Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Trainen van benen

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Nathalie

Trainen van benen

Bericht door Nathalie »

Vandaag heb ik de diagnose rrms gekregen. Ik heb sinds januari echt last van krachtverlies in mijn been door de eerste schub en dit is nog steeds zo. Ik ben nu begonnen met aquarobics en mijn been lijkt daarna 300 kg te wegen en sleept een beetje mee. Dat duurt 1 dag en dan herstelt het weer naar "normaal". Dat betekent dat ik kan functioneren. Mijn vraag is: is dit zo te trainen dat mijn kracht weer terug komt? Heeft iemand daar ervaring mee? Ik ben door verwezen naar een revalidatiearts, dus die zal er ook wel meer over weten, maar ben benieuwd of er iemand is die ervaring heeft. Oh ja, dit been heeft ook het teken van L'hermitte.
Knillis

Re: Trainen van benen

Bericht door Knillis »

Welkom op het forum Nathalie, ik hoop dat je de informatie zult vinden hier waar je behoefte aan hebt en kun je het nog niet vinden stel dan gerust je vragen, er is altijd wel iemand die je verder wil helpen.

Al antwoord op jouw eerste vraag: ik denk dat de revalidatie arts de persoon is die je verder kan helpen. De revalidatie arts kan aan de hand van jouw klachten inschatten wat jij nodig hebt.

Zelf proberen door krachttraining je been weer te laten herstellen lijkt mij niet zo heel erg verstandig. Het is nl zo dat je bij MS beter niet voortdurend over je grenzen heen kunt gaan.

Misschien krijg je fysiotherapie voorgeschreven bij een therapeut die verstand heeft van mensen met MS. Het zou ook nog zo kunnen zijn dat de arts denkt dat je meer revalidatie disciplines nodig hebt weer zoveel als mogelijk te herstellen van de schub.

Hopelijk kun je op niet al te lange termijn terecht bij een revalidatie arts.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Trainen van benen

Bericht door Toeter »

Knillis schreef: 17 sep 2020, 16:24

Zelf proberen door krachttraining je been weer te laten herstellen lijkt mij niet zo heel erg verstandig. Het is nl zo dat je bij MS beter niet voortdurend over je grenzen heen kunt gaan.

.
Ik wil dit graag even nuanceren. Je kunt je zenuwen namelijk niet zelf kapot maken! Dit is erg belangrijk om te onthouden. Dus je kunt sowieso gewoon alles proberen wat je wil.

Ik wil dit benadrukken omdat ik me vlak na de diagnose erg onzeker en beperkt voelde, ik dacht dat ik heel veel dingen niet meer mocht. Je bent vrij om alles te doen wat je wil en leuk lijkt.

Of het verstandig is om iets op een bepaalde manier te doen is een ander verhaal, maar dat ga je vanzelf leren. Dat verschilt ook per persoon. Ieder persoon met MS reageert weer anders.

Soms zal je merken dat je hard sport en erg lange hersteltijd hebt. Dan kun je misschien beter iets minder hard sporten, zodat je vaker kunt sporten en sneller sterker wordt.

Ik heb een vriendin met MS en als haar been gaat slepen, duurt dat soms weken voordat het weer ok is. Zij kan dat sleepmoment dus beter voor blijven.

Mijn sleepbeen gaat gauw weer over. Zoals bij jou. Na een uur zitten gaat het alweer een stuk beter.

Mij is door de fysio geadviseerd om zo vaak mogelijk net over mijn grens te gaan, zodat de grens oprekt. Ik sterker word en weer verder kan lopen.

Succes met je revalidatie!
Klick

Re: Trainen van benen

Bericht door Klick »

Mij is door de fysio geadviseerd om zo vaak mogelijk net over mijn grens te gaan, zodat de grens oprekt. Ik sterker word en weer verder kan lopen.
dit is goed om te lezen 8-)
het is altijd mijn idee geweest, de grens opzoeken en dan stoppen.
soms verknal je je, vooral in het begin of als je grens weer eens ergens anders ligt, maar dat is niet erg.

ik probeer dagelijks minimaal 1x tot mn fysieke grens te gaan (en er net overheen) (ergo zegt dat mijn grens al eerder bereikt is. tsja, maakt niet uit) ik heb op die manier wel conditie opgebouwd en zit nu op het punt dat dit de max is (ik doe lopen)
ik heb na een wandeling ongeveer een half uur bankhangen nodig om weer te herstellen, ik kan dan niet weer zover lopen maar wel weer iets doen.
D-Cheryl

Re: Trainen van benen

Bericht door D-Cheryl »

Toeter schreef: 18 sep 2020, 08:49 Ik wil dit graag even nuanceren. Je kunt je zenuwen namelijk niet zelf kapot maken! Dit is erg belangrijk om te onthouden. Dus je kunt sowieso gewoon alles proberen wat je wil.
En dit wil ik dan weer nuanceren.

Ja, het is goed om "rek op het elastiekje" te houden. Een elastiekje zonder spanning is niets waard, een elastiekje met teveel spanning zal knappen.

Maar dit spel uitvinden, wat kan je lichaam aan en wanneer is het teveel, is erg fijn om samen te doen met iemand die er kennis van heeft. Ik heb zelf bijvoorbeeld lang aangemodderd met sporten, gefrustreerd omdat het me niet lukte zoals ik wilde.
En frustratie is dan weer niet goed!
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Trainen van benen

Bericht door Toeter »

D-Cheryl schreef: 18 sep 2020, 09:48 En dit wil ik dan weer nuanceren.

Ja, het is goed om "rek op het elastiekje" te houden. Een elastiekje zonder spanning is niets waard, een elastiekje met teveel spanning zal knappen.
Wat knapt er dan precies? Niet je zenuw in ieder geval. Wat zijn concreet de gevolgen als je elastiekje knapt?
D-Cheryl

Re: Trainen van benen

Bericht door D-Cheryl »

Nee, het is een metafoor! :haha:

Een elastiekje knapt als er teveel spanning opkomt = wij hebben een paar dagen zo weinig energie (of zoveel pijn...) dat we niks meer kunnen.
Het betekent dat je je grens zo ver overschreden hebt dat je een terugslag krijgt.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Trainen van benen

Bericht door Toeter »

Ah ok, ja dat herken ik wel. Ik heb wel eens gehad dat ik een week nauwelijks de trap op kwam, zoveel pijn in mijn benen had ik.

Maar dan nog: er beschadigt dan niks definitief, dus ik vind dat je voorzichtig moet zijn met zeggen tegen mensen dat ze iets niet mogen doen.

Zeker nieuwe MS'ers. Je wereld is dan zo onzeker en je vraagt je af welke pleziertjes in je leven allemaal afgepakt gaan worden en hoe snel.

Op de lange termijn is het inderdaad niet handig als je steeds zo ver over je grenzen gaat. Je hebt dan zulke lange hersteltijd, dat je eigenlijk niet sterker wordt.

Maar incidenteel is er niks mis mee om een keer te knallen, omdat je iets heel leuks wil doen. Middag paintballen, hele nacht dansen op een festival of waar je dan ook zin in hebt: het mag allemaal. En ja, soms moet je dan lang bijkomen, maar af en toe is dat het gewoon waard.
Knillis

Re: Trainen van benen

Bericht door Knillis »

Af en toe over een grens heen is denk ik voor niemand een probleem, daar kom je wel weer overheen al duurt het (in mijn geval) soms een paar dagen. Maar voor leuke dingen heb ik dat af en toe zeker over.

Maar om keer op keer net even iets te veel van mijn lichaam te vergen tijdens de fysiotherapie geeft bij mij een verergering van restverschijnselen van mijn eerste (en enige) schub, zelfs 25 jaar nadien.

Het kost dan ook best weer enige tijd om het lichaam zo ver tot rust te laten komen dat die verschijnselen weer langzaam wegtrekken.

Dit zal vast niet voor iedere MS’ser zo werken dus iedereen moet het vooral op de manier doen die het best bij hem of haar past maar als je pas de diagnose hebt gekregen denk ik dat het beter is om in eerste instantie in overleg met de revalidatie arts (en/of andere revalidatie deskundigen) tot een goed passend trainingsschema te komen.
D-Cheryl

Re: Trainen van benen

Bericht door D-Cheryl »

Ik wilde zo graag blijven werken, dat ik er inderdaad eigenlijk iedere dag overheen ging. Niet fysiek, wel mentaal. Dat hield ik lang vol, maar zo'n oververmoeidheid maakt je wel kwetsbaarder voor nieuwe schubs. Er hoeft maar iets van stress of een ontsteking voorbij te komen en je bent de pineut.

Dus daarom mijn vergelijking met het elastiekje. Een beetje spanning is goed, maar zorgt dat je niet te ver gaat.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp