Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Vermoeden MS

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Arend

Vermoeden MS

Bericht door Arend »

Hallo ik ben nieuw hier, ben 52 jaar oud en heb al lange tijd het vermoeden van MS. Gisteren naar de 4e neuroloog geweest en zij heeft nu het MS protocol gestart. Eind dit jaar krijg ik een MRI-scan. Vorig jaar juni een CT-scan gehad, hierop was niets te zien. Ook tijdens de neurologische testjes (ogen, balans, reflexen, gevoel etc) wordt telkens niks gevonden. Maar de laatste maanden begin ik minder te lopen, heb minder gevoel in mijn linker onderbeen en duidelijk minder kracht. Als fanatiek sporter (wielrennen) valt mij dit erg zwaar. Ook heb ik vaak dove tenen, m.n. links. Verder word ik regelmatig wakker met een slapende arm (zonder dat ik erop gelegen heb) en dan duurt het lang voordat er weer leven in komt. Heb het gevoel dat ik als een robot leef, een gevoel van 'verloren te zijn in de ruimte' en heb regelmatig last van wazig zien (m.n. na sporten). Alles wordt op burn-out klachten gegooid maar ik merk dat ik langzamerhand steeds een beetje slechter word. Ik heb begin dit jaar een aanval gehad waarbij ik gedurende 1 minuut niet meer kon focussen en vrijwel niets meer zag. Ben al bij de oogarts geweest, zij kon geen afwijkingen vinden (ook niet in de scan van de ogen) en verzekerde mij dat in geval van MS een dergelijke aanval veel langer duurt. Soms heb ik veel moeite om op woorden te komen. Graag lees ik jullie reacties, groet Arend.
Sara

Re: Vermoeden MS

Bericht door Sara »

Hi Arend,

met name het wazig zien na het sporten is iets wat bij MS nogal eens voorkomt (het teken van Uhthoff). Ook de problemen met je linkerbeen zouden bij MS kunnen passen. De andere verschijnselen lijken me minder specifiek.

Je snapt dat niemand hier je uitsluitsel kan geven, en er zijn vast andere ziektes die uitgesloten moeten worden.

Mijn MS is dik 20 jaar geleden vastgesteld zonder dat ik problemen had met de neurologische testjes. Die zeggen dus niet alles. Ik had wel een geschiedenis met duidelijke aanwijzingen én in m'n ruggemergvocht werden afwijkingen gevonden die bij MS passen.

Als je mee wil denken over diagnose-stelling kun je bijvoorbeeld hier kijken: https://msweb.nl/wat-is-ms/diagnose/cri ... zien-2017/

Veel sterkte! Dit is vast een moeilijke periode. Hopelijk vind je voldoende afleiding en steun. Allebei best belangrijk.
Arend

Re: Vermoeden MS

Bericht door Arend »

Ik heb inmiddels 2 MRI scans gehad. Op de 1e leek het als er een geringe witte stofafwijking werd gezien, én een lacunair infarct. Daarom moest ik voor een 2e MRI, hiervan heb ik afgelopen maandag uitslag gekregen en de verzekering dat er geen aanwijzingen waren voor MS. De scan was redelijk normaal. Ben nu met een vitamine B12 kuur begonnen, 1,5 geleden dit laten meten en de waarde van 265 zou 'prima' zijn volgens de huisarts echter blijkt een vit B12 tekort niet zo makkelijk aan te tonen. Daarbij ben ik nu veel duizeliger dan 1,5 jr geleden, tot bijna flauwvallen aan toe. Laat maandag daarom opnieuw bloed prikken.
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Vermoeden MS

Bericht door Qanuk00 »

@Arend
Fijn dat MS uitgesloten is, maar vervelend dat het nog onduidelijk is waar de klachten vandaan komen. We hebben sinds kort ook een rubriek aanverwante aandoeningen, misschien dat je daar ook nog wat informatie uit kan halen?

Hopelijk straks bij uitslag bloedonderzoek meer duidelijkheid voor je! Sterkte!
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Jessicah

Re: Vermoeden MS

Bericht door Jessicah »

Dit draadje is al van een tijdje geleden, maar ik kwam deze link tegen over lacunair infarct:

https://www.hersenletsel-uitleg.nl/soor ... ir-infarct

Uit de ervaringsverhalen onderaan blijkt dat wel vaker de symptomen van een lacunair infarct worden aangezien voor beginnende MS klachten
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp