Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Wel of geen ms wat denken jullie?

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Celinealbers123

Wel of geen ms wat denken jullie?

Bericht door Celinealbers123 »

Hoi allemaal,

Ik maak mij best zorgen en wil graag jullie mening weten.

Ik ben een jonge vrouw van 21jaar.
Sinds een paar maanden heb ik soms opeens erg jeukende brandigere voeten. Hou het even aan en gaat ook weer over.
Sinds nu net 2 week heb ik bijna elke dag prikkelingen tintelingen in me handen en voeten en soms verkrampt gevoel in me benen en armen alsof er een band strak word aan getrokken. Het gaat soms even weg en dan komt het weer en niet steeds op dezelfde plek. Ook heb ik de laatste tijd steeds vaker last van een blaasontsteking. Ik voel ook sinds gisteren steeds inwendige trillingen in me borstkas en dat komt en gaat ook weer.
Ik heb voor de rest geen kracht verlies geen last van evenwichtsstoornissen en ook niet last van me ogen.

Ik ben wel bekend met angsten en hypochondrie. Ik ben hier mee al naar de huisarts geweest en bloed laten prikken maar dat was goed. Gisteren voor me rug naar me therapeut geweest die heeft wat testjes bij me uit gevoerd maar me reflexen werken ook goed.
Hij zegt ook dat ik me geen zorgen hoef te maken maar toch doe ik dat.

Liefs Celine
Marina

Re: Wel of geen ms wat denken jullie?

Bericht door Marina »

Hoi Celine,

De klachten waar je last van hebt doen mij niet direct denken aan MS.
Waarom niet? Omdat het allen klachten zijn die bij verschillende ziekten/aandoeningen kunnen voor komen. Ook dat je schrijft dat het soms even weg gaat en het niet steeds op dezelfde plek terug komt maakt dat ik niet meteen de link leg met MS.

Wat maakt precies, ondanks dat zowel de huisarts als de fysiotherapeut zeggen dat je je geen zorgen hoeft te maken dat je dit toch nog doet? Kun je daar misschien iets over zeggen?
Je schrijft dat je bekend bent met hypochondrie. Zou het kunnen zijn dat dit nu ook aan de hand is?

De klachten die je opmerkt, zouden ook veroorzaakt kunnen worden door spanningen. Ben je ook bekend met (chronische) hyperventilatie? Iemand kan een hele reeks aan verschillende vreemde klachten ervaren door spanning/stress. Zou dit bij jou zo kunnen zijn?
Helly

Re: Wel of geen ms wat denken jullie?

Bericht door Helly »

Ik ben het eens met Marina. Ikherken er geen MS klachten in. Simpelweg omdat ze wegtrekken in korte tijd en terugkomen op een andere plek, MS klachten houden dagen, weken en soms maanden aan. Daar zitten geen pauze's of onderbrekingen in maar zijn non stop 24/7 aanwezig.

Mij klinkt het ook meer als hyperventilatie in de oren die opgewekt zijn door de angst om MS te hebben. Google is geen goede raadgever met klachten. Als je bijv. zoekt op tintelingen komt MS naar boven, maar in werkelijkheid kan een tinteling bij heel veel dingen passen.
Celinealbers123

Re: Wel of geen ms wat denken jullie?

Bericht door Celinealbers123 »

Hallo,

Bedankt voor jullie reactie.
Dat inwendig trillen ook niet weg gaat als ik in rust ben maakt mij zorgen. Dat ik vaak een blaasontsteking heb. En ben ook heel moe en slapgevoel in me benen alsof ik niet kan lopen maar kan het wel. Of dan voel ik een spiertrilling in dat been of dan weer ergens anders. Ik ken deze klachten helemaal niet en daarom maak ik me der erg zorgen om. Ook omdat als ik Google moet ik ook echt niet doen maar wil zo graag bevestiging kom ik steeds uit op ms. Ik snap niet zo goed waar deze klachten vandaan komen. Ik heb ook sinds laten we zeggen meer dan een half jaar soms dat 1 of beide voeten zo erg inwendige jeuken en branden soms samen met me knieën en dat dat na een uur pas over is en ja dan staat er op Google dat dat er ook bij kan horen. Ik ben echt bang.
In het bloed kunnen ze niks vinden zoals een tekort ofzo.
Van me werk heb ik me ziekgemeld omdat ik er erg moe van werkt en geen puf meer had terwijl ik dat nooit heb
Ik ben trouwens verzorgende ig in een thuiszorgcentra
Marina

Re: Wel of geen ms wat denken jullie?

Bericht door Marina »

Hoi Celine,
Celinealbers123 schreef: 18 nov 2021, 07:11 Dat inwendig trillen ook niet weg gaat als ik in rust ben maakt mij zorgen. Dat ik vaak een blaasontsteking heb. En ben ook heel moe en slapgevoel in me benen alsof ik niet kan lopen maar kan het wel. Of dan voel ik een spiertrilling in dat been of dan weer ergens anders.
Wat je hier opnoemt en ook het jeuken/branden van je voeten maakt ook nog niet dat ik aan MS moet denken. Behalve de blaasontstekingen zijn dit namelijk ook stuk voor stuk klachten die evengoed veroorzaakt kunnen worden door spanningen.
Dat je veel last hebt van blaasontstekingen kan daar helemaal los van staan en toeval zijn.
Ik ken deze klachten helemaal niet en daarom maak ik me der erg zorgen om.
Dat is begrijpelijk. Ik heb zelf toevallig last van (verschillende) angsten en herken bijv. dat je je bij nieuwe klachten (erg) veel zorgen kunt maken.
Ook omdat als ik Google moet ik ook echt niet doen maar wil zo graag bevestiging kom ik steeds uit op ms.
En dat is dan ook het lastige. Googlen is echt geen goed idee in dit geval omdat je steeds weer uit zal komen op MS omdat er nu eenmaal klachten zijn die bij verschillende ziekten kunnen horen maar ook bij MS..
Ik snap niet zo goed waar deze klachten vandaan komen.
Heeft je huisarts hier iets over gezegd? Is het een idee om hier (nog eens) je huisarts naar te vragen? Of ben je er eigenlijk al min of meer van overtuigd dat je MS hebt en helpen geruststellingen van je huisarts sowieso niet?

Je hebt je ziek gemeld en nu dus meer tijd. Dit kan er ook voor zorgen dat je je meer zorgen maakt en angsten meer de kans krijgen de kop op te steken of erger te worden en Googlen voedt die angsten ook weer..

Probeer of je wat afleiding kan zoeken en je gedachten te richten op andere (liefst leuke) dingen zodat het geen negatieve cirkel wordt van lichamelijke klachten-->angst door de lichamelijke klachten-->lichamelijke klachten door de angst.. dat helpt mij vaak.
Celinealbers123

Re: Wel of geen ms wat denken jullie?

Bericht door Celinealbers123 »

Okee bedankt voor je reactie.
Je hebt me zeker wat gerust kunnen stellen.

Maar als ik het goed begrijp kunnen de ms klachten niet veranderen en blijft een bepaalde klacht lang en op dezelfde plek
Want bij mij veranderd het steeds. Want bijv dan voel ik een pijn en in linkerbeen en later is dat over maar voel ik hem in me rechter been of dan en prikkeling in me teen en gaat ook weer weg.
1207

Re: Wel of geen ms wat denken jullie?

Bericht door 1207 »

Celine


MS is like a box of chocolates, you never know what you gonna get"
ik zou ook niet direct aan ms denken maar ik durf het zeker niet uitsluiten

heb je een vermoeden/vrees/... dan moet je het laten nakijken. Elk ms centra zal je daarbij helpen en hopelijk zeggen ze nee en is het gewoon een gekneld zenuwtje dat gevoelsstoornissen triggert (in het slechtste geval)
Bram_MSinbeeld

Re: Wel of geen ms wat denken jullie?

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Hoi @Celinealbers123, je verhaal doet me denken aan een post van een aantal geleden van @Kim2112 ->deze<-.

Toen schreef ik:
Ik ken het van mezelf dat gedachte aan mogelijk ernstig ziek zijn me ziek kan laten voelen.
Ik raak dan vaak verstrikt in een vicieuze cirkel.
Afbeelding
Alleen al doorhebben dat dat gebeurt helpt een beetje. Als je op dat plaatje klikt ga je naar een site over hypochondrie, ik vind hun zelfhulpgids erg nuttig.

Het nadeel van MS is dat het ontzettend veel uiteenlopende klachten kan veroorzaken. Sommige heel vaag en onduidelijk. Die klachten zijn vaak niet te onderscheiden van klachten door stress, slecht slapen en niet goed voor jezelf zorgen. Daarom vind je de ziekte al gauw als je op internet gaat zoeken naar wat je vage klachten mogelijk zou kunnen veroorzaken.

Trouwens, ook al heb je MS, dan kun je je beter richten op wat leuks in plaats van je zorgen maken, een wijze les voor iedereen hier ;)
Marina

Re: Wel of geen ms wat denken jullie?

Bericht door Marina »

@Celinealbers123

Hoi Celine,
Celinealbers123 schreef: 18 nov 2021, 15:19Maar als ik het goed begrijp kunnen de ms klachten niet veranderen
Ja, bij MS heb je niet het ene moment bijvoorbeeld prikkelingen/tintelingen in je been en een paar minuten of uren later in bijvoorbeeld je voeten. Of dat je zoals je schrijft pijn in je linkerbeen hebt wat wat later over is en dat je dan in je rechterbeen hetzelfde (of een andere klacht) voelt.

Bij MS houden klachten zeker wel een paar dagen tot weken/maanden aan.

Wat BramMS schrijft is ook zeker waar: ook al zou je MS hebben, je kunt je gedachten beter op fijne, leuke dingen richten want dat maakt dat je je beter voelt terwijl steeds denken aan je klachten en erop gaan Googlen je zorgen er over juist in stand houdt en zelfs verergert.

Sterkte en ik hoop dat je je snel wat beter gaat voelen!
Celinealbers123

Re: Wel of geen ms wat denken jullie?

Bericht door Celinealbers123 »

Bedankt voor jullie reactie!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp