Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

twin zusje - geen contrast tijdens 1e MRI

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Bram_MSinbeeld

Re: twin zusje - geen contrast tijdens 1e MRI

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Steenbokje76 schreef: 12 mar 2022, 13:30 Nou de uitslag van de MRI van mijn zusje, stond donderdag eindelijk online; er staat bij de conclusie : geen aanwijzingen voor demyelinisatie.

Echter is er wel een laesie aangetroffen, ik zal citeren uit het verslag;
"iets meer oppervlakkig gelegen witte stof laesie anterieur temporaal links,maar nog niet specifiek typisch juxtacorticaal."

Is een laesie niet altijd demyeliniserend? Het is toch een litteken ontstaan uit ontsteking?
Of zijn er nog andere redenen voor het ontstaan van laesies?

Wie kan hier iets zinnings over zeggen?
@Bram_MSinbeeld weet jij hier mss iets meer over?
Leuke vraag voor de zondagochtend. Officieel zegt het woord laesie niets anders dan dat het een afwijking is van het omliggende weefsel. Maar omdat we het hebben over een witte stof laesie, dan betekent dat eigenlijk altijd een plekje in de witte stof waar de myeline afwijkt (minder is) dan in de omliggende witte stof.

(Bij een kanker zie meestal dat die laesies 'massa werking' hebben. Dat betekent dat ze plaats innemen en het omliggende weefsel aan de kant duwen. Een witte stof laesie doet dat niet. Volgens mij is witte stof laesie in het geval van een radiologischverslag wat je zegt een plekje met minder myeline.

"White matter lesions (WMLs) or leukoaraiosis indicate small vessel vascular brain disease as well as degenerative or inflammatory processes. WMLs appear as hyperintense periventricular or subcortical patchy or confluent areas on T2 or fluid-attenuated inversion recovery MRI sequence."[Bron]

Nu zijn witte stof laesies vrij 'normaal'. Zeker als we ouder worden. Een bevriende neuroloog vergeleek het zelfs een keer met grijze haren. Bijna iedereen krijgt ze als je ouder wordt. Het hoeft lang niet altijd te duiden op een ziekte.

Daarom de extra opmerking van de radioloog dat het niet lijkt op een typisch juxtacorticale laesie. Het lijkt dus niet op iets dat mogelijk bij MS zou kunnen passen (over die juxtacorticale laesies sprak ik in ons MRI-beelden filmpje).

Ik denk dat het radiologisch er niet uit ziet als een demyeliniserende ziekte en dat het er daarom zo staat. Het lijkt me dat er op de MRI niks is gevonden om je zorgen over te maken :thumbup:
Steenbokje76

Re: twin zusje - geen contrast tijdens 1e MRI

Bericht door Steenbokje76 »

@Bram_MSinbeeld
Hi!
dank je voor je uitgebreide toelichting. Heel erg fijn!!
Nu zijn witte stof laesies vrij 'normaal'. Zeker als we ouder worden. Een bevriende neuroloog vergeleek het zelfs een keer met grijze haren. Bijna iedereen krijgt ze als je ouder wordt. Het hoeft lang niet altijd te duiden op een ziekte.
Die uitspraak van die grijze haren was ik idd vergeten :-) maar had er ooit ook over gelezen.
maar nog niet specifiek typisch juxtacorticaal."
Denk dat we beetje twijfels hadden over de woorden uit het verslag : 'nog niet' specifiek juxtacorticaal.

Maar we vinden het zeker ook een goede uitslag. Mijn zus heeft al genoeg ellende uit haar eigen autoimmuunziekte en zit (met 2 kids) zeker niet te wachten op ellende uit een andere ziekte erbij.
Bram_MSinbeeld

Re: twin zusje - geen contrast tijdens 1e MRI

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Steenbokje76 schreef: 12 mar 2022, 13:30 "iets meer oppervlakkig gelegen witte stof laesie anterieur temporaal links,maar nog niet specifiek typisch juxtacorticaal."
Ik lees het niet als iets dat nog niet een typische laesie is, maar mogelijk later wel een typische juxtacorticale laesie kan worden. Ik lees het als: "Er is een wat oppervlakkig gelegen witte stof laesie te zien, maar dit is geen typische juxta-corticale laesie omdat hij daarvoor nog wat dichter bij de cortex had moeten liggen."

Of dat zo bedoelt is weet ik niet hoor. Ik ben geen radioloog, en heb ook de beelden niet gezien. Bespreken jullie het nog met de neuroloog?
Steenbokje76

Re: twin zusje - geen contrast tijdens 1e MRI

Bericht door Steenbokje76 »

@Bram_MSinbeeld

Ja zo kun je het ook lezen. Denk dat ik me teveel focus op de worden 'nog niet'. Klonk beetje onheilspellend.🙈
Morgenmiddag belt de neuroloog, dus dan zal alles beantwoord worden. :-)
Maar gelukkig maken we ons geen grote zorgen hoor, daarvoor ziet de mri er gewoon te goed uit. :)
Marina

Re: twin zusje - geen contrast tijdens 1e MRI

Bericht door Marina »

Fijn dat er in ieder geval geen aanwijzingen voor demyelinisatie zijn gevonden bij je zusje, Steenbokje!
Ik hoop dat de twijfel over het stukje uit het verslag van de radioloog snel kan worden weggenomen door de neuroloog!
Steenbokje76

Re: twin zusje - geen contrast tijdens 1e MRI

Bericht door Steenbokje76 »

@Marina

Thx voor je berichtje. Zeker heel fijn! :)
En morgen na gesprek neuroloog zal alles helemaal duidelijk zijn.
Steenbokje76

Re: twin zusje - geen contrast tijdens 1e MRI

Bericht door Steenbokje76 »

@Bram_MSinbeeld en ook anderen die hebben gereageerd op dit item.

Hi!

Mijn zus is gisteren gebeld door neuroloog en de laesie op die plek is idd 'ouderdom' zoals jij bram al aangaf.
De neuroloog verzekerde dat ze zich geen zorgen erom moet maken en dat ze de woorden nog niet moet negeren.
Toch nog fijn even die extra bevestiging. :)

Dank jullie voor de reacties op dit item.
Zoiets is gewoon erg fijn als je nog in onzekerheid zit! :bedankt:
Bram_MSinbeeld

Re: twin zusje - geen contrast tijdens 1e MRI

Bericht door Bram_MSinbeeld »

:bravo: :klap: :bravo: :klap: heel fijn!
Marina

Re: twin zusje - geen contrast tijdens 1e MRI

Bericht door Marina »

Wat fijn :goed: :D !!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp