Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
AngelNoa

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door AngelNoa »

ik hoop dat je snel terecht kunt!

ik ga mijn best doen mijn frustratie en machteloosheid los te laten; als je zegt "volgende week zaterdag" klinkt dat al weer beter dan "over een kleine 2 weken"...het is niet anders ;-)
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Qanuk00 »

Tot nu toe geen sms of ander bericht ontvangen. Van het weekend gekeken naar boosterprikken via GGD/RIVM, omdat mijn jaar erbij zit. Maar weinig mogelijkheden en vooral op korte termijn op onmogelijke tijden voor mij. Daarnaast inderdaad de grote afstand van de priklokatie, die soms wel 30-60 minuten rijden is. Wil ik dichtbij, dan zit ik op een datum tegen mijn 9 maanden aan.

Vanmorgen de huisarts maar even gebeld, waar ik te horen kreeg dat ze afgelopen donderdag een grote prikactie hadden voor de groep met gezondheidsrisico. Daar is iets fout gegaan in de oproep, want veel mensen hadden deze gemist.

Inmiddels sta ik nu wel op hun lijstje, deze of volgende week wordt er weer een prikactie gepland. Zou het dan toch eindelijk .... :joepie:
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Viridis

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Viridis »

Iemand ervaring met Covid-19 boosters (of vaccinaties) net na afronden jaar 1 Mavenclad?

In NL zegt de MS Werkgroep vaccineren 18 maanden na laatste gift, MS Society en 'The MS-Blog' zeggen direct vaccineren.
Mijn verpleegkundige weet het niet :hmmm:
Nessa

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Nessa »

Mavenclad is Cladribine, toch?

https://www.gelreziekenhuizen.nl/patien ... ie-bij-ms/
Hier lees ik trouwens dat het advies zou zijn om na de laatste gift 18 weken (dus niet maanden) te wachten.
Maar dit is al een wat ouder advies, van juni 2021.

Inmiddels kun je hier het laatste advies lezen, van november 2021: https://www.msif.org/news/2020/02/10/th ... d-to-know/

Hierin staat dat de timing eigenlijk niet van belang is voor de immuunrespons op het vaccin. Anders gezegd: uitstellen van het vaccin betekent niet dat je dan meer antistoffen aanmaakt.
Dus ik zou niet wachten met vaccineren.

Ik gebruik zelf Ocrevus. Daarvoor geldt eigenlijk hetzelfde: niemand weet precies wat wijsheid is, ook omdat het na het laatste infuus jaren kan duren voor je immuunsysteem weer werkt zoals het hoort. Alleen is wél vaccineren met beperkte immuunrespons altijd nog beter dan helemaal niet vaccineren. Ik probeer dus minimaal 3 maanden na mijn infuus of 4 weken voor het volgende infuus te laten vaccineren.
Viridis

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Viridis »

Mavenclad is Cladribine idd.

Ik bedoelde ook 18 weken, geen maanden :)

Ik had het hier gelezen:
https://www.msnetwerk.nl/wp-content/upl ... 211202.pdf van december 2021.
(in dit document wordt dan ook verwezen naar msif.org, waar idd staat dat de timing niet belangrijk is, beetje warrig allemaal waardoor ik begon te twijfelen)

Heb ook jaren Ocrelizumab gebruikt, vlak voor het starten met Mavenclad mijn 3e vaccinatie gehad en nu is het tijd voor de booster.

Bedankt Nessa voor het meedenken!
leeuwtje-nl

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door leeuwtje-nl »

Gezien de aankomende wijzigingen in Frankrijk omtrent de "pass sanitaire", ga ik morgen toch maar kijken of ik mijn booster kan halen. Dat wordt dan mijn 4e vaccinatie in krap 8 maanden....
Klick

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Klick »

Klick schreef: 20 dec 2021, 23:16 zelf ben ik toevallig (in oktober) uitgenodigd door het rivm om mee te doen aan het langdurige (ik geloof 3jr) “pienter” onderzoek. waarin juist dat onderzocht wordt. je kan je er zelf niet voor opgeven, dus ik voel me echt bevoorrecht. ze geven de uitkomst per mail iedere keer als je test (duurt een paar maanden).
ik heb eindelijk de uitslag van november. ik had toen antistoffen!! :bravo:
dat zegt niks over hoeveel en of ik ze nu nog heb, maar ik ben blij dat mijn lijf iets doet met het pfizer vaccin!

de volgende bloedtest is alweer onderweg (maart dacht ik)
ik ben blij dat ze zo meer inzicht krijgen in hoe lang vaccinatie werkt.
Marina

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Marina »

Klick schreef: 27 apr 2022, 08:44 ...maar ik ben blij dat mijn lijf iets doet met het pfizer vaccin!
Fijn voor je Klick :goed: !
de volgende bloedtest is alweer onderweg (maart dacht ik)
ik ben blij dat ze zo meer inzicht krijgen in hoe lang vaccinatie werkt.
Dat is mooi dat ze door die bloedtesten meer inzicht krijgen!
AngelNoa

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door AngelNoa »

Klick schreef: 27 apr 2022, 08:44 ik heb eindelijk de uitslag van november. ik had toen antistoffen!! :bravo:
dat zegt niks over hoeveel en of ik ze nu nog heb, maar ik ben blij dat mijn lijf iets doet met het pfizer vaccin!
óf je hebt Corona gehad zonder het te weten ;-)
Klick

Re: MS en een goedwerkend vaccin tegen Corona?

Bericht door Klick »

klopt, maar kan ik mij niet voorstellen.
de 1.5m het mondkapje en de lockdown heb ik nooit losgelaten.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp