Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

High volume and high-intensity training voor MS patienten

MS onderzoek&studies
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

High volume and high-intensity training voor MS patienten

Bericht door Qanuk00 »

'High volume and high-intensity training’ voor patiënten met MS
25 april 2022 / Er is een pilot onderzoek uitgevoerd naar een trainingsmethode die we hanteren bij het behandelen van revalidanten met Multiple Sclerosis (MS). Onlangs verscheen de eerste publicatie van ‘high volume and high-intensity training’ voor patiënten met MS
https://www.revalidatie.nl/revalideren/ ... ten-met-ms

https://medicaljournalssweden.se/jrm-cc ... /2047/3567
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Klick

Re: High volume and high-intensity training voor MS patienten

Bericht door Klick »

Objective: To evaluate the feasibility of a high-volume and high-intensity functional training programme in patients with multiple sclerosis (MS), and to explore whether functional capacity improves. A further objective was to explore changes in muscle strength
and aerobic capacity.

Methods: This pilot study comprised a 12-week intervention, with an 8-week follow-up period. The intervention consisted of 3 weekly 3-h training sessions, comprising functional resistance-, endurance-, and skills training. Feasibility (questionnaire), functional capacity (Timed Up and Go Test, 10-Meter Walk Test, and 6-Minute Walk Test), aerobic capacity (cardiopulmonary exercise test) and muscle strength (1 repetition maximum (RM) leg press) were evaluated.

Results: Seven patients completed the study. Patients attended a mean of 93% of the training sessions. One adverse event was reported, which was not related to the training programme. Patients scored positive or very positive on 86% of the feasibility aspects and scored an overall grade of 8.9 on a scale of 1–10 regarding satisfaction with the training programme. Functional capacity, aerobic capacity, and muscle strength seemed to be improved after the training programme, but the improvements were not always sustained.

Conclusion: This new high-volume and high-intensity functional training programme appeared to be feasible in patients with MS, and may improve their functional capacity, aerobic capacity and muscle strength. A large-scale controlled trial over a longer period of time is required to evaluate the added value of the training programme.
Dus even samenvattend een intensieve training had bij een klein onderzoek een positief effect op mensen met ms. Een groter onderzoek is nodig.
Sara

Re: High volume and high-intensity training voor MS patienten

Bericht door Sara »

Functional capacity, aerobic capacity, and muscle strength SEEMED to be improved after the training programme
En ZEVEN mensen.

Tja...
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: High volume and high-intensity training voor MS patienten

Bericht door Toeter »

Ja jammer dat het steeds zulke kleine onderzoeken zijn!

Ik lees heel vaak onderzoeken dat intensief sporten een positief effect heeft op het algemeen welzijn van mensen met MS.

Ook wel zo vaak dat ik denk 'Waarom worden nieuwe patiënten nog niet actief aangeraden om te sporten?'
Klick

Re: High volume and high-intensity training voor MS patienten

Bericht door Klick »

het klinkt ook wel logisch, trainen maakt sterk. zo ben ik vanaf mijn diagnose dmv wandelen aan mijn conditie gaan werken, tot een natuurlijke grens. ook met de motivatie als het energiepotje dan zo klein is moet ik zorgen dat door conditie me dingen minder kosten, want dan kan ik meer doen.

lijkt mij een soort van logisch.
Sara

Re: High volume and high-intensity training voor MS patienten

Bericht door Sara »

In dit onderzoek trainden mensen drie keer per week drie uur, en dan hadden ze iedere week nog een extra fysiotherapiesessie.

Dat kan natuurlijk alleen in een revalidatietraject. In het dagelijkse leven is dit niet langdurig in te passen voor verreweg de meeste mensen. En als dan geconstateerd wordt dat de verbeteringen niet beklijven schiet de therapie z'n doel wel een beetje voorbij.

Ik snap nog wel dat zo'n onderzoek - hoe klein en naar mijn idee weinig patiëntgericht - gedaan wordt, maar dat revalidatie.nl dat als de uitkomsten bekend zijn met een soort van instemming aanhaalt begrijp ik helemaal niet. Acht weken na afloop van het traject waren de verbeteringen níet behouden, tenslotte.

Natuurlijk is bewegen belangrijk, net zo goed voor mensen zónder als voor mensen mét MS, maar revalidatie zou zich toch moeten richten op verbetering op de lange termijn, dus wat mij betreft veel liever op hoe mensen in hun verdere leven op een zinnige manier hun fysieke capaciteiten zoveel mogelijk behouden en wie weet verbeteren.

Het onderzoek doet me een beetje denken aan een al ouder Nederlands onderzoek naar de behandeling van vermoeidheid bij MS. Aan verschillende groepen werd respectievelijk ergotherapie, gesprekken, intensieve fysieke training en géén behandeling aangeboden. Al die interventies hielpen een klein beetje. Even. (Iets meer teruggevonden: https://msweb.nl/?s=trefams)

Ik denk echt dat er genoeg simplistische eendimensionale onderzoeken gedaan zijn. Probeer uit te vinden hoe je mensen op de lange termijn de allerbeste kwaliteit van leven geeft, en liefst niet tegen al te hoge kosten.

(Amen :))

PS: dit is natuurlijk geen kritiek op 't feit dat je 't onderzoekt hier plaatst, @Qanuk00, maar irritatie over de mijns inziens gemakzuchtige onderzoeksfabriek.
Klick

Re: High volume and high-intensity training voor MS patienten

Bericht door Klick »

dit is natuurlijk geen kritiek op 't feit dat je 't onderzoekt hier plaatst, @Qanuk00, maar irritatie over de mijns inziens gemakzuchtige onderzoeksfabriek.
nee idd het is absoluut geen kritiek! ik wil het liefste alles weten wat onderzocht wordt en wat de uitkomsten zijn!
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: High volume and high-intensity training voor MS patienten

Bericht door Qanuk00 »

De opbouwende kritiek vind ik juist volkomen terecht en zie ik zekers niet als negatief! Het is een onderzoek dat op mijn pad kwam, en waar ik zelf van hoop dat deze juist meer uitgebreid gaat worden. Ik wil dit binnenkort ook terugkoppelen naar de revalidatie-arts.
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Jessicah

Re: High volume and high-intensity training voor MS patienten

Bericht door Jessicah »

Toeter schreef: 14 jun 2022, 10:41 Ik lees heel vaak onderzoeken dat intensief sporten een positief effect heeft op het algemeen welzijn van mensen met MS.

Ook wel zo vaak dat ik denk 'Waarom worden nieuwe patiënten nog niet actief aangeraden om te sporten?'
Toen ik mijn diagnose afgelopen februari kreeg is dat me toen inderdaad aangeraden.

Ik meen ook dat ik ergens gelezen heb dat patienten die meer actief blijven sporten ook een betere prognose hebben op langere termijn. Je schijnt dan meer kans te hebben dat het minder snel gaat.

Het geeft mij de motivatie om dan toch weer in beweging te komen. Ik kom bijvoorbeeld moe uit werk, dan slaap ik een uurtje of langer, maar daarna kan ik dan wel weer een rondje rennen. Geen idee of dit nu een goed idee is of juist stom, maar het voelt vooralsnog wel beter.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp