Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Heb ik ms?

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
D.p.1997

Re: Heb ik ms?

Bericht door D.p.1997 »

Klick schreef: 24 mar 2022, 13:19 dat denk ik ook idd. stop met zelf bedenken wat de oorzaak kan zijn. (zie mijn bewerkte opmerking onder mijn laatste post)
je druk maken kan na een evt diagnose ook, dan heeft het betrekking op jezelf, nu is t iets wat misschien wel nooit zal zijn, zonde toch? maak je je druk terwijl je je dag beter kan vullen met leuke dingen.
ik denk echt niet dat je ms hebt, je klachten matchen niet met ms (vooral qua hoe het zich voordoet, bij ms heb je klachten langdurig meestal weken achter elkaar)
een zenuw kan ook klem zitten en daardoor doofheid veroorzaken enz enz.
wacht de arts af.
@Klick je hebt gelijk. Ik doe er niet goed aan door te blijven piekeren ik maak het enkel erger. Ik wacht verder af. Bedankt alvast voor je tijd en moeite om mijn bange vragen te beantwoorden..
Klick

Re: Heb ik ms?

Bericht door Klick »

@D.p.1997 graag gedaan! ik hoop dat t je een beetje helpt dat je erover kan praten. wat je ook hebt het is niet fijn voor je en het maakt je angstig :knuffel: de artsen gaan het uitzoeken voor je, tot die tijd (en daarna!) ga door met je leven. hoe somber je t nu ook ziet, de zon gaat weer schijnen voor je.
D.p.1997

Re: Heb ik ms?

Bericht door D.p.1997 »

Klick schreef: 24 mar 2022, 14:31 @D.p.1997 graag gedaan! ik hoop dat t je een beetje helpt dat je erover kan praten. wat je ook hebt het is niet fijn voor je en het maakt je angstig :knuffel: de artsen gaan het uitzoeken voor je, tot die tijd (en daarna!) ga door met je leven. hoe somber je t nu ook ziet, de zon gaat weer schijnen voor je.
@Klick jij bedankt voor het luisterende oor. Ik probeer me sterk te houden maar is soms moeilijk. Ik voel me zelfs stom dat ik mij heb aangemeld op dit forum. Jullie hebben effectief iets. Het kan goed zijn dat mijn klachten veel met mijn angst te maken hebben. Ik had nood aan een luisterend oor.
Ik merk dat mijn omgeving even genoeg heeft van mijn geklaag.
Marina

Re: Heb ik ms?

Bericht door Marina »

D.p.1997 schreef: 24 mar 2022, 11:44 @Marina bedankt voor je lieve bericht. Ik zit inderdaad met veel angsten, weet me daar ook geen blijf mee. Ik heb gebeld en kan pas eind mei er terecht.. het is nog lang maar ik ben al blij dat ik deze stap heb gezet.. ben vooral angstig dat het toch ms kan zijn, ik kan dit niet echt loslaten.. hopelijk gaat dit snel over
Niets te danken hoor! Ik heb zelf ook last van angsten en weet hoe moeilijk het kan zijn om je ervan los te maken - zeker als je steeds wordt geconfronteerd met je klachten, dingen voelt en onzekerheid hebt over wat het kan zijn - en de een is nu eenmaal wat angstiger dan de ander..
Het is jammer dat je pas eind mei bij een psycholoog terecht kunt. Misschien heb je tot die tijd iets aan deze tip: beperk het piekeren door met jezelf af te spreken dat je niet langer dan een half uurtje per dag besteedt aan het piekeren over en zoeken naar of de symptomen die jij hebt iets met MS te maken kunnen hebben. In dat half uurtje mag je piekeren zoveel je wilt. Maar ga daarna iets doen wat je leuk vindt, liefst iets waarbij je je aandacht volledig nodig hebt. Ik weet uit ervaring dat dat echt kan helpen om bange gedachten en daardoor je angsten opzij te zetten, even te parkeren. Het is niet omdat je erover piekert dat je klachten verdwijnen, integendeel, wat je je aandacht geeft 'groeit' juist. Maakt het gepieker je beter? Nee, waarschijnlijk voel je je er juist slechter door doordat je op je lichaam/klachten gefocust bent en alles zo ook meer opmerkt/voelt. Zoek afleiding, zeg "stop" tegen jezelf als je merkt dat je weer gaat piekeren en ga iets heel anders doen. Je zult zien dat je je beter gaat voelen na een tijdje.. echt !
Laatst gewijzigd door Marina op 24 mar 2022, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
D.p.1997

Re: Heb ik ms?

Bericht door D.p.1997 »

Marina schreef: 24 mar 2022, 16:08 Niets te danken hoor! Ik heb zelf ook last van angsten en weet hoe moeilijk het kan zijn om je ervan los te maken - zeker als je steeds wordt geconfronteerd met je klachten, dingen voelt en onzekerheid hebt over wat het kan zijn - en de een is nu eenmaal wat angstiger dan de ander..
Het is jammer dat je pas eind mei bij een psycholoog terecht kunt. Misschien heb je tot die tijd iets aan deze tip: beperk het piekeren door met jezelf af te spreken dat je niet langer dan een half uurtje per dag besteedt aan het piekeren over en zoeken naar of de symptomen die jij hebt iets met MS te maken kunnen hebben. Ga iets doen wat je leuk vindt, liefst iets waarbij je je aandacht volledig nodig hebt. Ik weet uit ervaring dat dat echt kan helpen om bange gedachten en daardoor je angsten opzij te zetten, even te parkeren. Het is niet omdat je erover piekert dat je klachten verdwijnen, integendeel, wat je je aandacht geeft 'groeit' juist. Maakt het gepieker je beter? Nee, waarschijnlijk voel je je er juist slechter door doordat je op je lichaam/klachten gefocust bent en alles zo ook meer opmerkt/voelt. Zoek afleiding, zeg "stop" tegen jezelf als je merkt dat je weer gaat piekeren en ga iets heel anders doen. Je zult zien dat je je beter gaat voelen na een tijdje.. echt !
@Marina dankjewel voor de tips. Ik ga dit zeker proberen. Het zal me alvast een stuk verder helpen dan elke dag mijn symptomen te gaan opzoeken.
Marina

Re: Heb ik ms?

Bericht door Marina »

Goed zo :) ! Veel succes en laat je niet te snel ontmoedigen als het niet meteen lukt hoor, dat is normaal.



Deel je ervaringen over dit onderwerp op MS.nl.
Ga naar: https://www.ms.nl/gesprekken/klachten-en-diagnose
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp