Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Witte plekjes, 'black holes' en T1 en T2 MRI-opnamen

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Marina

Witte plekjes, 'black holes' en T1 en T2 MRI-opnamen

Bericht door Marina »

In het topic "goedemorgen allemaal" ging het over de zichtbaarheid van witte plekjes/laesies en zogenoemde 'black holes' op T2- respectievelijk T1-opnamen van de MRI en het belang hiervan. Dit lijkt mij ook op z'n plek in "Regulier".
Steenbokje76 schreef: 28 jun 2022, 11:27 Er wordt in de spreekkamer volgens mij alleen gesproken over de 'witte vlekken'.

Terwijl de 'donkere vlekken' (T1) ook heel belangrijk zijn. Ik vraag er inmiddels wel naar bij mijn neuroloog, of de donkere T1 vlekken hetzelfde zijn gebleven of gewijzigd zijn na een nieuwe MRI.

Want ook deze T1 vlekken kunnen verdwijnen en dat is dan wel weer goed nieuws. :goed:

Als de donkere vlekken echter meer dan 1 jaar aanhouden dan kun je ervan uit gaan dat ze permanent zijn, aldus mijn neuroloog.
Dan is het weefsel echt afgestorven op die plek.

Weet je (of wellicht iemand anders) ook waarom de vlekken op de T1-opnamen ook weer kunnen verdwijnen? Dat lijkt me dan weer niet direct logisch dus ben benieuwd naar de verklaring hiervoor.
Laatst gewijzigd door Marina op 01 jul 2022, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
leeuwtje-nl

Re: Witte plekjes, 'black holes' en T1 en T2 MRI-opnamen

Bericht door leeuwtje-nl »

Bijzonder, want ik hoorde juist vorige week dat de degeneratie (afsterving) niet te zien is op een MRI.
En het verdwijnen van vlekken is naar mijn weten (via dit forum, geen ervaring mee), dat er dan net een andere snede is gemaakt met de MRI, waardoor eerdere vlekken net niet zichtbaar zijn.
Steenbokje76

Re: Witte plekjes, 'black holes' en T1 en T2 MRI-opnamen

Bericht door Steenbokje76 »

@Marina

Een zwarte T1 plek (black hole) is permanent beschadigd weefsel.

Dit vond ik op de website jong en ms;

"Een leasie die door een chronische of meerdere ontstekingen een zwart gat/plekje op de MRI is geworden. Dat betekent dat de myeline weg is én de zenuw is beschadigd.

MS laesies worden meestal onderzocht met de T1 en T2 MRI methoden. Deze methoden kunnen laesies visualiseren. T1 toont “black holes”, langdurige littekens, terwijl met T2 nieuwere laesies worden gevisualiseerd."

Volgens mij krijg je bij elke witte vlek die meerdere keren ontstoken is een corresponderende black hole (die is zichtbaar op dezelfde plek dus als de witte vlek maar dan via een andere mri opname gemaakt.

Maar soms hersteld de plek zich nog zodanig dat het niet onherstelbaar beschadigd is. Zit de zwarte plek er een jaar of langer dan is de kans heel groot dat er sprake is van permanent beschadigd weefsel.

Zo heb ik het begrepen van mijn neuroloog en heb er ook dingen over gelezen.
Maar andere input is uiteraard ook zeer welkom :-)
Blijft toch beetje lastige info soms vind ik. :ster:
AngelNoa

Re: Witte plekjes, 'black holes' en T1 en T2 MRI-opnamen

Bericht door AngelNoa »

Steenbokje76 schreef: 30 jun 2022, 17:08
Blijft toch beetje lastige info soms vind ik. :ster:
daarom verbaas ik me altijd dat mensen hier zo mee bezig zijn. Ik voel me dan dom want ik heb geen flauw idee van T-s en Holes enz; ik heb MS en dat is kut en ik probeer er mee t eleven. Waarom zou ik mijn tijd en energie steken in al dat zoekwerk?

dat is geen aanval op wie hier mee bezig is hoor; ik vraag het me gewoon somns af. Dat je wat meer wilt weten over je Ms ok, maar soms zie ik graafwerk en zoektochten dat ik denk; maar wat schiet je er mee op...? :hmmm:
Steenbokje76

Re: Witte plekjes, 'black holes' en T1 en T2 MRI-opnamen

Bericht door Steenbokje76 »

@AngelNoa
Hi! Je hoeft je zeker niet dom te voelen.
Voor mijzelf kan ik zeggen dat ik mijn brein graag uitdaag. Altijd al gedaan mbt studie & werk. Ik zoek graag (complexe) dingen op die ik beter probeer te begrijpen.
Die 'honger ' naar begrijpen en info is er ondanks de ms gelukkig nog steeds.
En daar maak ik dankbaar gebruik van ;-)

Wat je er mee opschiet is ook een persoonlijk iets. Iets beter begrijpen geeft mij een fijn gevoel.
En heel individueel geef ik er waar nodig ook richting mee aan mbt mijn ms behandeling.

De ene persoon zoekt iets grondig uit en de ander niet. Prima toch! :)
Marina

Re: Witte plekjes, 'black holes' en T1 en T2 MRI-opnamen

Bericht door Marina »

@AngelNoa ik kan me jouw standpunt hierin ook voor stellen.
Ik vind het wel oprecht jammer dat het je dom doet voelen, dat is absoluut niet m'n bedoeling..
Ik heb dit onderwerp niet voor niets in Regulier gezet, namelijk omdat ik er ook niet veel van weet ;). Maar het interesseert me wel en hoop ook baat te hebben, en hoop dat voor anderen op het forum ook, bij meer kennis hierover en soms is het voor mij ook lastig om kennis uit wetenschappelijke tekst/filmpjes/onderzoeken e.d te halen of heb ik daar ook niet de energie voor.

Zo vind ik het bijvoorbeeld ook interessant wat leeuwtje.nl hierover schrijft. Wat is nu het geval: is degeneratie wel of niet te zien op een MRI? Of wat Steenbokje schrijft: kunnen black holes ook weer verdwijnen op een MRI en hoe kan dat en wat betekent dat?
Ik sluit me verder aan bij de woorden van Steenbokje "De ene persoon zoekt iets grondig uit en de ander niet. Prima toch!" Beide is prima.
Laatst gewijzigd door Marina op 01 jul 2022, 15:27, 3 keer totaal gewijzigd.
Marina

Re: Witte plekjes, 'black holes' en T1 en T2 MRI-opnamen

Bericht door Marina »

Steenbokje dank je voor het delen van de info op die website en wat je neuroloog erover zegt. Dat black holes weer kunnen verdwijnen wist ik bijv. niet!

"het verdwijnen van vlekken is naar mijn weten (via dit forum, geen ervaring mee), dat er dan net een andere snede is gemaakt met de MRI". Ook hier kan ik me iets bij voorstellen. Weet iemand hier misschien meer over?
AngelNoa

Re: Witte plekjes, 'black holes' en T1 en T2 MRI-opnamen

Bericht door AngelNoa »

Marine en Steenbokje; helder :-)

en nogmaals, het was geen aanval ofzo ik was oprecht benieuwd :thumbup:
Steenbokje76

Re: Witte plekjes, 'black holes' en T1 en T2 MRI-opnamen

Bericht door Steenbokje76 »

@Marina Hi! :)
Dat black holes weer kunnen verdwijnen wist ik bijv. niet!
Ja dat is zeker zo, maar dat verdwijnen moet dan wel binnen ong. een jaar na ontstaan gebeuren. Er zijn zgn. 'acute black holes' (die ontstaan maar verdwijnen binnen 1 jaar) en 'chronische black holes'. Die blijven helaas bestaan, daarbij is de schade onomkeerbaar gebleken.
Maar niet elke T2 laesie (witte vlek) wordt een black hole (acuut of zelfs chronisch). Het zijn de plekken/ laesies waar keer op keer een flinke ontsteking is opgevlamd en er dus beschadiging komt. Als de beschadiging erg genoeg is, wordt het een chronische black hole en als het zichzelf weer hersteld is het een acute black hole en verdwijnt ie weer vrij snel (vaak binnen 1 jaar). En die acute black holes kunnen ook door het gebruik van MS remmers weer sneller verdwijnen / herstellen! En wellicht kan hiermee dus ook mede voorkomen worden, dat het een chronische black hole wordt. Dus dat is wel een fijne gedachte.
het verdwijnen van vlekken is naar mijn weten (via dit forum, geen ervaring mee), dat er dan net een andere snede is gemaakt met de MRI"
Maar dan is de laesie of black hole niet verdwenen.. hij wordt alleen gemist bij het kijken naar de beelden, doordat er andere plakjes worden gemaakt van de hersenen met de MRI.
Daarom worden mijn mri beelden altijd op dezelfde manier gemaakt, zelfs met dezelfde mri scanner. Geeft ook wel een fijn gevoel dat het steeds op dezelfde maniet gebeurd en de beelden dus vergelijkbaar zijn.
Daarnaast mag ik altijd naar filmpjes over steden kijken als ik in de scanner lig, erg prettig! Dan zie je ook tijdbalkjes per scan en weet je precies hoelang de afzonderlijke scans duren. Het is een keuze, dus als je dit niet wilt..dan hoeft het ook niet, maar ik vind het wel fijn.
leeuwtje-nl

Re: Witte plekjes, 'black holes' en T1 en T2 MRI-opnamen

Bericht door leeuwtje-nl »

Maar dan is de laesie of black hole niet verdwenen.. hij wordt alleen gemist bij het kijken naar de beelden, doordat er andere plakjes worden gemaakt van de hersenen met de MRI.
Dat is precies wat ik probeer te zeggen. ;-) De plekken zijn niet verdwenen, maar worden niet gezien. Dit kan ook gebeuren bij eenzelfde MRI met eenzelfde scanner. Het is ook maar net hoe je er in ligt (bijv 1 cm verschil met de vorige).
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp