Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Onzeker na blood patch

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
OngemakAvond

Onzeker na blood patch

Bericht door OngemakAvond »

Gisteren heb ik een blood patch gehad na vreselijke hoofdpijn volgend op een lumbaalpunctie. En nu is de pijn weg, de hele dag al. Wat een verademing! De anesthesist gaf aan dat als de klachten terugkeren, ze een tweede blood patch kunnen zetten. En nu lig ik dus te piekeren, durf nauwelijks uit bed en drink veel koffie en cola: ik ben als de dood dat de hoofdpijn terugkomt. Wie heeft ervaring? Positief of negatief na een blood patch?

Ik ben trouwens nieuw hier en zit na een eerste MRI waar witte plekjes te zien waren nu in het onderzoek naar MS. Nu mijn leven door de lekkage opeens abrupt tot stilstand komt, merk ik pas wat dit traject met doet. Alvast bedankt voor reacties!
Klick

Re: Onzeker na blood patch

Bericht door Klick »

welkom hier @OngemakAvond

ik heb geen ervaring met een blood patch maar wel met t plotseling tot stilstand komen van je leven.

je zit nu in een rot periode, er komt heel veel op je af en heel je leven is onzeker.

ik dacht toen toen, vlak na de noodstop van mn leven, dat mijn leven niks meer waard was enz enz. later leerde ik genieten van kleine dingen, het luisteren naar je lijf..

vergeet niet dat je zelf niet verandert door een stempeltje.. een diagnose. als je ms hebt, heb je dat waarschijnlijk al jaren.
OngemakAvond

Re: Onzeker na blood patch

Bericht door OngemakAvond »

Hallo Klick,

Dank je wel! Ja, ik moet het ook even laten bezinken. Een diagnose is er bij mij (nog) niet maar geschrokken van mijn klachten en mogelijke diagnose ben ik wel. We gaan het zien... Zojuist even anderhalf uur met mijn moeder gekletst (ze logeert hier een paar dagen om te helpen) en nu proberen te slapen.

Welterusten!
Knillis

Re: Onzeker na blood patch

Bericht door Knillis »

Ik snap heel erg goed dat je bijna niet durft op te staan nadat die vreselijke hoofdpijn verdwenen is na het zetten van een blood patch.

Heb 25 jaar terug een LP gehad maar toen was er verder niet zo heel veel te doen aan hoofdpijn als gevolg van de LP. Dus heb ik ruim 2 weken plat op bed geleden en elke dag maar hopen dat het minder zou worden. Gelukkig kwam die dag maar het is echt een pijn om “gek” van te worden

Toch denk ik dat je langzaam maar zeker weer voorzichtig op moet proberen te staan omdat al dat liggen ook niet echt goed voor je is en je misschien als gevolg daarvan weer hoofdpijn krijgt.

Het gaatje dat “lekte” na de LP zit nu dicht en je kunt dus proberen langzaam weer in beweging te komen. Gewoon rustig aan, proberen niet te bukken dan zal het vast weer gaan lukken.

Maar dat je er bang voor bent dat is echt niet gek. Sterkte!
Jrs77

Re: Onzeker na blood patch

Bericht door Jrs77 »

OngemakAvond schreef: 02 okt 2020, 19:43 Wie heeft ervaring? Positief of negatief na een blood patch?
Ik heb een positieve ervaring met een bloedpatch. Na de lumbaalpunctie die ik voor de diagnose kreeg was ik iets te enthousiast, en liep na een paar uur weer rond. Met vreselijke pijnen tot gevolg.

Na een paar dagen kreeg ik de patch; absoluut de oplossing! Binnen een uur stond ik weer zonder pijn rechtop. Ze plaatsen wat van je eigen bloed bij het gaatje van de punctie; zodra het is gestold, is het probleem opgelost.

Natuurlijk ben je nu onzeker over je eigen lichaam, en is het zoeken naar hoe je op situaties reageert. Maar hier mag je vertrouwen in hebben. Sterkte!
Antoinette

Re: Onzeker na blood patch

Bericht door Antoinette »

Bij mij is de LP al meer dan 24 jaar geleden gebeurd. Ik weet nog dat de verpleegkundigen toen tegen mij zeiden dat ik 24 uur plat moest blijven liggen om hoofdpijn te voorkomen. Dat heb ik gedaan. Ik heb nergens last van gehad. Waarschijnlijk heb jij dat niet gedaan.

Maak je geen zorgen. Het komt goed hoor. Maar...koffie en cola zou ik niet drinken. Liever gewoon water of thee of bouillon.

Sterkte van een oude rot in 'het vak'. :knuffel:
OngemakAvond

Re: Onzeker na blood patch

Bericht door OngemakAvond »

Bedankt voor jullie reacties! Begin me inderdaad iets zekerder te voelen: ben nog heel erg moe maar pijnvrij :zon: Vandaag ook alweer een paar uurtjes op de bank gezeten. Wat een verademing.

Jeetje, Knillis, twee weken... Ik weet niet wat ik zeggen moer maar kan me niet voorstellen deze pijn twee weken te moeten hebben...Heftig.

Jrs77: goed om een positieve ervaring te horen: maakt me weer een stukje zekerder!

Antoinette: dank je wel! Ik zou ook liever thee en bouillon drinken. Ik houd helemaal niet van cola en met hoofdpijn staat koffie me tegen. Toch hamerde de anesthesist erop, geen idee waarom... Drink vandaag iets minder 😉
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Onzeker na blood patch

Bericht door Toeter »

Mijn tip: ga niet te snel in een auto zitten en als je het doet, doe eerst even een proefritje.

Ik dacht destijds dat het allemaal ok ging, maar toen stapte ik in de auto en ik wist niet wat me overkwam. Al die beweging om je heen en de herrie, ik kreeg meteen weer ontzettend hoofdpijn.
Jrs77

Re: Onzeker na blood patch

Bericht door Jrs77 »

OngemakAvond schreef: 03 okt 2020, 12:19 Ik houd helemaal niet van cola en met hoofdpijn staat koffie me tegen. Toch hamerde de anesthesist erop, geen idee waarom...
Door de cafeïne stijgt je bloeddruk, waardoor het drukverschil minder wordt en er dus minder zal lekken.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp