Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

ventilator vraag

Hier kun je alles kwijt wat niets of niet direct met MS te maken heeft
AngelNoa

ventilator vraag

Bericht door AngelNoa »

Hai
Ik zet het maar even hier want ik weet niet of het onder een ander topic valt ;-)

Is iemand bekend met een plafondventilator?
Ik heb er laatst 1 kunnen kopen en hij bevalt goed (eens zien hoe dat de komende dagen gaat).
Sterker nog ik zit er aan te denken een 2e te nemen. Immers; mijn mobiele airco vreet stroom en moet aan de zonkant de slang naar buiten...dat is water naar de zee dragen en je kunt hem ook niet de hele dag aan doen.

Nu kun je aan een gewone ventilator even voelen of hij niet te warm wordt (sowieso wissel ik ze af zodat ze even bij kunnen komen), maar bij een plafondventilator gaat dat niet. Dus ik vroeg me af; hoe lang kun je die achter elkaar laten draaien? Iemand die daar iets van weet? Ik kan het niet vinden op google...

Ook deze plafondven zal ik nu en dan uit zetten, maar gezien de warmte de komende dagen waar ik écht niet tegen kan, denk ik dat ze meer wel dan niet zullen draaien. Iemand enig idee of er varing hiermee? Ik ga er dus ook van uit dat ik met zo'n ding stúkken goedkoper uit ben dan met de airco en die dus qua kosten wel lekker kan laten draaien.
Sara

Re: ventilator vraag

Bericht door Sara »

Ha, ik ben wel een tevreden ventilatorgebruiker, maar met een plafondventilator heb ik geen ervaring.

Eerder heb ik me nooit zorgen gemaakt over oververhitting, en nu ben ik gaan googlen.

Mijn persoonlijke conclusie: het is echt geen probleem. Met name als een ventilator al te vies wordt, is er een piepkleine kans dat ie oververhit raakt, en eventueel doorbrandt, maar ook dan is 't al enorm onwaarschijnlijk.

Persoonlijk zou ik zeggen: één keer per jaar flink (laten) afstoffen en verder lekker draaien, die paar weken per jaar dat 't zo heet is.
Bram_MSinbeeld

Re: ventilator vraag

Bericht door Bram_MSinbeeld »

AngelNoa schreef: 10 aug 2022, 07:51 Dus ik vroeg me af; hoe lang kun je die achter elkaar laten draaien? Iemand die daar iets van weet? Ik kan het niet vinden op google...
Hoi @AngelNoa, hier op de Filippijnen hebben we in iedere kamer zo'n ventilator aan het plafond, die staan vrijwel altijd aan als er iemand is. Als het goed is zijn alle (plafond)ventilatoren zo gemaakt dat ze 24/7 aan kunnen blijven staan, ook bij een hoge omgevingstemperatuur.
Ik zou me er geen zorgen om maken.
AngelNoa

Re: ventilator vraag

Bericht door AngelNoa »

dank jullie wel, dat stelt gerust! Ik kon er niet echt iets over terug vinden. Ik weet dat het mis kán gaan, maar zoalng je het in de gaten hhoudt en schoon houdt moet het dus eigenlijk voor zowel grond als plafond 24/7 kunnen draaien voor deze dagen.

nu zet ik er dus af en toe wel 1 uit voor een uurtje, maar dat is deels vanwege 'dan kan hij even bijkomen' maar ook deels omdat ik de herrie dan ff zat ben :haha: Vandaar dat ik ga kijken of er niet een 2e plafondven kan komen; die is sowieso het stilste (op een soort zoem na, die afhankelijk van de snelheid erger wordt). Kom op Eneco met je jaarafrekening!

(ben blij dat het tot nu toe in de nacht afkoelde...maar ik vrees voor toenemende druk en vochtigheid)
shandy49

Re: ventilator vraag

Bericht door shandy49 »

Zelf heb ik een mobiele airco die door het raam op het zuiden van 7 bij 2.5 meter glas moet.
Die staat wel aan een paar uur per dag en dan zit ik er bijna onder.

Een plafondfan heb ik heel lang gehad maar daar moet je echt onder zitten want koelen doen die dingen niet, het voelt wel aangenaam aan.

Een paar jaar geleden heb ik een aircooler waar 7 liter water en 2 koelelementen in gaan gekocht ,deze neemt bijna geen stroom invergelijking met een airco en dan heb je echt een koele bries .
Nadeel is wel dat die 7 liter opraakt en dan aangevuld moet worden met verwisselen van de koelelementen.

Piet.
AngelNoa

Re: ventilator vraag

Bericht door AngelNoa »

Mijn mobiele airco vind ik een stroomvreter en maakt veel lawaai. Persoonlijke vraag die je niet hoeft te beantwoorden; hoe doe jij dat financieel dan??
En zoals gezegd is het water naar de zee dragen om die lange tijd aan te zetten hier voor mij. Ik vind het ook een heel gedoe met die slang. En wat ik nooit wist voordat ik hem kocht; als je hem uitzet heb je binnen een half uur alweer die snikhitte in huis...

Ik kan slecht tegen vocht (ik vrees dus ook het weer dat vanaf morgen komt) dus een aircooler lijkt me niks voor mij. Tenminste zo heb ik altijd geredeneerd.

Vandaar dat ik op een plafondven uitkwam. tot op heden red ik het daarmee, inclusief 3 losse ventilatoren die om en om aanstaan.

Succes de komende dagen Piet, ik hoop dat we de hitte gauw achter ons kunnen laten.
AngelNoa

Re: ventilator vraag

Bericht door AngelNoa »

nog even hierop terug komend; ik ben erg blij met mijn plafondven. Het geluid is in de 3e stand wel irritant dus die gebruik ik niet. Maar 1 en 2 wel regelmatig en als je er niet teveel op probeert te letten valt de brom/zoem die je dan hoort bijna niet op.

tijd voor een 2e nog...en iemand die hem ophangt ;-)

(hoe doen jullie dat trouwens; als er een klusje in huis gedaan moet worden? Heb je altijd iemand bij wie je aan kunt kloppen?)
Jetteke

Re: ventilator vraag

Bericht door Jetteke »

@AngelNoa
Jouw vraag naar hoe je dat doet met klusjes in huis lijkt me heel geschikt voor een eigen topic :-)
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp