Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

no-risk, soms wel soms niet kunnen werken

Alles omtrent werk en uitkeringen
Mies74

no-risk, soms wel soms niet kunnen werken

Bericht door Mies74 »

Hallo,

Ik weet sinds een jaar of 10 dat ik MS heb, en kon "gewoon" 24 uur werken, maar 3 maand geleden een heftige schub gehad en nu nog steeds niet aan t werk. Ik ga er van uit dat ik binnenkort wel weer rustig aan kan gaan beginnen.
Nu is mijn vraag of iemand van jullie ook werkt en soms wel en soms niet kunt werken. Hoe doet je werkgever dit? geeft hij dit op bij zijn verzekering voor die uren die je niet kunt werken.
Wanneer hier voor bijv MS patienten een regeling is, geeft mij dit veel rust. Dan kan ik op een slechte dag gewoon thuis blijven zonder dat t mijn baas geld kost (ze zijn zo lief!) of mij uren.
Groetjes
Knillis

Re: no-risk, soms wel soms niet kunnen werken

Bericht door Knillis »

Ik heb wel ervaring met af en toe even niet kunnen werken maar volgens mij kan een werkgever zijn werknemers alleen verzekeren volgens de ziektewet.

Dus dat de dagen en/of uren dat je niet kunt gaan werken je ziek gemeld wordt en je aan uitkering volgens de ziektewet krijgt. Dat was destijds 70% van het salaris waarbij de werkgever in het eerste ziektejaar een aanvulling tot 100% moet geven. Later wordt het dan 70%.

Ik werkte fulltime doen ik een flinke schub kreeg en de diagnose MS gesteld werd. Ben toen een half jaar helemaal thuis geweest en daarna langzaam maar zeker weer wat gaan werken maar het UWV bepaalde toen dat ik niet meer dan 16 uur kon werken (zelf dat ik dat het ook wel 20 uur kon zijn).

Ik heb toen gedurende 7 jaar nog 16 uur per week gewerkt en dat koste me enorm veel energie en natuurlijk vielen er ook geregeld dagen uit dat het gewoon niet ging.

Mijn werkgever heeft alles heel erg goed voor me geregeld en me uiteindelijk ook pas echt ontslagen toen zeker was dat ik echt volledig arbeidsongeschikt verklaard werd.

Ik denk dus dat dit iedere werkgever geld kost maar dat is nu eenmaal een risico dat ze moeten nemen.

Misschien is er op het forum iemand anders die andere ervaringen heeft hiermee want tenslotte is het bij mij al zo’n 15 tot 20 jaar geleden dat ik hiermee te maken had en regels veranderen natuurlijk.
Jrs77

Re: no-risk, soms wel soms niet kunnen werken

Bericht door Jrs77 »

Als werkgever kan je je ook aanvullend verzekeren tegen ziekte van personeel; dat doen vooral kleinere tot middelgrote werkgevers, voor wie ziekte van een werknemer een financieel risico is.

Zowel voor jou als je werkgever kan het verstandig zijn om zodra je weer kan werken je toch niet 100% beter te melden. Je werkgever (of de verzekering van de werkgever) is nl. de eerste twee jaar ziekte verantwoordelijk voor de doorbetaling. Na 2 jaar ziekte (of dat nou 1% of 100% ziek is) komt de WIA in beeld, en is de werkgever daarvoor niet meer verantwoordelijk. Dat is zowel voor jou als voor je werkgever een stuk fijner.

(Soms kan een nieuwe ziekmelding binnen een paar maanden door dezelfde oorzaak als dezelfde melding worden gezien)
Sara

Re: no-risk, soms wel soms niet kunnen werken

Bericht door Sara »

Mies, in de titel van je bericht staat "no risk".

Ik weet dat er soms mensen aangenomen worden waarvoor de werkgever helemaal geen financiële risico's hoeft te lopen, de zgn. "no risk polis", maar geen idee of dat op jouw situatie slaat. Zou je dat evt. nog even willen verduidelijken?
Mies74

Re: no-risk, soms wel soms niet kunnen werken

Bericht door Mies74 »

@Sara

er werd mij ooit verteld dat ik ook een soort van no-risk zou kunnen krijgen, net als de wajongers die bij ons aan het werk zijn, dat zou natuurlijk heel fijn zijn wanneer ik misschien slechte dagen ga krijgen..
vandaar dit woord in mijn onderwerp.
maar naar het nu blijkt kan dit ws helemaal niet....:(
ik was dus benieuwd of iemand anders hier mss gebruik van maakt
Sara

Re: no-risk, soms wel soms niet kunnen werken

Bericht door Sara »

Mies,

ik ben niet deskundig op dit onderwerp, maar heb een kleine poging gedaan om me in te lezen. Ik begrijp dat dat 'no risk' alleen van toepassing kan zijn als een werkgever iemand aanneemt die op dat moment al ziek is, of anderszins extra risico loopt.

Dat zou dus betekenen dat jouw werkgever je gewoon zelf moet betalen als je je ziek meldt, of het bij zijn verzekering claimen, afhankelijk van de keus die hij zelf gemaakt heeft. Uit de 'wajongers' in je vorige bericht begrijp ik dat je een werkgever hebt die niet al te klein is én ervaring heeft met ziekte en arbeidsongeschiktheid. En wat fijn dat ze zo lief voor je zijn!

Ik kan je alleen maar adviseren om je gezondheid op de eerste plaats te stellen. Dat is voor jou en dus uiteindelijk voor je werkgever ook op de lange termijn het gunstigst. Je kunt natuurlijk best overleggen hoe je de impact van jouw ziekte voor je werkgever kan verminderen. Je kunt bijvoorbeeld je deskundigheid, je documenten of wat dan ook delen met een collega zodat er wat minder een gat valt als je plots uitvalt.

Veel meer hoef je niet van jezelf te verwachten. En meer hoeft je werkgever ook niet van jou te verwachten.

Ik hoop echt dat je nog heel lang met plezier en resultaat kunt werken. Hou je taai!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp