Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Intermittent fasting

Alles omtrent voeding en supplementen
Medelaar

Intermittent fasting

Bericht door Medelaar »

Heeft iemand ervaring met intermittend fasting bij bv ppms en welke vorm heb je gebruikt?
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Intermittend fasting

Bericht door Toeter »

Hallo,

Ik doe sinds een maand of 9 aan intermittent fasting. Ik heb geen ppms, maar RR.

Ik ben ermee begonnen, omdat ik steeds meer onderzoeken las waarin bleek dat intermittent fasting een positief effect had op de progressie van hersenziektes. Ook bijvoorbeeld parkinson.

Laatst is er weer een artikel gepubliceerd: https://www.gelderlander.nl/nijmegen/ra ... ~a95e6c67/

Qua effect op de MS kan ik niet zeggen dat ik erg verschil merk. Toch voelt het goed en dit soort artikelen maken dat ik geloof dat er toch effect kan zijn ook al merk ik niet veel.

Het is ook een makkelijke manier van eten. Ik heb het rustig opgebouwd, steeds een uurtje later ontbijten.

Inmiddels vast ik 18 uur per dag. Ik eet tussen 12 uur 's middags en 18 uur 's avonds.

Geef jezelf rustig de tijd om te wennen. Na 3 maanden begon het een beetje te wennen bij mij.
Nessa

Re: Intermittend fasting

Bericht door Nessa »

Ik heb vorig jaar aan IF gedaan, ik heb RR MS.
Net als Toeter sloeg ik mijn ontbijt over. Ik vastte 16 uur en had dus een eetvenster van 8 uur.

In het begin was het zwaar, na verloop van tijd ging ik me echt wel fitter en helderder voelen.

Uiteindelijk heb ik het niet vol kunnen houden. Als ik niet ontbijt, kan ik op werkdagen pas na 12 uur eten. En eten na 18.00 uur heeft een slecht effect op mijn nachtrust. Het lukte mij niet om in die 6 uur genoeg te eten. Ik ging dus afvallen. Met een BMI van 19 niet gewenst.

Ik heb het artikel in de Gelderlander ook gelezen. Inmiddels ben ik weer begonnen met IF, maar nu op een manier die beter bij mij past. 2 keer per week op niet-werkdagen eet ik tussen 10 en 18 uur, de andere dagen tussen 8 en 18. Op deze manier blijf ik op gewicht, vast ik 2 dagen en de andere 5 dagen is de periode dat ik niet eet wel lang genoeg voor het autofagieproces.
Jessicah

Re: Intermittent fasting

Bericht door Jessicah »

Ik denk dat je meer informatie vindt als je kijkt in de sectie Voeding & Supplementen
Steenbokje76

Re: Intermittent fasting

Bericht door Steenbokje76 »

Voor mij werkt dit sowieso niet. Ik heb een enorm lage bloeddruk, dus is dan belangrijk om 3 a 4 keer per dag iets te eten op verdeelde momenten. Er is helaas ook nog niets bewezen op langere termijn mbt intermittent fasting voor ms. Tuurlijk kan het werken voor iemand en als je er goed bij voelt, why not? Maar zelf heb ik meer het gevoel dat het een trend is.

Denk dat dit echt proberen is...en kijken wat het met je doet. Ook al heeft het bijv. een placebo effect en werkt het, dan is dat al goed.

Maar zelf vind op diverse momenten per dag wat eten (niet teveel) en gezond eten met oa veel groenten veel belangrijker. Ben zelf vegetarier en eet en drink dus plantaardig (peulvruchten bijv. soja etc en dat bevalt me heel goed. Maar ben al jaren vega, ook voor de diertjes! :)
1207

Re: Intermittent fasting

Bericht door 1207 »

het is misschien niet gepast maar ik ben echt geen fan van al die hypes.

Cru gesteld doe ik ook elke dag aan IT.
Meestal tussen half 7 's avonds en 8 à half 9 's ochtends, ondertussen toch al 43 jaar.

Ik wil niemand kwetsen maar de meeste weten ondertussen wel wat wel/niet gezond is.
Ik geef mijn huisdieren ook enkel water om te drinken maar zelf zie ik me niet in staat om me daar consequent aan te houden
Steenbokje76

Re: Intermittent fasting

Bericht door Steenbokje76 »

@1207
Ik geef mijn huisdieren ook enkel water om te drinken maar zelf zie ik me niet in staat om me daar consequent aan te houden
Wat bedoel je hiermee? Kan aan mij liggen hoor maar begrijp het echt niet. :oops:
Neem aan dat je ze naast water wel voeding geeft? :gek: Mijn katjes krijgen gewoon droge brokjes èn gekookte koolvis bijna elke avond. Zij hebben hun dierlijke producten wel nodig. :)
Nessa

Re: Intermittent fasting

Bericht door Nessa »

1207 schreef: 26 feb 2022, 19:52 Ik wil niemand kwetsen maar de meeste weten ondertussen wel wat wel/niet gezond is.
Toch kunnen de inzichten over wat wel of niet gezond is (voor een bepaalde groep mensen) door de jaren heen verschuiven.

Overigens ben je met jouw IF-versie al goed bezig :ja: Langer dan 12 uur niet eten heeft al een bewezen positief effect op oa insulinehuishouding en darmgezondheid.

Voor wat betreft het water drinken: eens hoor. Het is ook weinig prettig leven als je nooit eens iets mag doen wat misschien een beetje minder gezond is... :beer:
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Intermittent fasting

Bericht door Toeter »

Hier nog een klein onderzoek met interessante resultaten wat betreft intermittent fasting:
https://www.tnnonline.nl/intermittent-f ... patienten/
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp