Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Epstein Barvirus - MS

MS onderzoek&studies
Catoooo

Epstein Barvirus - MS

Bericht door Catoooo »

Hoi hoi, mijn moeder wees mij hier gister op..

Ook ik heb dit vroeger gehad.

Ben wel benieuwd wie zich hier ook in herkent (dit onderwerp is hier vroeger ook al wel eens ter sprake geweest vanuit onszelf hier met elkaar.. maar das al zo n 10 jaar geleden)

https://www.newscientist.nl/nieuws/ster ... f+26012022
Laatst gewijzigd door Qanuk00 op 28 jan 2022, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp verplaatst naar onderzoek
Klick

Re: Epstein Barvirus - MS

Bericht door Klick »

klopt!
zie hier:
viewtopic.php?t=7289

wordt het ook besproken..

het zingt al jaren rond, maar het is nu pas het eerste wetenschappelijke bewijs.

ik hoop dat ze nu snel doorpakken met een mrna vaccin ofzoiets.
ik hoop dat biontech hier ook wat op verzint. als het maar een paar maanden duurt voor het dna erin zit, dan kan een onderzoek naar effectiviteit ook snel.
maar we zullen wel een te kleine groep zijn, beter ziek houden dan verdienen ze meer….
Bram_MSinbeeld

Re: Epstein Barvirus - MS

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Een filmpje om het onderzoek uit te leggen heb ik op 18 januari opgenomen in de schilderkamer van mijn moeder in Boxtel. Ik vond het namelijk belangrijk nieuws wat door veel mensen niet helemaal goed begrepen werd.

Afbeelding
Een EBV-infectie lijkt nagenoeg een vereiste voor het ontwikkelen van MS.
Deze maand publiceerde Harvard hierover overtuigende studieresultaten. Nagenoeg tegelijkertijd berichtte Moderna dat ze zijn begonnen met een fase I studie van hun EBV-vaccin.
Sara

Re: Epstein Barvirus - MS

Bericht door Sara »

Twee interessante ontwikkelingen vandaag:

op MSweb: "Dokter Media: conclusies over verband EBV en MS te vroeg"

en in New Scientist: "MS reversed by transplanted immune cells that fight Epstein-Barr virus"

Het artikel in New Scientist heeft een betaalmuur. Ik vind zo snel ook niet meer over dit onderzoek, helaas.
Ikke1201

Re: Epstein Barvirus - MS

Bericht door Ikke1201 »

Ik heb dit onderzoek aangehaald bij de neuroloog vorige week en die moest eigenlijk een beetje lachen.
Hij zei: bijna 100% van de volwassenen heeft het Epstein Barvirus doorgemaakt dus er is maar een hele kleine kans dat je een volwassen persoon vindt zonder het virus dus de kans dat je iemand met MS vindt zonder besmetting met het epstein barvirus ook heel erg klein is.
Klick

Re: Epstein Barvirus - MS

Bericht door Klick »

Sara schreef: 12 apr 2022, 12:49 Twee interessante ontwikkelingen vandaag:

op MSweb: "Dokter Media: conclusies over verband EBV en MS te vroeg"

en in New Scientist: "MS reversed by transplanted immune cells that fight Epstein-Barr virus"

Het artikel in New Scientist heeft een betaalmuur. Ik vind zo snel ook niet meer over dit onderzoek, helaas.
ik ben wel nieuwsgierig naar het artikel achter die betaalmuur.
het kan inderdaad zo zijn dat EB voorkomt bij bijna alle volwassenen maar als dat nu net bij ons, met een mix van andere factoren, ms geeft lijkt mij dit wel een mogelijke clue en een goed resultaat. meer onderzoek nodig en bla bla ja zeker..

dat artsen dit niet aannemelijk vinden tsja. ze zien doorgaans ook niet echt iets in vitamines ed..

als iemand een omweg weet naar dat artikel ;)
Bram_MSinbeeld

Re: Epstein Barvirus - MS

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Ik heb geen toegang tot het artikel van NewScientist. Ik denk dat ze praten over ATA188.

Het idee is dit:
We weten:
  • Iedereen met MS heeft een EBV-infectie doorgemaakt
  • EBV blijft slapend achter in geheugen B-cellen
Het eerste probeersel:
  1. We nemen afweer T-cellen af bij iemand met PPMS
  2. We trainen die T-cellen zodat ze EBV-geïnfecteerde B-cellen aanvallen
  3. We stoppen ze weer terug in die MS-patiënt
Dit leek best aardig te werken, maar het is duur en bewerkelijk want je zou dat dan voor iedere patiënt afzonderlijk moeten doen.
Atara Biotherapeutics heeft daarom gewerkt aan ATA188, een T-cel therapie tegen EBV die niet van de patient zelf is en via een infuus gegeven kan worden.

Dit hebben ze inmiddels getest in een Fase I/II studie. Het lijkt erop dat sommige mensen met PPMS waarop ze dit getest hebben een duurzame verbetering kregen in hun EDSS-score. Om nu te zeggen dat het de MS heeft "teruggedraaid" is een beetje overdreven, maar het is zeker wel hoopgevend.

Op ECTRIMS 2021 presenteerden de onderzoekers dat het er op lijkt dat mensen bij wie een EDSS verbetering optrad er meer myeline aanwezig was in hun hersenen.

(De Daily Mail schrijft er ook over. Het is mij niet duidelijk waarom juist nu pas, want die resultaten zijn al weer een paar maanden oud.)
Ikke1201

Re: Epstein Barvirus - MS

Bericht door Ikke1201 »

@Bram_MSinbeeld ik las gisteren al iemand die aangaf ms te hebben zonder het virus te hebben doorgemaakt. Dus niet iedereen met ms heeft een ebs-infectie doorgemaakt. Voor mijn gevoel gaat daar dan al de hele theorie mis.
Sara

Re: Epstein Barvirus - MS

Bericht door Sara »

@Bram_MSinbeeld , dank voor de info. Goed om te zien hoe veel interessant onderzoek er wordt gedaan. Wie weet wat 't nog voor klinische toepassing krijgt ooit!

@Ikke1201 Ik ben wel benieuwd hoe diegene weet dat hij of zij geen EBV-infectie heeft meegemaakt. Verreweg de meeste mensen zijn er zich niet van bewust volgens mij. Heeft die persoon een antistoffentest ondergaan?
Ikke1201

Re: Epstein Barvirus - MS

Bericht door Ikke1201 »

@Sara ze vertelde dat haar neuroloog verschillende keren een test heeft gedaan omdat die het ook bijna niet kon geloven.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp