Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Veranderen van medicijnen

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Rozemarijn

Veranderen van medicijnen

Bericht door Rozemarijn »

Al bijna een jaar slik ik Tecfidera, wat in het begin prima ging, weinig bijwerkingen etc.
Na een half jaar gaf mijn ms consulent aan dat mijn lymfocyten te laag zijn en dat we het in de gaten moeten houden.

Nu een half jaar later blijkt het niet te verbeteren en moet ik een keuze maken tussen drie ander!

Zeposia redelijk nieuw
Glatirameer acetaat
Of Aubagio!

Heeft er iemand verstand van deze medicijnen of ervaring? Zou hier heel graag over willen lezen, dus alle informatie is welkom!
Knuffels Rozemarijn 🥰
Marina

Re: Veranderen van medicijnen

Bericht door Marina »

Hoi Rozemarijn,

Van de 3 medicijnen waar je de keuze uit hebt heb ik enkel ervaring met Zeposia.
Zeposia heeft de minste/minst ernstige bijwerkingen van de drie. Zelf heb ik niets van bijwerkingen gemerkt al heb ik wel een verhoogde bloeddruk wat eventueel door Zeposia kan komen.
Volgens mijn neurologe wordt het goed verdragen en is het een effectief medicijn.
Klick

Re: Veranderen van medicijnen

Bericht door Klick »

geen ervaring, ik kreeg destijds keuze tussen tec en aubagio.

tec gekozen. dus ik ben nieuwsgierig.. tot nu toe is mijn bloed goed, maar je weet maar nooit.

zeposia:
viewtopic.php?t=7077

glatimeer:
https://msweb.nl/ms-onderzoek/onderzoek ... -werkzaam/

aubagio:
viewtopic.php?p=220208&hilit=aubagio#p220208

https://msweb.nl/wat-is-ms/behandeling/ ... flunomide/
Marina

Re: Veranderen van medicijnen

Bericht door Marina »

Website met betrouwbare informatie over alle medicijnen: https://www.farmacotherapeutischkompas. ... sten/groep

Je kunt ook bij elk medicijn andere medicijnen invoeren om deze te vergelijken (bijv. qua bijwerkingen).
Rozemarijn

Re: Veranderen van medicijnen

Bericht door Rozemarijn »

Bedankt voor jullie reacties, ik ga ze uitgebreid bestuderen en over nadenken!
😘
Sara

Re: Veranderen van medicijnen

Bericht door Sara »

Ook je neuroloog of MS-verpleegkundige zou je moeten helpen door samen met jou de voor-en nadelen van de verschillende meds af te wegen. Succes met de keuze!
Jetteke

Re: Veranderen van medicijnen

Bericht door Jetteke »

Hallo Rozemarijn,

ik heb ervaring met Glatirameeracetaat. Dat gebruik in nu een maand of vier. Ik heb dat de eerste maand dagelijks gebruikt (de kleine dosering), en nu prik ik alweer drie maanden drie keer per week de 40 mg.

Toen ik net begon kreeg ik na een dag of drie wel een flinke reactie. Zo'n uur of 2 na de injectie kreeg ik het ijskoud, en ook zo koud dat ik begon te rillen en een paar uur later heel warm. Dat heeft ongeveer een week geduurd. Daarna eigenlijk alleen nog wat jeuk op de prikplek gehad, te vergelijken met een muggenbult en dat kun je verhelpen met Azaron. Nu merk ik sinds ruim twee maanden nog amper iets. Soms een wat pijnlijke prikplek (halfuurtje), een enkel keertje nog wat jeuk of een wat harde bult op de prikplek, maar dat trekt ook snel weer weg.

Ik heb dit medicijn gekozen omdat het afgezien van die nu nog korte reacties geen bijwerkingen heeft. Met drie keer per week prikken prik ik de ene week mijn linkerarm/buik/been en de andere week mijn rechterkant, zo is elke plek eens per twee weken aan de beurt. Begin januari mag ik voor de tweede keer een bloedonderzoek, de eerste keer in oktober was goed.

Hopelijk heb je hier iets aan :-)
Rozemarijn

Re: Veranderen van medicijnen

Bericht door Rozemarijn »

Jetteke bedankt voor jou reactie ik vind het erg lastig maar door jou verhaal te lezen maakt dat het iets minder moeilijk!
Rozemarijn

Re: Veranderen van medicijnen

Bericht door Rozemarijn »

Beste Sara aankomende dinsdag heb ik idd overleg met ms consulent, maar ik heb liever de mening of ervaringen van lotgenoten! Daar komt denk ik een ander gevoel bij kijken dan bij de wetenschap van een medisch consulent
Bram_MSinbeeld

Re: Veranderen van medicijnen

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Rozemarijn schreef: 09 dec 2021, 17:35 Zeposia redelijk nieuw
Glatirameer acetaat
Of Aubagio!
Qua effectiviteit is Zeposia de beste van de drie. Glatirameer acetaat is een oud middel en niet zo effectief. Ook vinden veel mensen injecties vaak niet fijn.

Je kunt dit tooltje gebruiken om een idee te krijgen over je keuze. Glatirameer acetaat -> Copaxone, voor Zeposia zou je Gilenya kunnen invullen die zijn vrij vergelijkbaar.

https://clinicspeak.com/dmt/#/
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp