Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Somber / stemmingswisselingen

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
IdH

Somber / stemmingswisselingen

Bericht door IdH »

Hoi,

Ik heb me nu pas aangemeld omdat ik lang niet openstond voor lotgenoten contact. Inmiddels wil ik het graag proberen.
Ik ben een alleenstaande moeder (twee jongens van 4 en 6 jaar oud). Sinds 2010 heb ik de diagnose MS.

Ik heb wel wat beperkingen maar mn last van de continue vermoeidheid. De laatste tijd merk ik ook dat ik met vlagen extreem somber kan zijn of plots heel opvliegerig.

Is dit herkenbaar voor anderen en kunnen jullie me tips geven hoe ik hiermee om kan gaan en hopelijk zo veel mogelijk af kan vlakken?

Bedankt alvast.
leeuwtje-nl

Re: Somber / stemmingswisselingen

Bericht door leeuwtje-nl »

Welkom hier, IdH! Goed dat je deze stap hebt durven nemen, hoop dat je veel aan het forum zult hebben. Herkenning is er zeker!! Te weinig energie, snel moe, minder kunnen, prikkelbaar zijn, emotionele uitbarstingen. Het hoort er allemaal bij, en gelukkig is er ook best wel iets aan te doen in veel gevallen.

Heb je al eens een revalidatietraject gedaan? Dan denk ik met name aan ergotherapie en gesprekken met een psycholoog. Dat kan je allebei zo enorm veel inzicht geven in je energieverbruik, hoe je dingen anders in kunt delen, en hoe je om moet gaan met verschillende zaken.

Begrijpen wat voor jou wel of juist niet werkt, is de eerste stap in verandering. Mogelijk kun je daar nog wat mee.
IdH

Re: Somber / stemmingswisselingen

Bericht door IdH »

Attent van je en bedankt.
Klick

Re: Somber / stemmingswisselingen

Bericht door Klick »

welkom hier @IdH

het is heel normaal om eerst je leven verder te leven en te doen alsof er niks aan de hand is. dat is onderdeel van wat ze noemen het rouwproces. ik denk dat iedereen wel in meer of mindere mate die fase heeft doorgemaakt.

er is hier veel te vinden en staat het er niet? vraag je vragen!

je klachten zijn zeker herkenbaar, ik heb een revalidatietraject gedaan en daar veen aan gehad qua inzichten en emoties. soms zaten er emotionele punten waar ik ze niet had verwacht.
IdH

Re: Somber / stemmingswisselingen

Bericht door IdH »

Bedankt. Nu ik deze / eerste stap heb genomen zet ik door en heb ik ook de eerste mail naar de revalidatie afdeling verstuurd om in contact te komen met een ergotherapeut.
Jrs77

Re: Somber / stemmingswisselingen

Bericht door Jrs77 »

Dag IdH, welkom hier!

Voor stemmingswisselingen kan je bij de huisarts ook een doorverwijzing naar een psycholoog in de 1ste lijn krijgen. Het is een 'DSM-5'-diagnose, en daarom wordt het door de zorgverzekering vergoed.


Omdat ik die hulp in het revalidatietraject niet kreeg heb ik het ook zo gedaan; het lucht echt op, en het helpt goed om er met iemand over te kunnen praten. Bij een goed en compleet revalidatietraject wordt het ook meegenomen; vraag er wel naar. Succes!
IdH

Re: Somber / stemmingswisselingen

Bericht door IdH »

Bedankt ook voor deze reactie / toevoeging.
Klick

Re: Somber / stemmingswisselingen

Bericht door Klick »

topper 👍
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Somber / stemmingswisselingen

Bericht door Toeter »

Hoi,

Sombere gevoelens zijn niet raar. Ik geef het advies vaker op dit forum, maar een can do weekend kan ook weer een nieuw perspectief geven.

De meeste mensen komen met hun partner, maar toen ik er was waren er ook 2 deelnemers zonder partner. 1 daarvan was alleenstaande moeder.

Ik heb het destijds ervaren als even de boel goed door elkaar rammelen en dan met nieuwe inzichten weer verder gaan

https://nationaalmsfonds.nl/coaching/ca ... programma/
Nathalie

Re: Somber / stemmingswisselingen

Bericht door Nathalie »

Heel herkenbaar. Ik ben niet alleen prikkelbaar bij moeheid, maar ook als er teveel mensen om mij heen praten en ik niet alles kan volgen. Soms moeten mensen dingen 2x zeggen.
Ik kan je geen betere tips geven dan in de andere reacties, omdat ik zelf nog een revalidatietraject in moet. Heb pas sinds augustus de diagnose MS, maar welkom op het forum.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp