Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Rug pijn

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Marian61

Rug pijn

Bericht door Marian61 »

Ik heb al een poos pijn onder in mijn rug aan de linkerkant
Het zit net boven mijn bil
Als ik een poosje zit heb ik moeite met opstaan
Ben dan wat stijf bij het lopen, maar trekt later wel weer iets bij
Wie heeft hier ervaring mee
Nessa

Re: Rug pijn

Bericht door Nessa »

Stijfheid na rust klinkt als een spierenkwestie. Ik zou even een afspraak maken bij de fysio.

Afhankelijk van wat de fysio vindt bij zijn onderzoek kan het ook nog zo zijn dat de MS dit indirect veroorzaakt. Laat in dat geval eens meekijken door de neuroloog of revalidatie-arts...
AngelNoa

Re: Rug pijn

Bericht door AngelNoa »

ja heb ik ook, moet je inderdaad even met je fysio bespreken. Oprekken komt het volgens mij op neer, maar zij kunnen het ook masseren (auw...maar het helpt mij wel ;-))

succes
Marian61

Re: Rug pijn

Bericht door Marian61 »

Dank je wel
Marina

Re: Rug pijn

Bericht door Marina »

Ik heb, bij tijd en wijle, precies hetzelfde!
Heb hiervoor oefeningen gekregen van m'n fysiotherapeute om, inderdaad, de spieren op te rekken. Je kunt dit op je rug liggend (bijv. op bed) doen om te kijken of het verlichting biedt:
- trek je linkerknie (met je handen) zover mogelijk naar je borst toe en houdt dit zo'n 10 sec. vast, herhaal dit ca. 10 keer
Om je rug te ontlasten kun je eveneens beide knieen naar je borst trekken en dit een tijdje vasthouden. Als het goed is verlicht dat de pijn meteen.
- kantel je bekken naar voren (druk je onderrug in het matras) terwijl je op je rug ligt en hou dit ca. 10 sec. vast, herhaal dit ca. 10 keer.


Zou je klacht wel sowieso bespreken met de fysiotherapeut.
Marian61

Re: Rug pijn

Bericht door Marian61 »

Dank je wel , ga het proberen
Klick

Re: Rug pijn

Bericht door Klick »

bij mij werkt die oefening met beide knieën naar je borst ook
het “balletje” maken (ontspan je rug en billen) werkt goed!
tevens doe ik de andere kant op buigen ook. dan ga ik op mijn buik liggen en druk met mijn armen mijn bovenlichaam op (ontspannen billen).

dit zijn goede oefeningen voor de lage rug.
wat ook werkt, bij si gewricht problemen is: ruglig en dan je voetzolen tegen elkaar doen (niet aandrukken, geen kracht zetten, puur de zwaartekracht zn werk laten doen) dit zorgt ervoor dat je si weer recht komen, of zoiets 😂

ik heb nu ook last van mijn heupen en dat voel je ook in die zone.. daar helpt dit niet echt bij…
Marian61

Re: Rug pijn

Bericht door Marian61 »

Dank je wel
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp