Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

waar hebben jullie een evo voor?

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Sara

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Sara »

Niet toevallig, ik was voor m'n ECTRIM-twitteractie op zoek naar info over EVO's op MSweb, maar ik kwam twee interessante stukken tegen:

https://msweb.nl/leven-met-ms/hulpmidde ... e-orthese/
en
https://msweb.nl/ms-onderzoek/proefschr ... etorthese/

Het tweede stuk gaat wel erg ver, maar ik vraag me toch af hoeveel energie en uitgaven bespaard zouden kunnen worden als deze info bij de keuze betrokken zou worden.
Nessa

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Nessa »

Heel interessant Sara! Ik vraag me wél af wat er sinds 2011 met het proefschrift van Bregmans is gedaan...

Ik ervaar zelf een afgenomen mobiliteit in de enkel sinds ik de evo draag (wat ook als nadeel door Bregmans wordt geschetst). De enkel beweegt steeds moeilijker, ik denk omdat deze ongeveer 8 uur per dag vast zit in de evo en niet meer hoeft te werken. De revalidatie-arts zei: nog nooit van gehoord... De fysio vindt het echter wel aannemelijk en heeft mij doorverwezen naar een collega die geschoold is in Voetentraining. Ik mis wat dat betreft echt wel een stukje maatwerk vanuit de revalidatie-arts.
Klick

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Klick »

@Nessa dat vind ik wel raar van je reva! mijn credo is “if you don’t use it, you lose it” en mijn fysio is het daar volledig mee eens.
we hebben niet altijd een keuze daarin, wat kapot is is kapot maar… als je iets vastzet en niet meer gebruikt, gaat achteruit. gewoon logisch.
Steenbokje76

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Steenbokje76 »

@Nessa

Ik kreeg ook klachten aan mijn enkel van de eerste evo. Die is nml vrij stug. Daarom heb ik nu dus ook die 2e evo (de walk on), een meer flexibele erbij om af te wisselen.
Klachten enkel zijn weg.
Ik loop trouwens zeker niet elke dag met de evo aan. Wil ook nog op eigen kracht het lopen dus de spieren blijven trainen zolang dit kan. Al train ik gelukkig met de 2e evo ook wel m'n spieren.
Dit om atrofie tegen te gaan.
Sterkte met je klachten.
Klick

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Klick »

ik heb wel door de evo likdoorns (geloof ik) gekregen, er zitten er 4 onder mijn evo voet :bah:
ik loop stug door, mijn 3km per dag moet.. if you don’t use it you lose it..

het doet zeer bij iedere stap.. lijkt als op steentjes lopen..
ik ga naar een pedicure om ernaar te laten kijken, heb steunzolen laten aanmeten.. wat een gedoe, val je van het ene in het ander. de reva vertelde ja dat komt door de evo….

pfffff doordat je niet goed loopt krijg je een hulpmiddel waardoor je ander gedoe krijgt..

sorry moest ff mopperen :moe:
SuperLisa

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door SuperLisa »

Ik mag binnenkort een evo uitproberen om te kijken of mijn enkel/hiel klachten daarmee beter worden en of ik er beter mee loop. Zijn er nog dingen waar ik extra op moet letten?
Jetteke

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Jetteke »

@Klick Dat is balen. Ik had een likdoorn onder mijn voet toen ik de evo kreeg. Die likdoorn is nog even blijven zitten, precies onder de bal van mijn evo-voet, dus ik weet hoe rottig dat al loopt, laat staan dat je er vier hebt.

@SuperLisa Het zou mooi zijn als je hem iets langer mag uitproberen zodat je de afweging goed kunt maken voor jezelf. Ik liep er vorig jaar mee in de fysioruimte, daarna nog een keer een rondje rond het ziekenhuis en nu ligt het ding al een aantal weken, maanden zelfs, werkloos in de kast, want niet dragen bevalt me toch beter dan wel.
Nessa

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Nessa »

Klick schreef: 30 okt 2022, 12:04 mijn credo is “if you don’t use it, you lose it”
En dat blijkt nu dus ook wel! Woensdag ben ik bij de voetentrainer geweest. Niet alleen mijn voeten en enkels zijn stijf, links meer dan rechts, maar ook de linkerheup. Wat blijkt: met de juiste oefeningen zit daar dus gewoon allemaal beweging in. De fysio zei: je lijf is simpelweg vergeten hoe dit moet.

De vraag is inderdaad wat er nog te trainen valt en wat neurologisch kapot is. Daar kom je alleen naar achter door met trainen te kijken waar de grens ligt. En wat kapot is, daar kunnen we dan oefeningen voor maken om de boel manueel los te houden.

Ik vind het wel een enorme zoektocht...
Nessa

Re: waar hebben jullie een evo voor?

Bericht door Nessa »

@SuperLisa Laat je goed uitleggen waarom er voor een bepaald model evo wordt gekozen. Dan snap jij het beter maar het dwingt je zorgverlener ook om er zelf goed over na te denken.

Zorg verder dat je goed wordt opgevolgd. Van een goed aangemeten evo heb je profijt en als dat niet zo is, is er reden om verder te kijken. Anders dan Jetteke ben ik de evo juist vaker gaan dragen in de afgelopen weken omdat mijn knie dan mooi uit het slot blijft en dat is fijn.
Mijn ervaring is dat je bij de orthopedisch instrumentmaker laagdrempelig terecht kan, maak daar gebruik van.

Tot slot: vraag om een opbouw- en draagadvies.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp