Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

hoeveel hoogteverschil kan met rolstoel?

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Klick

hoeveel hoogteverschil kan met rolstoel?

Bericht door Klick »

ik heb (nog) geen rolstoel, maar vraag me af of je met een rolstoel helemaal geen hoogteverschil over kan (drempeltje) ?
ik zit met een opstapje, wil hem laten verwijderen en vervangen door een hellinkje.. de vraag is of het kan met de tegel die ik heb uitgezocht.

wat kan wel niet? met de rolstoel.. of hebben jullie voorbeelden van een helling (1.5- 2cm hoogteverschil ongeveer) met een tegelvloer.
het is een betonnen vloer, betonnen hoogteverschil.. ik denk dat dit niet kan, maar weet het niet…
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: hoeveel hoogteverschil kan met rolstoel?

Bericht door Toeter »

https://youtu.be/eH82l-OEXcg

Een hoogteverschil kan wel, maar alles ligt eraan hoe sterk je bent denk ik.

Als jij vaart kunt maken of kracht kunt zetten, lukt het wel. Waarschijnlijk zelfs met een elektrische.

Kun je een beugel bevestigen? Dat je jezelf er eventueel overheen kunt trekken?

Waar zit die drempel? Kunnen ze het niet glooiend maken met beton? Misschien een andere aannemer nog eens vragen
Klick

Re: hoeveel hoogteverschil kan met rolstoel?

Bericht door Klick »

er zijn wel wat mogelijkheden en ik ben wel vrij sterk in mijn armen.

het glooiend aanleggen kan denk ik wel een heel eind en het is ook niet erg als de tegels daar kleiner geslepen worden dat het in een helling kan.
ik ga het nog een keer overleggen met de aannemer.

cool filmpje ;)

het zit straks tussen slaapkamer naar oa keuken en toilet 😂 dus die wil ik niet te moeilijk maken
Jrs77

Re: hoeveel hoogteverschil kan met rolstoel?

Bericht door Jrs77 »

Met kleine drempeltjes, tot zo'n 0,5 cm, heb ik geen enkel probleem. Wat hoger, zelfs stoepranden of de instap van de bus van 5-6 cm, kan wel maar vraagt me veel inspanning. (Even balanceren op de achterwielen, dan de voorwielen op de opstap zetten door iets naar voren te gaan)

De makkelijkste oplossing voor thuis is een drempelhulp, waarbij rubberen echt het fijnste zijn. Zeker voor 1,5 a 2 cm een prima en makkelijke oplossing. Je hebt ze bijvoorbeeld hier:
https://www.mediplus.nl/mobiliteit/drempelhulpen (of google op drempelhulp rubber)
Iets hogere koop ik meestal hier: https://www.rubbermagazijn.nl/zoeken/?q=drempelhulp (Naar mijn tuin is bijvoorbeeld een drempel van zo'n 4cm)

Probeer zo dicht mogelijk bij de gewenste hoogte te komen; naadloos aansluiten is echt het fijnst. Evt. koop je er een die net iets hoger is, en snij je met een stanleymes een stukje van het dikste deel af tot hij de gewenste hoogte heeft.
Klick

Re: hoeveel hoogteverschil kan met rolstoel?

Bericht door Klick »

@Jrs77 top :thumbup: bedankt voor je antwoord!
ik streef naar drempelloos maar als dat dus niet helemaal kan is het geen groot probleem.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp