Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

stress

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
10Marian100

stress

Bericht door 10Marian100 »

Hallo,
Ik heb de afgelopen week een erg stressvolle week gehad.Hoe bestaat het dat je op het moment van handelen erg sterk bent ,je alles aan kan en nu het weer rustig is je volslagen kapot bent.
En kun je als MS patient dat soort dingen vermijden?Want ik weet uit ervaring dat het weken duurt voor ik weer de "oude"ben.Mischien is er iemand onder jullie die mij een suggestie kan doen?
Groetjes Marianne Douma
Nessa

Re: stress

Bericht door Nessa »

Dat je op het moment van stress bergen kunt verzetten, komt door de hormonen (cortisol en adrenaline) die vrijkomen bij stress. Erg nuttig als je bedenkt dat ons stresssysteem eigenlijk gemaakt is levenbedreigende situaties van vechten tegen een beer of er voor vluchten.

Dat je nadien instort, is normaal. Na zo'n periode waarin je lichaam 'aan' heeft gestaan, moet het ook kunnen rusten en bijkomen.

Het probleem is alleen dat jij er heel lang over doet om bij te komen. Dat kán door MS komen, maar ook door een te lange periode van stress of niet goed kunnen omgaan met stress.

Ik denk dat ik advies zou vragen aan een ergotherapeut. Die kan met je dagindeling mee te kijken en hoe je je energie verdeelt.
Klick

Re: stress

Bericht door Klick »

stress is niet te voorkomen, hoe je ermee om gaat daar is misschien winst te behalen.
een ergo kan je idd helpen met tips. helemaal stressloos en zonder gevolgen gaat het niet worden. het kan wel verbeteren door het anders te handelen.

MOET ik dit nu doen
moet IK dit nu doen
moet ik DIT nu doen
moet ik dit NU doen
moet ik dit nu DOEN
10Marian100

Re: stress

Bericht door 10Marian100 »

Bedankt voor de antwoorden.IK had meer in gedachten of medicijn of een bepaalde therapie op het moment dat je het nodig hebt kan helpen.
Heb 27 jaar MS en kan er goed mee omgaan maar in tijden van hevige stress {en ik weet de gevolgen}zou ikgraag een handvat hebben.Vandaar mijn vraag of iemand met MS daar wat ervaring mee heeft.
Groetjes Marianne Douma
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: stress

Bericht door Qanuk00 »

@10Marian100

Mindfulness en cognitieve gedragstherapie (via klinisch psycholoog, individueel) hebben mij enorm geholpen, hierbij leer je omgaan goed naar jezelf en je lichaam te luisteren, in het moment leven en je grenzen aan te geven.

Ik heb voor mezelf soms harde keuzes moeten maken, maar merk dat ik beter door de dagen heen kom dan voorheen. :)
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
10Marian100

Re: stress

Bericht door 10Marian100 »

Heel erg bedankt.
Hier ga ik mee aan de slag.
Groetjes Marianne.
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: stress

Bericht door Qanuk00 »

@10Marian100
Vanavond kwam ook nog de vraag in me op...wat geeft jou precies stress. is het een volle agenda, teveel willen doen, of misschien ook overprikkeling door geluid, licht, reuk?

Tips tegen stress:
1.eigen plekje in huis creeeren waar je je in terug kan trekken
2. een over-ear noise cancelling koptelefoon
3.rustig plekje in het bos zoeken,
4. rondje fietsen
5 legpuzzel maken, etc etc
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Klick

Re: stress

Bericht door Klick »

dat is idd heel belangrijk om naar te kijken, de oorzaak.
als er bijvoorbeeld iemand in je omgeving ernstig ziek of overleden is, is het een heel ander verhaal dan dat je bijvoorbeeld uit balans bent omdat je steeds overprikkeld raakt.

er is voor zover ik weet niet een quick fix, een pilletje die helpt om beter tegen alle situaties te kunnen.
natuurlijk zijn er meerdere soorten pammetjes, maar die hebben bijwerkingen en niet iedereen gaat er goed op.
10Marian100

Re: stress

Bericht door 10Marian100 »

Mijn steun en toeverlaat mijn man heeft midden in de nacht een galblaas aanval gekregen en die was zo heftig dat ik hem smorgens naar de spoed heb gebracht.IK ben een paar uurtjes bij hem gebleven want de hele dag in het ziekenhuis trek ik lichamelijk niet.Hij is savonds om half 10 nog geopereerd .Tot zover ging het nog.1 nacht geen slaap kost al heel veel maar goed.Na de operatie die om 1 uur was gedaan belden ze om 3 uur de zelfde nacht dat hij een Delier had.Dus of ik kon komen.Ik rij niet in het donker dus mijn dochter gebeld.IK ben bij hem gebleven tot een uur of 9 en toen naar huis.
En dan na 2 of 3 dagen gaat het mis.Dan is het slaap gebrek en vooral de stress funest .En dus vraag ik me af of er in dit soort situaties ook een middel is om het een beetje op te vangen.
IK zou er natuurlijk met mijn Neuroloog over kunnen praten maar ja.....
Klick

Re: stress

Bericht door Klick »

dat is flink schrikken! jeetje heftig.

ik ben bang dat dit even is wat het is.
het is namelijk denk ik niet de stress die je opbreekt maar het gebrek aan nachtrust.
natuurlijk telt de stress wel mee, maar die heb je ook nodig om scherp te zijn in dit soort situaties. ga je een oxazepam of iets gebruiken zal het wel helpen maar je ook suf maken.

ik heb kortgeleden ook n dergelijke plotselinge stress periode gehad (partner ziekenhuis in met hartproblemen en week gedacht dat het een openhartoperatie zou worden enz)

het is heftig, maar ik denk dat het even is wat het is.
zoveel mogelijk andere dingen niet doen alleen het hoog nodige, hulp bij boodschappen zou ik doen in dit geval..

sterkte!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp