther56

Re: Partner met MS

Bericht door Esther56 »

Dank je wel voor jullie reacties. Klopt, praten is t beste. Soms lukt dat, maar vaak loopt t dan op ruzie uit.
Ik vrees dat t nu echt (weer) te laat is. Ze wil niet praten. Ze is langzaamaan haar spullen aan t inpakken. Ze heeft mensen geregeld voor de verhuizing. En ze is al bezig met adreswijzigingen.

Enkele uren voor de ruzie was ik nog haar schatje. En de dag daarvoor, en daarvoor....
We hadden ook zulke plannen.
Ze weet ook dat ik heel veel van haar houd. En dat ik alles voor haar die en haar overal mee help. Nooit is t teveel voor mij.

Wat hebben we t toch goed samen he zegt ze zo vaak.


Maar als ze dan weer ns onredelijk is en ik tff niet aankan dan kan er van mijn kant ook wel eens wat te veel gezegd worden. Waar ik dan ff later wel spijt van heb.


Ik weet nu niet wat en of ik nog iets kan doen.

Esther.
Fia

Re: Partner met MS

Bericht door Fia »

Ik zeg wel eens gekscherend dat de ms voor een partner nog lastiger is. Die kan nog moeilijker aanvoelen waar de grenzen liggen en Voelt zich machteloos.

Zelf kan ik het bloedirritant vinden als mijn man alles voor me wil doen. Ik bedoel ik kan heus zelf nog wel dingen. Het gaat wel langzamer en ziet er vast heel onhandig uit, maar voor mij is het wel heeeeeel belangrijk om dingen zelf te doen.

Mss een idee voor jullie om naar een Can do weekend te gaan. Ik heb diverse verhalen gehoord dat dit heel veel oplevert.

https://nationaalmsfonds.nl/coaching/ca ... programma/

Mijn man en ik willen misschien ook gaan. Ik las dat er eind oktober een weekend is.
Wij slaan deze nog ff over ivm Corona.

Hopelijk kunnen jullie elkaar weer vinden.

Liefs,

Fia
Esther56

Re: Partner met MS

Bericht door Esther56 »

Hoi Fia,

Mijn ex kan ook nog wel goed uit de weg hoor. Maar ik help ze waar nodig.
En een Cando weekendgaat niet lukken. Ik kan geen contact met haar krijgen.
Ik had ws eerder aan de bel moeten trekken.

Groetjes Esther.
Marina

Re: Partner met MS

Bericht door Marina »

Hoi Esther,

Wat een moeilijke en verdrietige situatie voor jullie beiden.

Ik weet, op basis van enkel je (korte) verhaal, natuurlijk niet het fijne van de situatie en vind het daarom wat lastig om tips te geven.
Wat me wel op valt aan je verhaal is dat je (ex-)vriendin schijnbaar nogal (snel) wisselende gevoelens/gedachten kan hebben over jullie relatie. Is dit iets, die (snel) wisselende gevoelens, dat wellicht ook op andere gebieden speelt bij je vriendin?
Waar ik namelijk aan moest denken bij het lezen van je verhaal: dat het voor kan komen dat iemand, direct of indirect, door de MS last kan hebben van stemmingswisselingen. Zou het kunnen zijn dat mogelijk ook zoiets speelt bij je (ex-)vriendin?

Moeilijk als je (ex-)vriendin niet (meer?) open ervoor staat om erover te praten.. Misschien is het nog een idee om je vriendin te proberen te bereiken door middel van woorden op papier. Op die manier voorkom je in ieder geval dat je er mogelijk iets "uitfloept" waar je achteraf spijt van hebt. Mocht je vriendin, hopelijk, de deur nog op een kiertje hebben staan.

Sterkte, jullie beiden!
Esther56

Re: Partner met MS

Bericht door Esther56 »

Hoi Marina,

Ik denk dat jij t heel goed ziet wat betreft de stemmingswisselingen. Maar deze duren dan vaak ook heel lang.
En dan gaat ze ook heel impulsief te werk.

Meestal is t dan ook t vluchtgedrag. Bijv. om dan ff ergens in te trekken en dan meteen een appartement te kopen.
Nu ook weer heel impulsief. In de familie staat/stond een huis leeg. Meteen (dag later) na de ruzie al woonruimte geregeld.
Er viel ook helemaal niet meer te praten. Ze is alleen bezig met alles te regelen en spullen te pakken. Verhuizing al geregeld

Is dit iets, die (snel) wisselende gevoelens, dat wellicht ook op andere gebieden speelt bij je vriendin? Deze vraag begrijp ik niet.

Deze actie heeft ze al enkele keren meer gedaan, in de afgelopen 11 jaar.
Maar nu ze ook echt alles gaat meenemen heb ik t gevoel dat dit wel eens voorgoed zou kunnen zijn.

Groetjes Esther.
Marina

Re: Partner met MS

Bericht door Marina »

Hoi Esther,

M'n vraag over of de (snel) wisselende gevoelens bij je (ex-)vriendin ook op andere gebieden speelt, stelde ik omdat als dit enkel speelt bij de gevoelens over jou/jullie relatie, het mij minder aannemelijk lijkt dat er misschien sprake kan zijn van stemmingswisselingen die veroorzaakt worden door de MS die hier mogelijk een rol bij spelen. Ik zou dan verwachten dat dit bij meerdere dingen een rol speelt. Let wel, ik zeg dit als niet-deskundige/professional.

Mocht je vriendin hopelijk toch nog eens willen praten dan is het misschien een idee om hierover eens samen in gesprek te gaan met bijv. de MS-verpleegkundige van je vriendin.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp