Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Ms klachten of niet?

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Kimmetje1210

Ms klachten of niet?

Bericht door Kimmetje1210 »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier dus ik hoop dat ik het zo goed doe. Ik word bijna 28 en ik heb al een heel tijd vage klachten zoals: tintelingen in benen en armen, kramp in tenen waardoor tenen krom gaan staan, gevoelloosheid in de handen als ik in bed lig, tijden dat ik per ongeluk in mijn broek plaste, wankel op de benen staan, vaak spierpijn in mijn benen of heupen, moeite met kleine voorwerpen pakken met mijn handen (handen werken niet mee) en ernstige vermoeidheid.
Ik heb opvallend veel moeite met mijn geheugen en vergeet erg veel waardoor ik alles moet opschrijven voor mezelf. Jaren lang werden deze klachten niet serieus genomen en werd hier weinig mee gedaan.

Na een aantal jaren deze klachten te hebben ben ik naar mijn huisarts gegaan en heb ik aangegeven dat ik getest wil worden op ms omdat dit veel in mijn familie voorkomt.
Ik heb volgende maand een afspraak bij de neuroloog voor een lichamelijk onderzoek. Wat houd dit precies in?
Na dit onderzoek word er besloten of er een MRI of punctie word afgenomen.

Op dit moment ben ik extreem moe en voelt mijn lichaam gewoon uitgeput aan. Ik heb op sommige dagen dat ik wazig zie en een bril ook niet mag baten. Ik merk dat ik steeds meer last heb van mijn evenwicht en mijn handen tijdens mijn werk.
Komt iemand dit bekend voor? Hebben meer mensen deze klachten gehad voordat zij onderzocht werden?
Ik voel me op het moment erg onzeker en weet niet zo goed wat er te wachten staat.

Ik hoor graag jullie verhaal! :bloem:

Liefs,
MamaFayeEmma2020

Re: Ms klachten of niet?

Bericht door MamaFayeEmma2020 »

Hoi meid,

Vervelende klachten hoor! Das niet leuk! Sommige ook wel herkenbaar maar kan ook andere dingen zijn.. Goed dat je aan de bel hebt getrokken! Het lichamelijk onderzoek wat ik kreeg is meer verschil in gevoel, kracht, ogen dicht, vinger volgen en je neus aanraken etc.

Ik hoop dat je snel bij de neuroloog komt en je meer zekerheid krijgt!
Klick

Re: Ms klachten of niet?

Bericht door Klick »

welkom hier!

de neuroloog zal testjes doen zoals je reflexen (klein hamertje op je knie), op een lijn lopen, ogen dicht en met je vinger je neus raken (beide handen) dat soort testjes.
voor je gevoel stellen ze niet veel voor
maar een neuroloog combineert die testjes met je verhaal, je klachten en zal dan afwegen of een mri nodig is.

idd sommige klachten zijn herkenbaar en kunnen meer oorzaken hebben, neurologische klachten lijken het mij wel, dus bij de neuroloog zit je goed.

ik zou een briefje maken en je klachten, hoe klein ook, opschrijven. neem het lijstje gewoon mee.

twijfel onzekerheid enz enz is allemaal normaal
willem1

Re: Ms klachten of niet?

Bericht door willem1 »

Ben geen dokter maar alles klinkt me bekend in de oren succes.
Kimmetje1210

Re: Ms klachten of niet?

Bericht door Kimmetje1210 »

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie verhaal!
Ik ga het maar gewoon afwachten en ik laat het weten als ik een uitslag heb :bloem:
Liefs,
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp