Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Mindfulness

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
leeuwtje-nl

Mindfulness

Bericht door leeuwtje-nl »

Zijn er hier mensen die mindfulness hebben gevolgd vanuit het oogpunt van MS? Ik ben door een medisch psycholoog in het ziekenhuis doorverwezen naar een training binnen het ziekenhuis, en we zijn inmiddels halverwege. Ik heb nog steeds weerstand en er zijn veel dingen waar ik het niet zo mee eens ben in de denkwijze gelinkt aan MS.

Voordat ik in details treed, ben ik benieuwd of er meer mensen zijn die een doorverwijzing hebben gekregen en die dit traject hebben gevolgd vanuit MS-oogpunt, of die eerder een training hebben gevolgd en hem nu in het kader van MS nog steeds toepassen.
Jrs77

Re: Mindfulness

Bericht door Jrs77 »

Ik ben ook erg benieuwd naar ervaringen van anderen. Het is me namelijk al een paar keer aanbevolen.
Er is mij wel een ontspanningsoefening uit de mindfulness aangeleerd, en die heb ik regelmatig gebruikt. Toch voel ik bij mezelf ook wat weerstand bij een hele training; 'daar ben ik toch veel te nuchter voor'?
leeuwtje-nl

Re: Mindfulness

Bericht door leeuwtje-nl »

Dank voor je reactie! Ik ging voor persoonlijke hulp naar de medisch psycholoog. Binnen 5 minuten begon hij over deze groepstraining, en ik riep heel hard dat ik dat NIET ging doen. Ik stond 20 minuten later buiten met een doorverwijzing. ;)

In mijn ogen heeft mindfulness niets met nuchterheid te maken, het is namelijk helemaal niet zweverig. Daar ben ik nu na 6 lessen wel achter. Maar ik ben er ook achter dat mindfulness en ik niet echt een klik hebben. Ja, er zitten goede dingen bij en ik leer echt wel wat. Maar nee, ik snap veel dingen ook niet en veel botst er echt met mijn karakter. Want waarom ongemakken "accepteren zoals ze zijn", terwijl je met een minimale aanpassing ook je ongemak weg kunt nemen zonder daarmee over je grenzen heen te denderen??

Ik ben dus heel benieuwd naar ervaringen van anderen op dit gebied.
Sara

Re: Mindfulness

Bericht door Sara »

Ha, deels herkenning.

Mijn neuroloog heeft me een paar jaar geleden een specifieke mindfulness ehmm coach, docent whatever aanbevolen, met name om de kwaliteit van de rust te verbeteren. Het doel sprak me aan en ik heb contact gezocht.

Toen deze docent me vertelde dat mindfulness zo goed was voor je immuunsysteem en dat ze daarom graag mensen met MS behandelde ben ik acuut afgehaakt.

Ooit eerder wel autogene training gedaan, ook gericht op fysieke en mentale ontspanning. Ook daar werd van alles bijgehaald waar ik absoluut te nuchter voor ben.

Uiteindelijk heb ik daar wel wat ontspanningsvaardigheden aan overgehouden, maar de weerstand tegen de theorietjes en pretenties van beide therapieen blijft.
leeuwtje-nl

Re: Mindfulness

Bericht door leeuwtje-nl »

Hm, bij ons wordt juist heel erg gehamerd op het feit dat mindfulness NIET is bedoeld voor ontspanning! Het kan wel een leuke bijwerking zijn, maar ontspanning en rustig worden is niet het doel. Het doel is accepteren wat er is, wat het ook is. En daar niets in willen veranderen, maar er aandachtig naar kijken en het beleven.
AngelNoa

Re: Mindfulness

Bericht door AngelNoa »

mij word ook vaak gewezen op mindfullness. Dus ik een keer de app van Vgz binnengehaald...wat een zeikstem en zeikverhaal... :nee:

daarentegen zoek ik liever via youtube en kom dat toch altijd op engelse coaches/trainingen/etc uit. Heb je dat al eens geprobeerd? Ik ben zelf dus heel gevoellig voor hoe iemand klinkt en hoe ze het brengen. Misschien is voor jou zelfs frans wel prettig?

de algehele boodschap was naar mijn idee; leven in het nu en daardoor komt (toch :p ) die ontspanning.

aanvulling; en ik kan het nog steeds niet :haha:
leeuwtje-nl

Re: Mindfulness

Bericht door leeuwtje-nl »

Dank voor het meedenken. Ik zit in een ziekenhuistraject met wekelijkse bijeenkomsten en 1 uur huiswerk per dag (!), wat ook wekelijks ingeleverd moet worden Dus als dit het niet is, ga ik het via youtube al zeker niet vinden. Je moet er namelijk gewoon de hele dag door mee bezig zijn, niet alleen dat halve uurtje bodyscan. Ik ben het helemaal met je eens dat de stem ook belangrijk is, maar het zijn vooral ook de oefeningen zelf. Bewust eten, lopen, doen, etc.

Ik denk oplossingsgericht, en dat is in mijn ogen geen vermijdend gedrag. Als er 2 manieren zijn en de een geeft ongemak, de ander niet, dan kies ik toch voor de tweede. Belangrijk hierbij is natuurlijk wel dat je niet over je grenzen gaat, en dáár is mindfulness natuurlijk wel goed voor! Voelen wat je voelt, en niet gewoon alles negeren.

De basis van mindfulness snap ik dus heel goed, maar ik geloof zeker ook dat er andere manieren zijn om met ongemak om te gaan.
Sara

Re: Mindfulness

Bericht door Sara »

leeuwtje-nl schreef: 12 okt 2020, 15:02 Hm, bij ons wordt juist heel erg gehamerd op het feit dat mindfulness NIET is bedoeld voor ontspanning! Het kan wel een leuke bijwerking zijn, maar ontspanning en rustig worden is niet het doel. Het doel is accepteren wat er is, wat het ook is. En daar niets in willen veranderen, maar er aandachtig naar kijken en het beleven.
Hier moest ik even over nadenken! Als dit het dóel is, dan zou je daar ook iets aan moeten hebben! Wat zou er verbeteren in jouw leven als je dat accepteren kan? Dan is dát het doel toch? En is de acceptatie het middel.

Bij mij was 't tenminste duidelijk waarom ik 't zou gaan doen. Meer kwaliteit van rust, dus meer energie. En dáár heb ik iets aan.

Benieuwd wat volgens jouw medisch psycholoog het doel voor jou is. Waar je zelf iets aan hebt, zeg maar.
leeuwtje-nl

Re: Mindfulness

Bericht door leeuwtje-nl »

En HIER moest ik dan weer even over nadenken! :haha: Voor mij ligt het aan de situatie. Er zijn processen in de ziekte waar je je inderdaad bij neer moet leggen, waar je niets aan kunt doen. En dát is denk ik wat ik uit de mindfulness wil halen. Als ik teveel pijn of te weinig energie heb op een dag, om daar dan in rust bij te kunnen zijn, mijn schema om te kunnen gooien zonder daar boos of chagrijnig van te worden.

Maar er zijn óók dingen die ik kan aanpassen. Het probleem gaat er niet mee weg, maar het ongemak verdwijnt en ik heb geen strijd meer. Als mijn been sleept, moet ik stoppen. Feit. Maar als ik moeilijk loop omdat het tempo te laag ligt voor mijn evenwicht, kan ik ook een stapje harder zetten zodat het gevaar van omvallen verdwijnt.

Het probleem blijft: ik heb een slecht been. Maar hoe ik ermee omga, is anders. En daarom vind ik de helft van de training lastig, omdat ik het anders op zou lossen. En dan wel wakend over mijn grenzen!!

Want ook dàt is zo'n ding: we moesten de eerste weken de bodyscan doen, helemaal, altijd. Want juist in het ongemak en de irritatie ligt de oefening. Dus 1 dag: ik werd mega duizelig, maar dat was nou eenmaal wat ik moest ervaren en waar ik doorheen moest gaan, volgens de training. Toen ik dat later terugkoppelde aan mijn trainers, kreeg ik terug dat ik natuurlijk wel mijn eigen grenzen moest accepteren, en dus had kunnen stoppen. Uhm..... Moet je er dan doorheen, of moet je stoppen?? De waarheid zal in het midden liggen, maar ik vind het lastig!
leeuwtje-nl

Re: Mindfulness

Bericht door leeuwtje-nl »

Vandaag een individueel gesprek gehad met 1 van de begeleidsters. Zij had zich nooit gerealiseerd hoeveel ervaring ik heb met stilte en meditatie, en ze snapt nu héél goed dat ik me kapot erger aan een meditatie van 30 minuten, waarin 20 minuten gesproken wordt.

Alles uitvoerig doorgesproken, en ik heb nu toestemming om volledig mijn eigen plan te trekken in deze 2e helft van de training. Wel in de lijn van mindfulness, maar zoals het voor MIJ goed voelt, en niet zoals de training het van ons verwacht.

Super blij en dankbaar met dit gesprek!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp