Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Goedemorgen allemaal 2022

Hier kun je alles kwijt wat niets of niet direct met MS te maken heeft
Marina

Re: Goedemorgen allemaal 2021

Bericht door Marina »

@Jetteke Fijn in ieder geval dat er geen nieuwe plekjes zijn gevonden volgens je neuroloog!

Het is misschien inderdaad handig om nog eens het filmpje van Bram te bekijken. Ik snap de opmerking van Steenbokje wel, maar weet niet exact meer hoe het zit helaas en kan dus ook geen uitleg geven daarover.
Jammer dat het inderdaad geen CTS is waarbij er makkelijker iets aan te doen zou zijn.
Ik hoop dat de ergotherapeut inderdaad iets voor je kan betekenen!
Steenbokje76

Re: Goedemorgen allemaal 2021

Bericht door Steenbokje76 »

@Jetteke
Ga er vanuit dat als je neuroloog het brengt als goed nieuws, dat de medicatie werkt, je ook mag verwachten dat dit ook zo is :thumbup:
Was meer een vraag vanuit mezelf ook, hoe weet je het verschil als laesies verdwijnen (is dit positief of niet)

Maar jouw neuroloog kent jouw gehele dossier, dus zij zal het echt wel weten. Althans dat mag ik hopen. :)
Jetteke

Re: Goedemorgen allemaal 2021

Bericht door Jetteke »

@Marina en @Steenbokje76 Dank jullie wel!

Ik ga er toch ook vanuit dat de neuroloog mijn dossier wel kent, dat zit wel goed hoor ;-)
Marina

Re: Goedemorgen allemaal 2021

Bericht door Marina »

Steenbokje76 schreef: ↑27 jun 2022, 11:35 Had je nog een vermeerdering van T1 laesies (zgn. black holes?) of waren die nog hetzelfde in aantal/formaat of juist zelfs afgenomen?
Want ik had begrepen dat als de T2 laesies verdwijnen en het aantal T1 laesies toeneemt er juist meer onomkeerbare schade is.
Als er witte plekjes verdwijnen op de T2 gewogen opnamen is dat op zich gunstig/niet slecht omdat er of sprake is van afgenomen vocht van de eerdere acute ontsteking, of herstel van de bloed-brein-barriere of remyelinisatie, maar als er op de T1 opnamen juist (meer) donkere plekken te zien zijn (black holes) betekent dat dat er sprake is van degeneratie oftewel afgestorven zenuwcellen. Witte plekjes zijn dan niet te zien door de degeneratie. Is dat wat je bedoelde, @Steenbokje76 ?

Overigens heb ik maar 1 keer iets terug kunnen vinden in het verslag van mijn radioloog over T2 opnamen.
Steenbokje76

Re: Goedemorgen allemaal 2021

Bericht door Steenbokje76 »

@Marina

hi! Dat bedoelde ik inderdaad. :-) Er wordt in de spreekkamer volgens mij alleen gesproken over de 'witte vlekken'.

Terwijl de 'donkere vlekken' (T1) ook heel belangrijk zijn. Ik vraag er inmiddels wel naar bij mijn neuroloog, of de donkere T1 vlekken hetzelfde zijn gebleven of gewijzigd zijn na een nieuwe MRI.

Want ook deze T1 vlekken kunnen verdwijnen en dat is dan wel weer goed nieuws. :goed:

Als de donkere vlekken echter meer dan 1 jaar aanhouden dan kun je ervan uit gaan dat ze permanent zijn, aldus mijn neuroloog.
Dan is het weefsel echt afgestorven op die plek.
Marina

Re: Goedemorgen allemaal 2021

Bericht door Marina »

Dank je voor het delen van deze informatie van je neuroloog @Steenbokje76 !
Denk dat ik hier eerstvolgende keer ook naar ga vragen.

Weet je (of wellicht iemand anders) toevallig ook waarom de vlekken op de T1-opnamen ook weer kunnen verdwijnen? Dat lijkt mij dan weer niet direct logisch dus ben benieuwd naar de verklaring hiervoor.

Ik ga hier even een nieuw onderwerp voor maken want dit is misschien ook/beter op z'n plek in "Regulier" dan (alleen) in het "Goedemorgen" topic.
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Goedemorgen allemaal 2022

Bericht door Qanuk00 »

Goedenavond allemaal :zon:

Goed bedacht @Marina, ook netjes verwezen naar dit item in je nieuwe onderwerp :goed: . Ik ga daarom geen berichten verplaatsen van hieruit naar MS Regulier, anders wordt het een rommeltje.
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Goedemorgen allemaal 2022

Bericht door Qanuk00 »

Het is alweer bijna ochtend :haha: , dus alvast goedemorgen allemaal! Hebben jullie ook zoveel last van de warmte? Boven de 20 graden gaat het vlammetje uit bij mij ...
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
AngelNoa

Re: Goedemorgen allemaal 2022

Bericht door AngelNoa »

Moggu
Voor mij is het nu nog te doen, mijn grens ligt ca 22 a 23 graden. Maar het is een heel verscjil natuurlijk of het drukkend is, wel of geen wind enz...
Jetteke

Re: Goedemorgen allemaal 2022

Bericht door Jetteke »

Dat is voor mij ook nog wel te doen, zo rond de 22-23 graden. En bij die echte warmte zit er na een dag of twee nog lood in mijn lijf. Gelukkig zijn de voorspellingen voor de komende dagen goed.

Fijne dag allemaal!
Gesloten Vorig onderwerpVolgend onderwerp