Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

vitamines en mineralen

Alles omtrent voeding en supplementen
Klick

vitamines en mineralen

Bericht door Klick »

dit is een stukje dat ik later wil kunnen terugvinden
wat zit waar in? waar hebben mensen met ms doorgaans een te kort aan?
Afbeelding
Bijlagen
2F365CB6-95F2-411D-B9C7-0092A00D585C.jpeg
2F365CB6-95F2-411D-B9C7-0092A00D585C.jpeg (113.45 KiB) 7602 keer bekeken
Antoinette

Re: vitamines en mineralen

Bericht door Antoinette »

Goede site. :klap:
Jootje

Re: vitamines en mineralen

Bericht door Jootje »

Is het mogelijk om met vitamines en mineralen je weerstand te verbeteren? En hoe zit dat met Supplementen? Ik wilde a t/m z halen bij kruidvat ivm weerstand want ik heb een koorstlip die steeds groter wordt maar mag je met medicatie zomaar dat in nemen of moet ik nog ergens op letten?

groetjes Jootje
leeuwtje-nl

Re: vitamines en mineralen

Bericht door leeuwtje-nl »

Zomaar een multi innemen zou ik persoonlijk niet doen. Zeker met vitamine B6 moet je uitkijken, en dat slik je dan ook zomaar bij. Een teveel hiervan kan schade geven aan je zenuwstelsel, en met MS is het dan ook nog eens lastig om de oorzaak van een eventuele uitval te benoemen.

Volgens mij is het beste advies gewoon gezond eten, vers bereid en zelf gekookt. Dan krijg je in principe alles binnen wat je nodig hebt.
Klick

Re: vitamines en mineralen

Bericht door Klick »

nee een multi zou ik ook afraden!
je wil weten wat je slikt want niet alle vitamines zijn goed voor je. je moet voorkomen dat je teveel krijgt van bepaalde vitamines.

sommige producten zitten al vitamines aan toegevoegd en soms de slechte alsof ze goed zijn voor je.. denk aan sojamelk, sportdrank enz enz..

soms denk je een pure vitamine te hebben b12 bijvoorbeeld, kijk op de ingrediënten blijkt soms toch b6 in te zitten...

je wil alleen supplementeren wat je nodig hebt, wat blijkt uit een bloedtest.. en je eigen inzicht volgen. de normen van de huisarts kloppen soms niet.
het is net een spinnenweb, sleutel je aan 1 vitamine gaan tig andere waarden bewegen.

lees je in!! vraag je vragen!! er zijn haast geen artsen die echt alles weten over vitamines (farmaseuten verdienen er niks aan.. verkeerd gebruik supplementen of tekorten verdienen ze bakken geld aan...)
er is hier veel info te vinden over de belangrijke supplementen.. denk aan vitamine D, b12, omega 3 (niet 6 en 9) foliumzuur, biotin, magnesium, enz
Jootje

Re: vitamines en mineralen

Bericht door Jootje »

Oke helder!! Dus gewoon de schijf van 5 volgen en niet bij slikken!! Thanks
AngelNoa

Re: vitamines en mineralen

Bericht door AngelNoa »

bijslikken kan met wel, maar laat je bv eerst testen en zoek uit wat voor jou nuttig is. Denk aan bv b12, d, magnesium, enz. Daar zijn hier meerdere topics over. Succes.
Klick

Re: vitamines en mineralen

Bericht door Klick »

klopt. ik ‘gebruik’ wel supplementen alleen geen multi-ding maar een pil b12 een capsule vit. D magnesiumspray en omega3.

lees de ingredientenlijst van de pil, soms zie je daar pas dat er ook iets anders in zit.
D-Cheryl

Re: vitamines en mineralen

Bericht door D-Cheryl »

Ik gebruik B12 (want vegetariër), D3 (want die wil ik boven de 100-150 hebben) en een magnesiumpilletje per dag (spierkramp tegengaan).
Toen ik antibiotica kreeg (laatst voor het eerst sinds heel veel jaar), heb ik er ook pro-biotica naast geslikt.

Maar dat is het inderdaad: bloedprikken, waarden bepalen en uitzoeken hoe die waarden werken. Voor je D3 maar het soms bijvoorbeeld nogal uit of je in september (eind van de zomer) of maart (eind van de winter) prikt.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp