Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

even voorstellen vanuit Zweden

Hier is ruimte voor nieuwe leden om zich voor te stellen en voor iedereen die meer over zichzelf wil vertellen
Marina

Re: even voorstellen vanuit Zweden

Bericht door Marina »

Jessicah schreef: 24 apr 2022, 16:54 Ik vraag me alleen wel af hoe het precies zit met de werking, want zover ik begrepen heb werkt alleen Prednisolon (Medrol) om klachten van een aanval sneller over te laten gaan en zijn de typische MS medicatie al Tysabri ervoor om nieuwe aanvallen te voorkomen.
hopelijk is hier iemand die daar meer over weet.
Zo heb ik het ook ongeveer begrepen. Alle huidige MS-medicijnen zijn ziekte-onderdrukkend door de werking van het afweersysteem te beinvloeden en kunnen het aantal en de ernst van de schubs (aanvallen van symptomen) verminderen en mogelijk de achteruitgang vertragen. Verder is er nog stamceltherapie dat zorgt voor een reset van het afweersysteem (in Nederland nog niet mogelijk voor MS).
Zie bijv.: https://msresearch.nl/leven-met-ms/ms-behandeling/
Klick

Re: even voorstellen vanuit Zweden

Bericht door Klick »

medrol is prednison en dat is een ontstekingsremmer (krijg je als hulpje.. en heeft geen invloed op het resultaat.. hooguit een versneller..), tysabri (en andere middelen) zijn ms remmers (voorkomen)

zelf zal ik nooit meer prednison in die hoge dosis nemen (ooit infuus kuur gehad) maar het middel heeft me 2jr gekost om weer mezelf te worden..

@Marina volgensmij had Boaz zijn stamceltherapie in zweden toch?
Ikke1201

Re: even voorstellen vanuit Zweden

Bericht door Ikke1201 »

@Klick het is daarom dat de arts aangaf beter niet medrol te nemen omdat dit heel erg algemeen werkt en daardoor meer bijwerkingen kan veroorzaken.

Ik had al wat schrik als ik de bijsluiter las en was dus blij dat ik het niet moest nemen.
Marina

Re: even voorstellen vanuit Zweden

Bericht door Marina »

@Klick ja dat klopt. Van de website van zijn stichting https://opdebeen.nl/over-boaz/ : "Dr Burman in het Zweedse Uppsala heeft na bestudering van zijn medisch dossier, Boaz op basis van compassie geaccepteerd om de behandeling daar te ondergaan. De verwachting was dat Boaz in maart 2016 de behandeling al kon ondergaan aangezien de buitenlandse artsen zijn situatie als zeer urgent beschouwden."
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp