Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Klachten bij kou

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
JacqyB

Klachten bij kou

Bericht door JacqyB »

Hoi!

Ik zit nog in de molen, ben 28 jaar maar er is "hoogstwaarschijnlijk MS" vastgesteld omdat ik weinig klachten ervaar maar de scans zijn onrustig en bij umbaal punctie zagen ze iets.

Ik merk zelf en op de scans is dat ook te zien dat ik vooral najaar/winter last heb en als het kouder wordt vaker tintelingen terwijl ik overal lees dat bij hitte juist klachten kunnen verergeren.

Zijn er meer die dat merken?
Helly

Re: Klachten bij kou

Bericht door Helly »

Herfst en winter zijn voor mij vreselijk. Zenuwpijn, tintelingen en spasmes. Bij lente/zomer leef ik helemaal op en heb ik nergens last van.
Wat dat betreft is ieders MS anders. Denk wel dat er meer mensen zijn die klachten hebben bij warm weer, maar het hoeft dus niet!
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Klachten bij kou

Bericht door Toeter »

Hoe zit het met je vitamine D niveau?

Als je MS hebt wordt aangeraden om een vitamine D niveau tussen de 100 en 150 aan te houden.

In de winter is je vitamine D niveau het laagst. Het zou kunnen dat je MS klachten erger worden door vitamine D tekort.

Er zijn steeds meer aanwijzingen dat een hoog vitamine D niveau, een beschermende werking heeft bij MS.

Je schrijft namelijk 'als het kouder wordt', maar over het algemeen zijn de klachten die je bij MS ervaart door kou en hitte direct. Niet per seizoen.

Dus als ik nu in een sauna ga zitten worden mijn klachten erger, als ik daarna in een koud dompelbad ga: zijn de hitteklachten weer weg.
leeuwtje-nl

Re: Klachten bij kou

Bericht door leeuwtje-nl »

Toeter schreef: 20 feb 2021, 14:33 Je schrijft namelijk 'als het kouder wordt', maar over het algemeen zijn de klachten die je bij MS ervaart door kou en hitte direct. Niet per seizoen.

Dus als ik nu in een sauna ga zitten worden mijn klachten erger, als ik daarna in een koud dompelbad ga: zijn de hitteklachten weer weg.
Niet persé, ik heb ook meer zenuwpijnen in de wintermaanden. Zeker toen er sneeuw aan kwam, had ik 3 dagen van te voren al last. Als ik in een dompelbad spring, kan ik overigens echt helemaal niets meer, per direct. :D Ik kan wel steeds iets minder goed tegen hitte. Ook als het buiten 35 graden is en binnen 25, kan ik me dagenlang lamlendig voelen. Dus het kan minder "direct" zijn dan je aangeeft.
Klick

Re: Klachten bij kou

Bericht door Klick »

Helly schreef: 20 feb 2021, 13:57 Herfst en winter zijn voor mij vreselijk. Zenuwpijn, tintelingen en spasmes. Bij lente/zomer leef ik helemaal op en heb ik nergens last van.
Wat dat betreft is ieders MS anders. Denk wel dat er meer mensen zijn die klachten hebben bij warm weer, maar het hoeft dus niet!
dat heb ik ook!
ik bloei op, ben net een bloemetje, mijn lijf heeft zon nodig.

ik merk trouwens steeds meer dat het te maken heeft met de blauwe lucht.
blauw en vrieskou =prima
bewolkt en regen zwaar heel zwaar
hoog zomer echt stappen beter, letterlijk, mijn benen willen beter staan, beter en verder lopen.. alles makkelijker.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp