Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

zomers weer en evo

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Steenbokje76

Re: zomers weer en evo

Bericht door Steenbokje76 »

@Jetteke
Zeker! Na mijn afspraak in juli met de reva arts zal ik de bevindingen sws ook terugkoppelen hier. Niet dat anderen dat dan ook perse moeten doen hoor haha
Genoeg evo dragers dus mss heeft iemand anders er dan iets aan.
Jetteke

Re: zomers weer en evo

Bericht door Jetteke »

Nou, dat was een vruchtbaar gesprekje bij de revalidatiearts.
Er komt in elk geval een nieuwe afspraak met de instrumentmaker (van een nieuw bedrijf) en de fysiotherapeut erbij. Dan heb ik de gelegenheid om die andere evo's nog een keer te passen en de verschillen te ervaren. Ze vond het in elk geval niet goed dat ik toch na een 20 minuten, half uur lopen evengoed een klap/sleepvoet krijg.

Aan een proefperiode doen ze hier niet. Daar doet de zorgverzekeraar kennelijk ingewikkeld over. Dus dat zou kunnen, maar als hij dan toch niet goed is, kun je op je eigen kosten een andere nemen die wel beter voor je is.

Ik heb ook gevraagd naar de mogelijkheid van FES. Dat komt meteen ook bij die afspraak aan de orde. Ze kende de L300, maar zei ook dat dat niet altijd werkt. Ik heb gezegd dat het zelfs met een TENS-kastje schijnt te kunnen (daarover had Nessa het in het FES-topic) . Daarvan had de revalidatiearts nog nooit gehoord, maar wellicht weet de instrumentmaker daar ook meer van.

Kortom, we gaan sowieso naar die evo kijken en wie weet levert dat FES-verhaal iets op. Wordt dus vervolgd.
Klick

Re: zomers weer en evo

Bericht door Klick »

Klick schreef: 18 jun 2022, 14:02 @leeuwtje-nl laat maar, ik heb ze besteld en zie wel :haha: wel met wat overtuigingskracht van buitenaf 😜
De evo past er niet in (door de zij beugel) :nee: ik baal want dit zijn goeie sandalen.. ik heb de kleinere evo nog en die past wel een beetje, alleen had ik last v dat ding, gaf hij te weinig sweep en sloopt hij denk ik op termijn de schoen.. er zig nl wat beweging in het geheel. :nee:
ik denk dat ik ze wel hou maar dan zonder evo ga dragen.. :hmmm:
Nessa

Re: zomers weer en evo

Bericht door Nessa »

Dat is jammer @Klick

Mijn evo past ook niet in mijn sandalen. Ik draag de evo met dit warme weer in mesh sportschoenen.
Of ik draag de sandalen zonder evo. Omdat de sandalen al een verhoogde hak hebben, mis ik dan eigenlijk alleen de fixatie van mijn onderbeen tov mijn voet. Dat gaat voor kleine stukjes prima.
Steenbokje76

Re: zomers weer en evo

Bericht door Steenbokje76 »

Hoelang kunnen jullie lopen met jullie evo voordat er klachten optreden zoals pijn, sleepvoet, zware benen etc.?

Ben benieuwd. Zelf loop ik 20-30 minuten met de evo voordat de klachten beginnen. Dit is zo'n 1.5km tot 2km.

Ik vind dit best kort met een evo, met FES zou je de tijd die je loopt wellicht kunnen verdubbelen.
En zonder evo loop ik raar en met pijn.
Klick

Re: zomers weer en evo

Bericht door Klick »

@Steenbokje76 ik kan met evo 2km achter elkaar lopen in mijn oude tempo.

zonder evo, heb ik net weer geprobeerd (omdat ik het zo zat ben), kan ik 1 km lopen. met moeite van een traag linker been.
het doet me geen pijn, maar ik mis stabiliteit en krijg mijn been niet mee (zo voelt het, echt pinpointen kan ik het niet) ik heb destijds (eind vorig jr) de evo aangevraagd omdat ik mijn voet zag zwabberen voor ik hem neerzette na eventjes lopen (10min).

ik draag mijn evo ook in mesh schoenen.. baal van schoenen nu.. die evo is al warm genoeg
Jetteke

Re: zomers weer en evo

Bericht door Jetteke »

Het hangt bij mij ook wel af van wat ik de dag ervoor heb gedaan, temperatuur etc. Volgens mijn stappenteller-app zit ik gemiddeld rond de 3,5 km per dag. Dat is dan zowel met als zonder evo. En zowel met als zonder begint mijn voet na een 20-30 minuten te slapen of te klappen en loopt het stukken logger.

Maar vandaag trek ik het gemiddelde wat omlaag. Ik heb gisteren een muur geschilderd. Dat is geen dagelijkse kost, maar ik wilde het per se voor de warme dagen doen.
Nessa

Re: zomers weer en evo

Bericht door Nessa »

Ik loop zonder evo gemiddeld 5 km per dag en met 7 km, aldus mijn Fitbit. Ik loop nog geen langere stukken met de evo, ben nog aan het opbouwen. Denk nu 500 meter achter elkaar, dan worden mijn benen zwaar. De revalidatie-arts verwacht dat ik moet kunnen opbouwen naar 5 km achter elkaar lopen.

Zonder evo trekt mijn verkorte kuitspier de linkerknie naar binnen en krijg ik pijn in mijn heupen.
Met evo loop ik voor mijn gevoel heel erg gespannen, met stijve benen, en krijg ik last rond mijn si-gewricht.
Nessa

Re: zomers weer en evo

Bericht door Nessa »

Vandaag bij de instrumentmaker geweest.

Hij vertelde dat de keuze voor het model van de evo (achterlangs de kuit of langs de enkel) door de revalidatie-arts wordt gemaakt en afhankelijk is van de klachten/beperking. Een evo achter de kuit is altijd maatwerk. Een evo langs de enkel is meestal confectie.

De zomertip voor evo-dragers is een lage sportschoen! De contrefort/hiel daarvan is niet zo stevig en een sportschoen is ook minder stijf/stabiel dan een halfhoge schoen. Maar voor die paar warme dagen levert dat meestal geen probleem op.
Klick

Re: zomers weer en evo

Bericht door Klick »

aha weer wat geleerd.

thx voor de tip, gebruik zelf al lage mesh sportschoen nu bij mijn confectie evo. ik doe hem nu meer uit dan aan, ding is zo warm..
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp