Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Ik wil afvallen!

Alles omtrent voeding en supplementen
Marina

Re: Ik wil afvallen!

Bericht door Marina »

Bedankt voor de links Klick en Billy!
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Ik wil afvallen!

Bericht door Toeter »

Waar ik ook nog aan moest denken. Ik had gehoord over een leefstijl programma van het nationaal MS fonds. Schijnen mensen ook flink van af te vallen en zich algeheel beter te voelen:

https://voedingleeft.nl/wat-wij-doen/leefmetms/
Nathalie

Re: Ik wil afvallen!

Bericht door Nathalie »

@Toeter
Ik doe momenteel fyiofitness. Qua lopen lukt het mij om 1 km door te lopen. Dat doe ik aan het begin van de training, vervolgens pak ik wat spiergroepen op de toestellen en sluit af met 10 min fietsen. Ik dans al vanaf mijn 6e en dat doe ik ook nog 1x pw. (Al gaat het niet meer zo goed als voor de ms) Ik heb zittend werk, maar probeer in de pauze te wandelen en ik fiets van en naar mijn werk. Naast het huishouden is dit voor mij de max.

Intermitting fasting heb ik geprobeerd, maar ga eerder schransen dan verantwoord eten. Ik ben nu begonnen met ontbijten met yoghurt en granen. Lunch met 2 boterhammen en mager beleg. Avondeten(1x opscheppen) tussendoor fruit en rauwkost. Eerst was er chips, m&m's en andere ongezonde dingen tussendoor.
Ik hoop alleen dat dit dan weer niet te weinig is en mijn lichaam alles opslaat en ik niks afval.

Bedankt allemaal voor jullie tips en meer tips zijn altijd welkom.😊
Marina

Re: Ik wil afvallen!

Bericht door Marina »

Nathalie schreef: 13 mei 2022, 20:25 Ik hoop alleen dat dit dan weer niet te weinig is en mijn lichaam alles opslaat en ik niks afval.
Van wat ik mij herinner was het advies van dietisten om per dag minstens ca. 1500 kcal. binnen te krijgen (dit verschilt enigszins per persoon), verdeeld over minstens 3 maaltijden per dag plus 2x een mager tussendoortje. Op die manier val je niet te snel teveel af, blijft de vetverbranding op peil en gaat je lichaam geen extra vet opslaan. Ook krijg je dan niet snel een hongergevoel. Het gaat er daarbij vooral om dat je geleidelijk afvalt: ca. 0,5 tot 1 kg. per week. Al naar gelang je sneller of langzamer afvalt kun je dan het aantal calorieen dat je tot je neemt aanpassen.

Ik denk dat het al een hoop scheelt dat je de chips, m&m's e.d. hebt vervangen door gezondere, magere tussendoortjes en dat je ontbijt met yoghurt en granen die je lang een vol gevoel geven.
Op het internet zijn overigens ook diverse (recepten voor) magere avondmaaltijden te vinden en, mocht je dat willen opzoeken/bijhouden, kun je er ook vinden hoeveel kcal. er in bepaalde voeding zit, bijv. hier https://www.voedingscentrum.nl/nl/servi ... erin-.aspx
Veel succes :thumbup:!
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Ik wil afvallen!

Bericht door Toeter »

Het is sowieso goed om een tijdje bij te houden wat je eet.

Het kan heel confronterend zijn als je ziet hoeveel je eigenlijk van alles eet.

De eetmeter app vind ik een handige app.
Nathalie

Re: Ik wil afvallen!

Bericht door Nathalie »

@Marina @Toeter

Dank voor jullie tips. De eetmeter intussen geïnstalleerd. Riem is inmiddels 1 gaatje opgeschoven. (De goede kant op) Tenminste....aan het begin van de dag. In de loop van de dag gaat ie toch weer op de oude stand. Hahha. Maar ik voel me goed bij minder suikers en zout. Ik ga het volhouden!!
Marina

Re: Ik wil afvallen!

Bericht door Marina »

:goed: dat je riem al 1 gaatje de goede kant is opgeschoven! Dat motiveert wel!
Het gaat je vast lukken op deze manier, veel succes nog :thumbup:.
Klick

Re: Ik wil afvallen!

Bericht door Klick »

@Nathalie wat goed! en nog beter dat je jezelf er goed bij voelt!
Jessicah

Re: Ik wil afvallen!

Bericht door Jessicah »

Ik ben 8 jaar geleden meer dan 40 kg afgevallen zonder te sporten nadat ik al meer dan een decennia echt obese was. Ik was zo erg uit vorm dat ik gewoon nauwelijks in staat was om veel te bewegen.

Hoe?
Door mijn eetmomenten over het algemeen tot 3 keer per dag te eten terug te brengen. Occasioneel een ijsje met vrienden bleef wel een optie.

Ik kook op Mediterrane stijl. Vaak pasta, zelfs twee keer per dag maar dan met veel groenten en peulvruchten. Vlees(waren) en vis in kleine hoeveelheden, meer als smaakmaker ipv het hoofdaandeel. Geen drankjes met calorieën, dus gewoon water, thee of koffie voor de dorst. Heel af en toe een wijntje bij een speciale maaltijd. Zo veel mogelijk onbewerkt voedsel.
Volle melkproducten, omdat die me beter verzadigen. Om te koken olijfolie extra vierge. Onbeperkt fruit van alle soorten.

Ik ben nu sinds een jaar begonnen met een studie voor diëtist, omdat ik het verschrikkelijk interessant vindt over hoe goede voeding onze gezondheid kan bevorderen en hoe dat precies allemaal werkt.
Klick

Re: Ik wil afvallen!

Bericht door Klick »

zowww 40kg :wauw: wauw!

in pasta en in fruit zitten veel koolhydraten. verder klinkt t allemaal prima!

je kan best fruit voor vitamines enz eten maar niet onbeperkt. de fruitsuikers worden door je lichaam allemaal omgezet in vet als je ze niet nodig hebt.

de pasta zou ik persoonlijk ook eens kijken naar alternatieven. pasta kan prima een keertje, no problema maar afwisselen met bloemkoolrijst of zoiets als drager voor dezelfde groente/vlees is veel vriendelijker voor je lijn. (en met kruiden proef je amper verschil met rijst)

het gaat ook om de combinaties van je dag. een dag waarbij je al fruit hebt gegeten zou ik niet combineren met een pasta maaltijd s avonds.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp