Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

De poeptransplantatie: straks ook voor MS-patiënten

MS onderzoek&studies
Lilianne

Bericht door Lilianne »

Ik heb ook snel last van mijn darmen. Of het ms gerelateerd of allergie of wat dan ook is. Ik zou zo'n behandeling zeker proberen als het wordt aangeboden.

Alleen kan ik me niet voorstellen dat het helpt om de beschadiging in mijn zenuwen te verbeteren, dus wat betekent het voor de ms klachten?
Klick

Bericht door Klick »

ik zie het zo: (eigen mening)

de darmflora van een ms-er heeft iets tekort/of teveel, waardoor het niet goed werkt, je darmen nemen teveel op uit je voedsel, daar reageerd je lijf te heftig op.. dat is de ms.
met een poeptransplantatie hoop je dat je flora weer normaal wordt..

je zal er niet van herstellen.. nee dat denk ik inderdaad niet.
Nessa

Bericht door Nessa »

[QUOTE=Lilianne;1110021]Alleen kan ik me niet voorstellen dat het helpt om de beschadiging in mijn zenuwen te verbeteren, dus wat betekent het voor de ms klachten?[/QUOTE]

Wat kapot is, is kapot. Maar als de darmflora van invloed is op de ontstekingsactiviteit, zou de poeptransplantatie kunnen betekenen dat de MS niet langer actief is. Er vindt dan dus geen verdere achteruitgang plaats.

Stamceltransplantatie werkt ook vanuit het principe van stopzetten van het ziekteproces.
Racer

Bericht door Racer »

Het lijkt erop dat met de komst van poeptransplantatie de rol van die neurologen eindelijk is uitgespeeld en dat ze worden vervangen door internisten. Alleen al daarom lijkt me dit een gunstige ontwikkeling want gebleken is wel dat de vorige niet werkte. Nieuwe ronde, nieuwe kansen, zou ik zeggen!
Michel

Bericht door Michel »

Zeer benieuwd. Van kind af aan darm problemen (dunne ontlasting)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Klick

Re: De poeptransplantatie: straks ook voor MS-patiënten

Bericht door Klick »

ff up
heeft iemand een idee hoe het hiermee staat?

kennen jullie iemand die dit heeft gehad?
wat zijn de resultaten?
Sara

Re: De poeptransplantatie: straks ook voor MS-patiënten

Bericht door Sara »

De eerste kleinschalige proef in Nederland is net begonnen:

https://msweb.nl/actueel/nieuws/proef-p ... -begonnen/
Klick

Re: De poeptransplantatie: straks ook voor MS-patiënten

Bericht door Klick »

thnx @Sara !
ik ben hoopvol voor de resultaten :thumbup:
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: De poeptransplantatie: straks ook voor MS-patiënten

Bericht door Qanuk00 »

@Sara
Thx voor het delen, ben ook wel heel benieuwd naar deze ontwikkeling!
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp