Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Hoe voel je een schub aankomen?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Jetteke

Re: Hoe voel je een schub aankomen?

Bericht door Jetteke »

Dank je wel @Klick. Het klinkt heel logisch en het zou wellicht bij mij ook het nodige kunnen verklaren, maar die samentrekking van m'n hamstring was in mijn rechterbeen, dus het slechte been, als ik met de evo liep.

Ik kan me ook voorstellen dat mijn linkerbeen wel compenseert tijdens het lopen en staan en dat dat te maken had met dat vermoeide gevoel en die stijfheid door die anderhalf uur staan. Genoeg stof tot nadenken in elk geval en met de fysio te bespreken.
Jetteke

Re: Hoe voel je een schub aankomen?

Bericht door Jetteke »

Marina schreef: 25 mei 2022, 10:56 Maar ik begrijp uit jouw verhaal dat het even samentrekken van een spier (hamstring) ook onder spasmen valt. Misschien dat jouw (en mijn) klacht valt onder 'spasticiteit' of 'verhoogde spierspanning'? maar dat weet ik dus niet zeker. Ik ben benieuwd wat jij erover kunt ontdekken. Ik heb ooit een vraag gesteld over spasmen en hoe dit aanvoelt in een topic hier op het forum maar kan dat topic helaas niet meer terugvinden en kan de antwoorden niet meer 'reproduceren'.
Vanmiddag heb ik eindelijk met mijn fysio hierover kunnen praten. Volgens haar gaat spasticiteit om het fenomeen als geheel en zijn spasmen 'losse' samentrekkingen. Ze gaf het voorbeeld van iemand bij wie de onderarm en hand continue 'verkrampt' in een hoek voor het lichaam blijft staan na een CVA. Dat was dus ook een spasme, maar die kortere samentrekkingen die ik in mijn hamstring voelde, konden ook heel goed spasmen zijn, maar dan vrij minimaal. Ik heb er wat rekoefeningen bij gekregen.

Afspraken voor MRI en EMG zijn nog niet gemaakt. Het wachten is nog op radiologie.
Steenbokje76

Re: Hoe voel je een schub aankomen?

Bericht door Steenbokje76 »

Spasticiteit kan idd naast of los van spasmen an sich bestaan. Spasmen zijn idd onderdeel van het grote geheel spasticiteit.
Zichtbare of onzichtbare spasmen als bijv kromtrekken van voet of hand komen voort uit continue verhoogde spierspanning/ spasticiteit. Aldus mijn revalidatie arts. Maar dit (spasmen) hòeft dus niet te gebeuren.
Gelukkig heb ik tot nu toe mijn zichtbare spasmen im voeten en hand, allemaal zelf uit spasme kunnen trekken en hoop dat dit nog heel lang zal lukken!!!
Maar de continue hoge spierspanning in ledematen (met of zonder spasmen) zorgt voor het zware, stramme gevoel en beperkte beweging ook wel. Dit hebben veel ms ers.

Maar we moeten het er helaas wel mee doe. Dus beetje in beweging blijven is het beste, als dat lukt tenminste.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp