Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Wiebelen als een dronkenlap

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
toinetje

Wiebelen als een dronkenlap

Bericht door toinetje »

Hi,

Terug van heel lang weggeweest, wil ik graag van jullie weten of jullie mijn klacht herkennen.

Wanneer ik stil sta, gewoon stil met twee benen op de grond. Tijdens het praten, tanden poetsen dat soort dingen, wiebel ik licht naar voren, achter, links en rechts alsof ik dronken ben.

Ik heb dit zelf eerder niet opgemerkt, mijn vader zei soms "lukt het Antoinet, heb je gedronken ofzo."

Nu heb ik het zelf ook door.

Is er iemand die dit herkent?

Bvd voor de reacties
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Wiebelen als een dronkenlap

Bericht door Qanuk00 »

@toinetje

Yep, heel herkenbaar :hand: ! Ik loop daarom ook liever met een rollator over straat, niet alleen voor de juiste houding, maar ook om geen onaangename reacties uit te lokken.
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
toinetje

Re: Wiebelen als een dronkenlap

Bericht door toinetje »

Ik heb volgende week mijn halfjaarlijkse mri. Misschien is dit daarop ook te verklaren. Ik ga de vraag ook bij de neuroloog neerleggen. Dank je wel voor de reactie. Bij lopen heb ik er volgens mij geen last van. Al moet ik mezelf weleens vastgrijpen maar dat is toch vaak als ik stil sta.
Klick

Re: Wiebelen als een dronkenlap

Bericht door Klick »

het is denk ik mede de reden dat stilstaan voor mij haast geen optie meer is.
lopen gaat wel goed.

ik heb van de fysio geleerd om actief te staan, dan lukt het iets beter maar inmiddels.. ach ik lijk heel ongeduldig als ik moet stilstaan, ik ben heel geduldig..

dronken loopje, dronken praten (voor anderen niet hoorbaar) heb ik ook als ik moe ben.
Bram_MSinbeeld

Re: Wiebelen als een dronkenlap

Bericht door Bram_MSinbeeld »

In deze column op MSweb 'dronken of gewoon MS' schreef ik over mijn eigen ervaring.

Volgens mij komt het door schade in de kleine hersenen.

Afbeelding
ronnie1969

Re: Wiebelen als een dronkenlap

Bericht door ronnie1969 »

Weet je wat ik nu grappig vind. Toen ik voor het eerst naar de neuroloog ging en zei dat ik een dronken gevoel had . Raar aangekeken werd en na een paar onderzoeken het daar wel klaar was. Na een paar jaar kwam de conclusie ppms.

Nu lees ik hier dat veel meer mensen hetzelfde ervaren. Dan moet er bij een neuroloogvtoch een lampje gaan branden.?
Marina

Re: Wiebelen als een dronkenlap

Bericht door Marina »

toinetje schreef: 21 nov 2021, 19:44 Wanneer ik stil sta, gewoon stil met twee benen op de grond. Tijdens het praten, tanden poetsen dat soort dingen, wiebel ik licht naar voren, achter, links en rechts alsof ik dronken ben.
Ook hier heel herkenbaar, deze klacht, en precies op de manier zoals je het omschrijft.

Heb daarnaast ook last van een minder goede balans bij het lopen, maar ook ik vind het makkelijker om te lopen als het gaat om de balans te behouden dan om helemaal stil te staan.
Marina

Re: Wiebelen als een dronkenlap

Bericht door Marina »

ronnie1969 schreef: 22 nov 2021, 17:17 Weet je wat ik nu grappig vind. Toen ik voor het eerst naar de neuroloog ging en zei dat ik een dronken gevoel had . Raar aangekeken werd en na een paar onderzoeken het daar wel klaar was. Na een paar jaar kwam de conclusie ppms.

Nu lees ik hier dat veel meer mensen hetzelfde ervaren. Dan moet er bij een neuroloogvtoch een lampje gaan branden.?
Het hangt er denk ik ook vanaf of je nog meer klachten had tijdens je eerste bezoek aan de neuroloog die hij/zij in verband zou hebben kunnen brengen met MS.

Het is, in het algemeen, niet makkelijk om de diagnose MS te kunnen stellen.
Zie bijv. hier voor meer informatie over het stellen van de diagnose en waarom het soms lang kan duren voor de diagnose MS wordt gesteld: https://msresearch.nl/over-ms-ziekte/diagnose-ms/
Laatst gewijzigd door Marina op 23 nov 2021, 10:31, 3 keer totaal gewijzigd.
Jetteke

Re: Wiebelen als een dronkenlap

Bericht door Jetteke »

Het ging bij mij ook om de combinatie, lopen alsof ik ladderzat was, balansproblemen, MRI, ruggenprik, sleepvoet... Maar toen ik een maand of wat daarvoor bij de huisarts was ('lopen als een slaapdronken marionet') leek het met lopen juist enorm mee te vallen, terwijl dat achteraf bekeken dus wel een voorbode was. De huisarts zei later ook dat het echt moeilijk is vast te stellen.
Nathalie

Re: Wiebelen als een dronkenlap

Bericht door Nathalie »

Heel herkenbaar. De ene dag is het erger dan de ander. En soms voelt het wiebelig, maar sta ik gewoon stil.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp