Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Ik wil afvallen!

Alles omtrent voeding en supplementen
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Ik wil afvallen!

Bericht door Toeter »

Maar ze is toch al 40 kilo afgevallen met het 2x per dag eten van pasta? Dus daar hoeft ze niet mee te stoppen.

Blijkt maar weer: minder calorieën eten werkt altijd. Of je dat koolhydraatarm doet of niet.

In de basis is dat ook waarom intermittent fasting werkt: je hebt gewoon niet genoeg tijd om te veel calorieën te eten.

Ik ben zelf juist overtuigd dat veel fruit en groente heilzaam is voor de darmen, je hersenen en je algehele gezondheid. Ik probeer dagelijks 300 gram fruit te eten.

Magere melkproducten schijnen dan weer slecht te zijn voor je hersenen.

https://goedgezond.info/2017/06/09/mage ... arkinsons/

Ik stop MS en parkinson voor het gemak altijd in hetzelfde hokje. Er zijn veel overeenkomsten tussen de ziekten. En met mijn boerenwijsheid reken ik die onderzoeken ook als nuttig voor ons.
Nathalie

Re: Ik wil afvallen!

Bericht door Nathalie »

Iedereen moet voor zichzelf uitvinden wat voor hem of haar werkt. Zelf ben ik ook geïnteresseerd in de boeken van spicewise. Daarin staan recepten waarin kruiden het vele zout in kruidenmengsel vervangen. Het afvallen gaat met ups en downs. Toen ik pas een vreetbui kreeg heb ik eraan toegegeven en voelde me erna zo rot door. Geen schuldgevoel, maar ik voelde me vol en niet lekker. Dat ga ik dus niet meer doen. Voel me fitter als ik normaal eet. Hou mijn eten bij met de eetmeter. Probeer om niet boven de 1300 calorieën per dag te komen.
Jessicah

Re: Ik wil afvallen!

Bericht door Jessicah »

@Klick
Het maakt niet zoveel uit wat je teveel eet, zolang er meer energie ingaat dan verbrand wordt eindigt vroeg of laat alles als vet.
Opgenomen vetten worden gebruikt voor lichaamsprocessen en bouwstenen en het overschot wordt opgeslagen als vet

Opgenomen koolhydraten worden afgebroken tot glucose en gebruikt voor de verbranding. Het overschot wordt opgeslagen als glycogeen (gemiddeld 500g) als die opslagcapaciteit helemaal vol is wordt wat nog over is omgezet in vetzuren (denovo lipogenesis), wat weer gebruikt wordt als eerste voor lichaamsprocessen en als bouwstenen en als er dan nog over is wordt het weer opgeslagen als vet.
Opgenomen eiwitten worden afgebroken tot aminozuren die voor lichaamsprocessen worden gebruikt en als bouwstenen. Wat teveel is wordt uitscheiden door de urine of omgezet tot glucose, waarna het de glucose weg weer volgt tot uiteindelijk opgeslagen vet als het echt teveel is.

Als je niet wil aankomen, moet je zorgen dat er geen totaal overschot ontstaat. als je wil afvallen dat je zorgen dat er een totaal tekort is aan brandstoffen. Of dat dan vetten of koolhydraten zijn maakt je lichaam niet veel uit, omdat het ene toch wel in het andere omgezet kan worden.

Voor de één is het makkelijker om alle koolhydraten te beperken, voor de andere vet, voor weer iemand anders werkt het prima om alleen snoep en koek te laten staan, weer anderen voelen zich beter het weglaten van vlees en gaan op de vegetarische tour of er zijn mensen die juist wel alles blijven eten maar in kleinere hoeveelheden. Prima, toch? Ik vind het alleen maar fijn dat we zoveel verschillende opties hebben.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp