Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Vreemd (brandend?) mondgevoel

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Knillis

Vreemd (brandend?) mondgevoel

Bericht door Knillis »

Sinds een week of 2 heb ik in toenemende mate een vreemd, brandend, tintelend mondgevoel. De hele binnenkant van mijn mond en de tong lijken wat verdoofd (eigenlijk weet ik het niet heel goed te omschrijven.

Ik heb bu zo’n 2 jaar MS zonder schubs maar wel met een (gelukkig) heel langzame achteruitgang, zoals het steeds slechter gaan functioneren van mijn blaas.

En nu dus dit “rare” gevoel in mijn mond. Ik weet dat dit een veel gehoorde klacht is bij vrouwen in de overgang maar die heb ik al heel wat jaartjes achter me liggen.

Volgende maand heb ik mijn 2 jaarlijkse afspraak bij de neuroloog en zal dit dan zeker met hem bespreken (als ik er dan ook nog last van heb).

Toch vraag ik me af of het een verschijnsel is dat vaker voorkomt bij MS. Zijn er onder de forum bezoekers mensen die deze klacht herkennen of juist helemaal niet.

Maar waar het dan ook door veroorzaakt wordt, het is geen prettige gevoel
Marina

Re: Vreemd (brandend?) mondgevoel

Bericht door Marina »

Dat lijkt me zeker geen prettig gevoel :| .

Ik herken het zelf niet.

Als ik erop zoek via Google kom ik "Brandende mondsyndroom" veel tegen in de zoekresultaten. Ook allerlei mogelijk oorzaken, varierend van hyperventilatie tot diabetes, candidose, voedingsstoffentekort tot geen duidelijk aan te wijzen oorzaak.
Misschien herken je hier iets in? https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aa ... d-syndroom

Het is misschien ook goed om er door je huisarts naar te laten kijken om eventuele onderliggende oorzaken ook uit te kunnen laten sluiten.

Misschien help het je om de pijn wat te verlichten door op ijsblokjes/-schilfers te zuigen(?).

Sterkte!
D-Cheryl

Re: Vreemd (brandend?) mondgevoel

Bericht door D-Cheryl »

Ik voelde mijn aangezichtspijn ook lichtjes in de mond, kon bijvoorbeeld geen appel meer afbijten. Maar niet aan beide zijden, alleen de aangedane kant speelde op.

Ik vond mijn aangezichtspijn in mijn gezicht moeilijk te omschrijven: enerzijds voelde het verdoofd (dus geen 'pijn'), anderzijds was het hypergevoelig als ik de huid alleen al licht aanraakte met mijn vingertoppen.

Probeer het brandende gevoel eens onder woorden te brengen, waar is het mee te vergelijken? Brandend zoals wanneer je je tong verbrandt aan hete soep, of brandend zoals de achterkant van je tong reageert op hete peper of teveel sambal?
Bij hete gerechten (sambal), kun je zuivel drinken om het te koelen (hmmm, lassie bij een goede curry!). Wat gebeurt er bij jou tijdens eten, drinken: maakt het verschil wat je eet of drinkt? Is het op alle tijdstippen gelijk? Wat gebeurt er tijdens het tandenpoetsen? etc.

Inderdaad eens dat het niet altijd de MS hoeft te zijn, maar om de huisarts een richting te geven is het al fijn om hier vast over na te denken. Mij kost het altijd even tijd voordat ik een gevoel kan omschrijven, ik vind dat lastig.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Vreemd (brandend?) mondgevoel

Bericht door Toeter »

Altijd eerst alle andere mogelijke oorzaken uit laten sluiten en dan pas de MS de schuld geven.

Mijn neuroloog zei ooit dat artsen graag dingen op de MS schuiven, dan hoeven ze niks meer te proberen.

Sensaties in de mond komen zeker voor. Ik heb een keer elektriciteit gevoel in mijn tanden gehad. En dove lippen.

Is het gevoel symmetrisch? Is het links en rechts hetzelfde?

De meeste MS-klachten zijn namelijk asymmetrisch.

En zeker in je gezicht is het nogal vreemd, omdat MS-problemen in je gezicht vanuit de hersenen komen en de linkerkant van je gezicht en dus ook de linkerkant van je mond en tong, worden aangestuurd door de rechter hersenhelft en andersom.
Klick

Re: Vreemd (brandend?) mondgevoel

Bericht door Klick »

ik heb gelukkig geen ervaring met een brandend mondgevoel, maar wel met gevoelsstoornis in mijn mond.
het ging bij mij om alleen mijn rechter kant, alles behalve mijn kin was een soort van verdoofd. echte pijn van te hete thee voelde ik wel.

het was een scherpe denkbeeldige grens lijn over t midden van mijn neus enzo door. er is een zenuw verantwoordelijk voor al het gevoel in je gezicht en mond die heeft 3 vertakkingen 1 voorhoofd 1 wang en bovenkaak en 1 tong en onder kaak.

vooral de asymmetrie is opvallend, linkerneusvleugel gewoon, rechts alsof tabdartsverdoving net begint uit te werken.

dit is nu een paar jaar geleden, maar laatst had ik een raar gevoel onder mijn haargrens, bij aanraking combinatie van doof en pijnlijk terwijl puntje van mijn neus tintelde (daar begon de gevoelsstoornis van paar jr terug mee) en een verdoofde halve tong
Knillis

Re: Vreemd (brandend?) mondgevoel

Bericht door Knillis »

Dank voor jullie antwoorden. Ik ben er nog niet uit wat dit nu toch is. Het “vreemde” gevoel zit aan de beide binnenkanten van de wangen en de bovenkant van de tong. Het zal dus zeker geen MS verschijnsel zijn want daar is het te symmetrisch voor.

Ik ga in eerste instantie een ander merk tandpasta gebruiken. Het zou kunnen dat mijn huidige tandpasta (Oral B repair) te heftig is voor mijn mond en dat dat de oorzaak is van dit gedoe.

Als dat niet helpt zal ik de huisarts eens vragen wat de oorzaak zou kunnen zijn. Zelf zie ik niks vreemds aan de binnenkant van mijn mond maar misschien zou het ook nog een soort schimmel kunnen zijn doordat ik al meerdere jaren antibiotica als onderhoud gebruik tegen blaasontstekingen.

We zullen zien, maar jullie bedankt voor de adviezen!
Antoinette

Re: Vreemd (brandend?) mondgevoel

Bericht door Antoinette »

Ik ga in eerste instantie een ander merk tandpasta gebruiken. Het zou kunnen dat mijn huidige tandpasta (Oral B repair) te heftig is voor mijn mond en dat dat de oorzaak is van dit gedoe.
Hallo Knillis

Misschien is het de moeite waard om eens Elmex voor gevoelige tanden te proberen. Je hebt ook mondspoelwater (dat je moet verdunnen met water) van Elmex voor een gevoelige mond of tanden.

Ik gebruik al jaren dit merk. Het helpt echt.

Succes en sterkte. :kus:
Marina

Re: Vreemd (brandend?) mondgevoel

Bericht door Marina »

Ben het met Antoinette eens. Ik gebruik, op aanraden van de tandarts i.v.m. tandvleesproblemen, ook al jaren Elmex sensitive (die in de groen-witte verpakking) en vind dit ook een fijne tandpasta.

Het heeft ook niet zo'n scherpe muntsmaak. Veel andere tandpasta's, met wel die scherpe muntsmaak, doen soms zelfs zeer in de mond en bij Elmex sensitive heb ik dat niet.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Vreemd (brandend?) mondgevoel

Bericht door Toeter »

Antoinette schreef: 25 sep 2020, 07:41
Ik gebruik al jaren dit merk. Het helpt echt.
Tegen een brandend mondgevoel?

Burning mouth syndrome is een aandoening die wel voorkomt en moeilijk te genezen is. Beetje de tinnitus van de mond. Ik hoop niet dat je dat hebt.
Knillis

Re: Vreemd (brandend?) mondgevoel

Bericht door Knillis »

Ik denk dat ik echt last kreeg van de tandpasta. Mijn man gebruikt die tandpasta op advies van de tandarts. We gebruikten daarvoor eigenlijk altijd al gewoon Prodent. Maar omdat hij overging ben ik op een gegeven moment ook gaan poetsen met de Oral B repair.

Ik poets nu al weer een aantal dagen met Prodent en de klachten zijn snel minder geworden. De Oral tandpasta was denk ik te scherp voor mijn mond of zo.

Ben blij dat het hiermee opgelost lijkt! Houden zo! :klap:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp