Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Het gezeik is begonnen. Katheteriseren ?

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Johan

Het gezeik is begonnen. Katheteriseren ?

Bericht door Johan »

In de lijn der verwachtingen is mijn vochthuishouding een eigen leven gaan lijden. Ik denk dat ik binnenkort kennis ga maken met de katheter; met name voor het slapen gaan lijkt me dat geen overbodige luxe.

Ik wil expliciet aan mannen vragen die hiermee te maken hebben hoe zij hier mee om gaan. Heb je een vaste katheter ? Via je buikwand of natuurlijke uitgang ? Dat soort vragen heb ik dus.

Welke man kan en wil hier meer over zeggen ?

Bedankt,
Johan 😉👍
Bram_MSinbeeld

Re: Het gezeik is begonnen. Katheteriseren ?

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Johan schreef: 13 apr 2022, 10:57 Het gezeik is begonnen. Katheteriseren ?
Ik kan er helaas niks over zeggen, maar ik moest wel heel erg lachen om de briljante titel van je bericht :haha:
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Het gezeik is begonnen. Katheteriseren ?

Bericht door Qanuk00 »

@Johan
Net als bij vrouwen wordt het afgeraden om een buikkatheter (suprapub katheter) als het niet hoeft. Reden is dat er verhoogde kans is op infecties, waardoor de katheter geregeld vervangen moet worden.

Heb je al contact gehad met een incontinentieverpleegkundige?

Bij mij was het advies dan ook zelfkatheterisatie, zolang het mij nog zelf lukt. Nou hoeft dat helemaal niet lastig te zijn, mits je handen/armen nog redelijk functioneren. Je kunt dit bij een incontinentieverpleegkundige (via uroloog) leren. Die heeft ook allerlei informatie voor je aan creatieve oplossingen. Een brandende vraag die gesteld gaat worden is of je iemand in je directe omgeving hebt die je daarbij kan helpen?

Ondanks het katheteriseren kwam mijn incontinentie toch weer terug, ik heb toen een tabletje gekregen, Betmiga. Binnen 1 dag was mijn incontinentie zo goed als weg, ik moet natuurlijk wel blijven katheteriseren.

Pas als dit allemaal uitgesloten kan worden, gaat men verder kijken naar bijvoorbeeld een suprapub katheter. Ja, het is gemakkelijk, maar er kleven wel degelijk ook risico's aan, dus denk daar niet te licht over en bespreek dit goed met je uroloog.

Ik hoop dat bovenstaande je wat richting geeft. Sterkte met je zoektocht!
Zie ook viewtopic.php?t=7260&hilit=katheteriseren
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Johan

Re: Het gezeik is begonnen. Katheteriseren ?

Bericht door Johan »

Bedankt voor jullie antwoorden mensen. Sinds afgelopen donderdag heb ik zo'n ding. Niet dè ideale oplossing maar wat een verademing. Er werd nog even 1,5 ltr afgetapt. Op de 10e mei het eerste contant met de neuroloog. Ik ben benieuwd. 😉👍
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Het gezeik is begonnen. Katheteriseren ?

Bericht door Qanuk00 »

Hoi Johan,

Goed te horen dat het je helpt, en ja, liever niet dan wel, dat ben ik helemaal met je eens. Maar ik voel me sindsdien echt een stuk beter, en daar gaat het me vooral om.

Ben benieuwd naar het vervolg! Sterkte ermee!
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp