Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Stamceltransplantatie

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
rensen01

Stamceltransplantatie

Bericht door rensen01 »

Hallo mag ik me even voorstellen, ik ben Ineke en kreeg de diagnose ms 2 januari 2014. Dan zakt de grond onder je voeten vandaan. Heb secundaire progressieve ms. Omdat ik niet wil wachten tot het slechter gaat, zou ik graag willen horen of er mensen zijn, die de stamceltransplantatie hebben ondergaan. Zo ja, waar heb je dit laten doen en hoelang is het traject voordat je zover bent. Heb gehoord dat het ook in Duitsland en België kan. Lieve groet Ineke
tracy

Re: Stamceltransplantatie

Bericht door tracy »

Kijk op de site www.mamametms.nl of de verschillende facebookgroepen (Russia HSCT / Nederlandse HSCT-strijders) staat veel informatie. Vooral de website staat veel informatie. Succes.
Jrs77

Re: Stamceltransplantatie

Bericht door Jrs77 »

rensen01 schreef: 14 okt 2020, 12:31 Heb gehoord dat het ook in Duitsland en België kan.
Dag Ineke,

In Duitsland en Belgie (en andere landen in Europa en de VS) kan je met SPMS niet worden behandeld.
rensen01

Re: Stamceltransplantatie

Bericht door rensen01 »

Hoi heb met iemand gesproken die primaire progressieve ms heeft en deze zegt dat had ik 15 jaar eerder moeten doen. Kreeg er zoveel kwaliteit van leven voor terug❤️ En daar gaat het toch om
Jrs77

Re: Stamceltransplantatie

Bericht door Jrs77 »

Het lijkt me in elk geval belangrijk dat je je er goed in verdiept voor je echt plannen gaat maken.
Hier kan je veel uitleg vinden: https://www.msinbeeld.nl/
D-Cheryl

Re: Stamceltransplantatie

Bericht door D-Cheryl »

Let erop dat er veel positieve verhalen zijn, maar dat het bij 1 op de 5 mensen niet werkt of zelfs de MS verergert. De reden dat HSCT niet in NL wordt gedaan, is omdat er in het verleden ook mensen zijn overleden tijdens de behandeling.
De behandeling is nu verbeterd, maar het is nog steeds niet voor iedereen een oplossing.

Naast dus al die Facebookgroepen, kijk ook eens bij de verhalen op Platvorm MS, bijvoorbeeld het verhaal van Maartje den Hartog.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp