Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Problemen met zien

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Lumle

Re: Problemen met zien

Bericht door Lumle »

Hoi Kleitje,

Dank je wel voor je reactie - super vervelend voor jou, maar toch zo goed voor mij om ervan te lezen. Ik vind het zo moeilijk om onder woorden te brengen wat kijken zo zwaar maakt en herken me helemaal in wat je zegt.. ..ook in de link die je door had gestuurd.
De verwerking van de beelden lijkt bij mij te traag zijn geworden - ook vervelend met oversteken. Mijn ogen komen niet mee met de snelheid van links en rechts kijken van het hoofd.

Ik ben erg benieuwd naar wat je hoort en ervaart bij de orthoptist. Wil je me op de hoogte houden? Dan kan ik inschatten of het de moeite (= energie) voor mij waard is om daar ook achter aan te gaan. Ik hoop zeer voor je, dat ze je van de klachten af kunnen helpen of trucjes weten om ermee om te gaan en geen last meer van te hebben.

Ik ben vooral vanwegen energie gebrek minder dagen gaan werken en kan mijn tijd over de hele week zelf indelen - handig wanneer kijken te vermoeiend wordt. Sterkte met hele dagen moeten kijken!
Jessicah

Re: Problemen met zien

Bericht door Jessicah »

Heel interessant die fixatie-disparatie link. Ik heb sinds iets meer dan een week ook problemen met wazig-dubbelzien. Het is alsof mijn ogen niet meer kunnen focussen. Of liever gezegd ze hebben alleen maar één vaste afstand waarop ze scherp zien en dichterbij en verderaf wordt het wazig. Die vaste afstand blijkt ook nog eens heel anders te zijn voor het linker en rechter oog.
Ik kan wel lezen, maar er zit altijd een soort van schaduw om de letters heen.
Als ik ze dicht doe en weer open zie ik helemaal niets scherp en het duurt een minuutje of langer voordat dat weer lukt.
Lang lezen is vermoeiend aan het worden en kleine letters worden snel een wazige streep. Echter alleen als ik wat vermoeid ben. Op een ander moment lijken mijn ogen ineens weer normaal te werken, wat het heel lastig maakt om het moment van slecht zien te vangen
Kleijtje

Re: Problemen met zien

Bericht door Kleijtje »

Lumle schreef: 24 jun 2022, 09:19 Ik ben erg benieuwd naar wat je hoort en ervaart bij de orthoptist. Wil je me op de hoogte houden? Dan kan ik inschatten of het de moeite (= energie) voor mij waard is om daar ook achter aan te gaan. Ik hoop zeer voor je, dat ze je van de klachten af kunnen helpen of trucjes weten om ermee om te gaan en geen last meer van te hebben.

Ik ben vooral vanwegen energie gebrek minder dagen gaan werken en kan mijn tijd over de hele week zelf indelen - handig wanneer kijken te vermoeiend wordt. Sterkte met hele dagen moeten kijken!
Hoi Lumle,
Fijn dat je zelf de tijd kan indelen!! Wel k** dat je minder energie hebt, al zal het zelf kunnen indelen wel helpen.
Ik zal je laten weten hoe het ging :goed:
Steenbokje76

Re: Problemen met zien

Bericht door Steenbokje76 »

@Lumle

Ik had afgelopen week een afspraak met de oogarts. Door werd o.a. ook het wazig zien besproken.

Er is niks mis met mijn ogen zelf (dit bleek na een aantal testjes), maar de oogarts legde uit dat er spasmen kunnen optreden in de kleine oogspiertjes door de MS. Dit kan zichtbaar zijn (trilling oogleden, heel irritant, ik heb het in mijn rechteroog) of onzichtbaar en ook niet voelbaar.

Het kostte mij wel zichtbaar meer moeite om te kunnen zien bij veraf lezen en dichtbij (scherp stellen van het beeld) , maar ik maakte uiteindelijk niet veel fouten in het oplezen van de letters.

Door de spasmen in de oogspiertjes vertraagd het beeld bij het dichtbij zien EN vervolgens weer bij het veraf kijken. Dat kan een wisselend wazig beeld opleveren, in intensiteit maar ook per dag. Ik heb er enorm veel last van gehad de afgelopen dagen, ook bij autorijden helaas.

Ik heb trouwens nooit een oogzenuwontsteking gehad, maar toch een waziger beeld.

Wellicht is dit antwoord al beschreven hier, maar ik heb niet alles terug gelezen.

Sterkte met je klachten.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Problemen met zien

Bericht door Toeter »

Steenbokje76 schreef: 27 jun 2022, 10:32
Ik heb trouwens nooit een oogzenuwontsteking gehad, maar toch een waziger beeld.
Ik heb ook nooit een ozo gehad en toch aangetast zicht.

Mij werd destijds verteld dat als oogproblemen in beide ogen tegelijk voorkomen, de problemen meestal niet door een ozo komen, maar door hersenschade.

Ik heb een klein vlekje achter in mijn hoofd. Precies in het centrum waar beelden verwerkt worden. Dat geeft bij mij problemen.

Het vlekje zit ook niet precies in het midden. De klachten zijn dus erger aan de linkerkant.
Lumle

Re: Problemen met zien

Bericht door Lumle »

@Steenbokje76

Bedankt, hier heb ik iets aan. Ik blijf het zo raar vinden dat het zo wisselend is en twijfel dan aan mezelf.
Wat vervelend dat je er de laatste tijd zo veel last van hebt gehad - ondanks dat het weer wat koeler was. Sterkte ermee, ik hoop je vindt iemand die tips weet.

Groetjes
Lumle
Steenbokje76

Re: Problemen met zien

Bericht door Steenbokje76 »

@Lumle
Graag gedaan!

Ik las trouwens dat je een boekenwurm bent.
Is het idee van luisterboeken iets voor je?

Ben er enkele maanden zelf mee begonnen voor het slapen gaan en vind het heerlijk.

Gewoon lekker luisteren in het donker, zonder andere prikkels.

Had nooit gedacht dat ik het zo leuk zou vinden. Want las zelf niet extreem veel in het dagelijks leven en nu luister ik bijna elke avond!

Ik kan de draad van een gewoon boek (cognitief gezien) niet meer goed volgen en zeker niet voor het slapen gaan (extra moe dan) en wordt er vervolgens gefrustreerd van.

En dat gevoel heb ik met luisteren niet. Dan vind ik het niet erg om stukjes tekst te missen. Dan spoel ik het fragment gewoon even terug
: -)

En je kunt als de voorlees stem je niet bevalt uiteraard kiezen voor een ander boek. Dat heb ik ook wel eens gedaan.

Wie weet heb jij of iemand anders iets aan deze tip.
Lumle

Re: Problemen met zien

Bericht door Lumle »

@Steenbokje76

Dank je wel! Ik ben in der daad van een boekenwurm veranderd in een luisterboekenwurm.

Voor wie dit idee nieuw is: er zijn inmiddels veel manieren om aan luisterboeken te komen

- ze staan massaal op Spotify, vooral Duitse boeken.

- op YouTube is er een steeds wisselend aanbod - wordt steeds weer weg gehaald omdat het niet helemaal legaal is

- met een storytell abonnement heb je toegang tot zeer veel NL boeken, ook hele recente; streaming zoals Netflix. Als je je abonnement opzegt heb je de boeken niet meer, maar tijdens je abonnement kunt je onbeperkt luisteren

- audible (van Amazon) kies je met je abonnement een of twee boeken per maand die dan van jou zijn, ook als je je abonnement opzegt. Als je meer wilt luisteren kost dat extra.
Klaartje

Re: Problemen met zien

Bericht door Klaartje »

Aanvulling: Ik luister tegenwoordig ook veel, via Online bibliotheek. Kan hier gebruik van maken met mijn bieb-pas, kost verder niets. Aanbod neemt nog steeds toe.

Af en toe leen ik een echt boek, met extra grote letters en meer ruimte tussen de regels. Vind het soms toch fijn een echt boek te kunnen lezen.
Steenbokje76

Re: Problemen met zien

Bericht door Steenbokje76 »

@Lumle

Wat leuk dat je nu een luisterboekenwurm bent :haha:

Spotify wist ik niet dat ze daarop stonden. Heb het wel voor muziek...

Ik luister ook via online bibliotheek net als @Klaartje . Dit is een zeer betaalbare manier om te luisteren.
Storytell is ook heel erg goed inderdaad, maar wel erg duur in vergelijking met online bibliotheek.

En je kan toch maar 1 boek per keer luisteren! Althans dat doe ik zelf wel om verwarring in de verhalen te voorkomen. :ster:

Enjoy het luisteren jullie! :)
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp