Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Vitamine D - deel 6

Alles omtrent voeding en supplementen
leeuwtje-nl

Re: Vitamine D - deel 5

Bericht door leeuwtje-nl »

otto44 schreef: 03 jul 2020, 09:59
Leuk om te lezen dat er een Indonesisch onderzoek is dat de relatie van overlijden door Corona koppelt aan Vit D. Bij 780 personen bleek de sterftekans 98,8% bij <50 nmol/l, en 4,1 bij >75 nmol/l. Zie:
https://zelfzorgcovid19.nl/update-19-vi ... s-en-meer/
Wow, dat is wel een enorm verschil!
Antoinette

Re: Vitamine D - deel 5

Bericht door Antoinette »

Ik heb dit altijd al beweerd (en ooit hier eens geplaatst).

Met mijn nuchtere boerenverstand kwam ik maanden geleden al tot de volgende redenatie: hoog Vitamine D3 gehalte in je bloed versterkt het immuunsysteem.

Kans op het krijgen van Corona = is laag immuunsysteem.

Conclusie: die mol/ waardes moeten omhoog.

De meeste artsen/neurologen handhaven nog steeds waardes van 75 mol.

Dat is dus niet goed.

Het moet écht boven de 100 zitten.

Ik heb al jaren een waarde die schommelt tussen de 130 en 150.
Klick

Re: Vitamine D - deel 5

Bericht door Klick »

als er immuun respons is verbruikt je lijf vit. D

na een schub is je D gedaald
als iemand zijn lijf het druk heeft gehad (met opruimen troep) dan is vit. D gedaald.

ik ben er van overtuigd dat D erg belangrijk is voor ons.

— mijn waarde was 100 :feest:
Klick

Re: Vitamine D - deel 5

Bericht door Klick »

mijn waarde is weer getest (zat er ongevraagd bij, normaal doe ik het maar 2x per jaar) en was nu 113 :feest: :feest:


of de ms rustiger is met een hoog D of met schubs verbruik je D bij beide ‘geloven’ is een hoge waarde belangrijk :zon:
Klick

Re: Vitamine D - deel 5

Bericht door Klick »

en ja ik weet het, het was niet nodig nu.. maar door overgang naar nieuwe neuroloog is mijn vitamine D weer gemeten en voor een volledig beeld zet ik hem hier ff 117
Antoinette

Re: Vitamine D - deel 5

Bericht door Antoinette »

vitamine D3 122
Klick

Re: Vitamine D - deel 5

Bericht door Klick »

:thumbup: :thumbup: :thumbup:
Linda vm

Re: Vitamine D - deel 5

Bericht door Linda vm »

Mijn vit D is 175 nmol/L door dagelijks 10.000 iu vit D te nemen. Dit is een bewezen veilige dosering.
In Nederland houd het volgens De gezondheidsraad echt op bij 5.000 iu per dag (Deze instantie houd alle huisarts aan het lijntje)

Mijn dosering baseer ik op de literatuurstudie van George Jelink, en zijn methodiek van Overcomming MS. Hij adviseert 150-225 nmol/l als goede niveau bij MS. In Afrika is in 100 tot 150 nmol/l normaal. https://vitamindwiki.com/Vitamin+D+leve ... can+tribes

Intrigerend vind ik dat op het forum van de internationale OMS groep, iemand een opkomende schub de kop indrukte door een paar dagen 20.000 IU vit D te nemen...

Mijn neuroloog en huisarts waren over de zeik. Er werd mij Dringend Geadviseerd terug te gaan naar max 5.000 iu per dag. Alles begon weer te tintelen, dus dat heb ik maar 3 dagen gedaan en toen ben ik weer naar 10.000 IU gegaan.

Dokters zijn bang voor hypercalcemie.
Ze weten serieus niet vanaf welke bloed waarde of dosering er hypercalcemie optreed. Dat komt namelijk bijna niet voor met vit D, dus er is ook weinig over vastgelegd. Wel weet ik dat bij het Coimbria protocol( onder medische begeleiding en calcium arm dieet) er gewerkt wordt met MEGA doseringen vit D, zonder schadelijke gevolgen.

In België, Universiteit Antwerpen, wordt gewerkt aan een vaccin tegen MS. met vit D wordt het immuum systeem bijgeschoold. https://www.uza.be/MS. Vit D kan meer als nu wordt erkend, heb ik het gevoel.
Antoinette

Re: Vitamine D - deel 5

Bericht door Antoinette »

Linda vm

:thumbup:
Klick

Re: Vitamine D - deel 5

Bericht door Klick »

sinds mijn vitamine D boven de 80 is ben ik niet meer verbrand, zelfs nu de zon zo sterk is.
hebben jullie dat ook?

ik snap dat dermatologen zeggen dat je je moet beschermen met zonnebrandmiddel maar is dat echt nodig? of beschermen we ons te goed, waardoor we ook de nodige onontdekte stofjes niet meer uit het zonlicht kunnen halen?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp