Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Witte plekjes, 'black holes' en T1 en T2 MRI-opnamen

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Steenbokje76

Re: Witte plekjes, 'black holes' en T1 en T2 MRI-opnamen

Bericht door Steenbokje76 »

@leeuwtje-nl

Hoe verklaar je dan de claim die fabrikanten doen mbt ms remmers dat door de werking daarvan black holes kunnen verdwijnen ? :banghead:

Dan zou dat ook nooit gemeten kunnen worden toch? Terwijl er onderzoeken naar gedaan zijn.
(Al twijfel ik soms aan resultaten van een onderzoek door de fabrikant zelf. .)

Mijn neuroloog heeft me duidelijk uitgelegd dat blackholes wel degelijk weer kunnen verdwijnen. Niet alle black holes blijven permanent. Zie uitleg mijn eerdere bericht.

Maar goed, jij hebt hier een andere visie op. Al ben ik het 100% met je eens dat T1 maar ook t2 laesies gemist kunnen worden door een mri vanwege het verschil in 'plakjes' die gemaakt worden van de hersenen.

n de hyper moderne mri scanners kunnen ze wel de exacte instellingen bepalen als van de vorige mri scan die gemaakt is van een persoon. Hoe dat was in het verleden weet ik niet.

Mss blijven de black holes wel een beetje een mysterie voorlopig . Er is genoeg onduidelijk nog, zelfs voor wetenschappers. :)
leeuwtje-nl

Re: Witte plekjes, 'black holes' en T1 en T2 MRI-opnamen

Bericht door leeuwtje-nl »

Steenbokje76 schreef: 02 jul 2022, 19:08 Maar goed, jij hebt hier een andere visie op.
Dit is absoluut niet mijn visie. ;-) Dit is wat mijn neuroloog mij vorige week vertelde n.a.v. de overgangsfase naar SP. Ik weet niets van deze materie en houd me er verder ook niet mee bezig.
Jetteke

Re: Witte plekjes, 'black holes' en T1 en T2 MRI-opnamen

Bericht door Jetteke »

Ik vind het toch een beetje een rare gedachte hoor, zwarte gaten in je brein :? :mrgreen:

Ik ga nog eens uitzoeken wat een T1 en T2-mri is, dat is me nog helemaal niet duidelijk. Als ik het goed heb onthouden, heeft @Bram_MSinbeeld daar een filmpje over gemaakt, klopt dat Bram?
Bram_MSinbeeld

Re: Witte plekjes, 'black holes' en T1 en T2 MRI-opnamen

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Jetteke schreef: 03 jul 2022, 09:34 Ik ga nog eens uitzoeken wat een T1 en T2-mri is, dat is me nog helemaal niet duidelijk. Als ik het goed heb onthouden, heeft @Bram_MSinbeeld daar een filmpje over gemaakt, klopt dat Bram?
Dat klopt zeker:
Afbeelding
Vanaf 8:13 vertel ik over T1 en T2.
Bij 9:43 vertel ik over 'black holes'.
Bram_MSinbeeld

Re: Witte plekjes, 'black holes' en T1 en T2 MRI-opnamen

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Marina schreef: 29 jun 2022, 12:23 Weet je (of wellicht iemand anders) ook waarom de vlekken op de T1-opnamen ook weer kunnen verdwijnen? Dat lijkt me dan weer niet direct logisch dus ben benieuwd naar de verklaring hiervoor.
@Marina, @Steenbokje76 en @leeuwtje-nl, dit filmpje zou een boel duidelijk moeten maken:
Afbeelding
Kunnen MS-laesies verdwijnen?
Jetteke

Re: Witte plekjes, 'black holes' en T1 en T2 MRI-opnamen

Bericht door Jetteke »

@Bram_MSinbeeld Dank je wel! Helemaal duidelijk en de foto's die ik heb gemaakt va mijn eigen MRI-beelden werden ook een stuk aanschouwelijker, heel fijn!
Marina

Re: Witte plekjes, 'black holes' en T1 en T2 MRI-opnamen

Bericht door Marina »

Ik heb de filmpjes meerdere keren bekeken, echter kom er helaas niet helemaal uit.
Het afsterven van weefsel en zenuwcellen laat gaatjes oftewel "black holes" achter. Op een T1 gewogen MRI-opname toont zich dat als donkere vlekken. De donkere vlekken vertegenwoordigen vocht die de gaatjes hebben opgevuld. Ik hoop dat ik het tot zover goed begrijp?

Ik begrijp dat afname van vochtophoping na een acute ontsteking, herstel van de bloed-brein-barriere of remyelinisatie het vocht/donkere plekken op T1 MRI-opnamen laten verdwijnen/verminderen.
Maar hier is toch geen sprake van bij afgestorven weefsel/axonen (black holes)? Hoe kan er remyelinisatie optreden bij afgestorven zenuwen of er sprake zijn van een doorgemaakte acute ontsteking? En dientengevolge black holes verdwijnen?
Waarschijnlijk maak ik een denkfout.
Laatst gewijzigd door Marina op 04 jul 2022, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Bram_MSinbeeld

Re: Witte plekjes, 'black holes' en T1 en T2 MRI-opnamen

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Marina schreef: 03 jul 2022, 11:19 Ik heb de filmpjes meerdere keren bekeken, echter kom er helaas niet helemaal uit.
Het afsterven van weefsel en zenuwcellen laat gaatjes oftewel "black holes" achter. Op een T1 gewogen MRI-opname toont zich dat als donkere vlekken. De donkere vlekken vertegenwoordigen water die de gaatjes hebben opgevuld. Ik hoop dat ik het tot zover goed begrijp?
Dat klopt.
Marina schreef: 03 jul 2022, 11:19 Ik begrijp dat afname van vochtophoping na een acute ontsteking, herstel van de bloed-brein-barriere of remyelinisatie het vocht/donkere plekken op T1 MRI-opnamen laten verdwijnen/verminderen.
Inderdaad.
Marina schreef: 03 jul 2022, 11:19 Maar hier is toch geen sprake van bij afgestorven weefsel/axonen (black holes)? Hoe kan er remyelinisatie optreden bij afgestorven zenuwen of er sprake zijn van een doorgemaakte acute ontsteking? En dientengevolge black holes verdwijnen?
Het is mij niet duidelijk waar 'hier' op terug slaat.

"Hoe kan er remyelinisatie optreden bij afgestorven zenuwen?"
Dit kan niet. Zenuwen die afgestorven zijn worden opgeruimd en zijn dan weg. Er is niks te remyeliniseren. Op MRI kan het lijken dat een donkere vlek verdwijnt doordat er vocht verdwijnt na zo'n acute ontsteking zoals je eerder schrijft.

Ik snap ook niet wat er hierboven geschreven wordt over verdwijnende zwarte gaten door herstel... afgestorven hersenweefsel kan niet meer teruggroeien.
Bram_MSinbeeld

Re: Witte plekjes, 'black holes' en T1 en T2 MRI-opnamen

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Jetteke schreef: 03 jul 2022, 11:06 @Bram_MSinbeeld Dank je wel! Helemaal duidelijk en de foto's die ik heb gemaakt va mijn eigen MRI-beelden werden ook een stuk aanschouwelijker, heel fijn!
:goed:
Marina

Re: Witte plekjes, 'black holes' en T1 en T2 MRI-opnamen

Bericht door Marina »

Dubbel bericht, weggehaald.
Laatst gewijzigd door Marina op 03 jul 2022, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp