Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Daten & MS: wanneer uit de kast komen?

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
Sofia

Daten & MS: wanneer uit de kast komen?

Bericht door Sofia »

Ik heb zondag een bijzonder fijn iemand leren kennen, we hebben dit weekend een date….

Alleen heb ik vanmiddag mijn officieuze diagnose gekregen (officieus omdat neuroloog nog wou wachten tot scan van mijn rug, maar hij leek toch wel zeker van zijn stuk gezien motorische uitval)…dus even wel heftig.

Vandaar mijn vraag: wanneer zeggen jullie dat je MS hebt? Ik ben een eerlijk iemand, niet behendig met (veel) maskers opzetten. En wil graag ook mijn ervaringen delen... Maar dan denk ik dat het geen verstandige optie is om -nu al- uit de kast te komen.

Alvast bedankt.
AngelNoa

Re: Daten & MS: wanneer uit de kast komen?

Bericht door AngelNoa »

ik heb gemerkt dat ik daar meestal anders in sta dan anderen. Maar ik zou het zelf wel snel vertellen. Omdat het is wie ik ben. En anders stort je je dalijk in een avontuur en haakt de ander af op het moment dat je het verteld en dan zit je met pijn die je jezelf had kunnen besparen misschien.

maar; ik heb dan ook slechte ervaringen met relatoes e.d. dus wellicht speelt dat bij mij ook een rol

succes, sowieso ook met je zo-goed-als-zeker diagnose!
Klick

Re: Daten & MS: wanneer uit de kast komen?

Bericht door Klick »

ik heb zelf geen ervaring, maar denk dat ik ook open zou zijn.

geef gewoon aan in wat voor rot tijd je zit en dat je officieel nog niks weet. waar een arts aan denkt is nog steeds geen diagnose, het geeft jou alleen een richting waar hij nu aan denkt.

blijf dicht bij jezelf!

zelf zou ik (denk ik) hem meenemen in je reis door diagnoseland, als het hem afschrikt kan het maar beter direct, als het hem niet afschrikt geeft dat je ook steun en kracht.

sterkte in deze onzekere tijd en veel plezier op date 🌞
Steenbokje76

Re: Daten & MS: wanneer uit de kast komen?

Bericht door Steenbokje76 »

@Sofia
Ik heb wel ervaring met (online)daten en vertellen dat je ms hebt.
Maar ik werk sinds een jaar ook niet meer en één van de eerste vragen is online of tijdens een date : wat doe je qua werk?
Dus dan geef ik aan dat ik vanwege gezondheidsredenen niet werk. En als er dan verder gevraagd wordt (meestal wel), dan vertel ik dat ik ms heb en kort hoe het mijn leven beïnvloed. Want veel mensen hebben direct een beeld aan een rolstoel bij ms. Had ik ook. En natuurlijk kan dit zo zijn, maar ik loop nog. Misschien niet meer zo snel of lang maar ik loop nog steeds.

De reacties zijn wisselend. Heb een keer iemand meegemaakt die zei : 'hier kan ik niets mee'. Dit was even hard om te horen, maar je weet wel direct waar je aan toe bent zonder teveel tijd eraan te besteden.

Maar de meeste reacties zijn gewoon ok. Ben ook aantal keren met iemand op date gegaan terwijl ze toen al wisten dat ik ms heb.
En ook zelfs 2x een korte relatie gehad. Dat het stuk liep had er meer mee te maken dat ik moeilijk verliefd word.

Ik heb wel 1x meegemaakt dat iemand zei dat het lastig was dat ik steeds elk moment kon gaan afzeggen (vanwege slechte dag of meer klachten) en ja daar kan ik inkomen want dat is ook heel lastig voor de ander. Maar ik kan daar helaas ook niets aan veranderen.

Soms denk ik wel eens dat mensen het soms lastiger vinden dat ik niet meer werk dan dat ik ms heb. Ik zit natuurlijk thuis gedurende de dag.
En mss is arbeidsongeschikt raken ook wel direct een bepaalde stempel.
Ik weet niet of jij nog werkt?
Als dat zo is (ivm de vraag welk werk doe je ), hoef je het nu nog niet te vertellen toch? Pas als je 100% zekere diagnose hebt ,kun je het dan ook vertellen.
Maar als het voor jou goed voelt om je date nu al in te lichten dan is dat ook prima. Het zal wel een opluchting geven is mijn ervaring.
En je weet dan direct welk vlees je in de kuip hebt voordat je echt verliefd wordt.

Er is geen goed of fout, maar onthoud dat er niets is om je voor te schamen, de ziekte hebben is als erg genoeg en ik ben ook van mening
dat het taboe doorbroken moet worden om 'uit de kast te komen' wanneer je een chronische ziekte hebt en evt. daardoor niet meer werkt.

Tegenwoordig vertel ik dus al voor de date dat ik ms heb, ook dat ik daardoor niet meer werk.
Maar ook dat ik nog steeds bijna alles kan! Alleen mss in lager tempo of wat korter dan normaal gesproken.

Er zijn echt wel mensen die voor je willen gaan, ondanks de ms. Onthoud dat :)
1207

Re: Daten & MS: wanneer uit de kast komen?

Bericht door 1207 »

sinds een paar maanden een leuke relatie
trekt zich geen zier aan van mijn rolstoeltje en haar commentaar:" mijn andere exen waren ook allemaal gehandicapten, alleen zag je bij hen niets".

voor de rest een vat vol humor
Na 1 vd vele gevechten met 2 verlamde benen is ze blij dat ik geen octopus ben
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Daten & MS: wanneer uit de kast komen?

Bericht door Toeter »

Wat heerlijk @1207! Geniet ervan!

Hoe is je date gegaan @Sofia? En hoe heb je het aangepakt?
Klick

Re: Daten & MS: wanneer uit de kast komen?

Bericht door Klick »

@1207 wat geweldig! veel geluk samen!
Sofia

Re: Daten & MS: wanneer uit de kast komen?

Bericht door Sofia »

Mijn verontschuldigingen voor de late reactie!

De date is gigantisch goed gegaan, sindsdien zijn we onafscheidelijk (en reden waarom k off the online grid ben gegaan).

Merci voor jullie reacties; mede daardoor gewoon -relatief snel al- eerlijk geweest (mijn wandelgang is nu ook niet zo normaal…was ook al opgevallen). Ze reageerde zeer hartverwarmend daarop dus.

En het is inderdaad nog niet 100% zeker (al zei neuro dat ie in principe nu al diagnose kon geven; ook al MS-verpleegkundige toegewezen gekregen). Ach, ‘k zie wel…(fijne gedachte nu is dat ik eindelijk niet alleen naar neuro moet).

Nogmaals bedankt!

Enne, ik werk nog (alleen meer telewerk; en ook minder in buitenland zoals voorheen). Misschien doet dat er bij het daten -in deze harde wereld- ook wat toe?
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Daten & MS: wanneer uit de kast komen?

Bericht door Toeter »

Wat heerlijk om te horen @Sofia! Veel geluk samen!
Klick

Re: Daten & MS: wanneer uit de kast komen?

Bericht door Klick »

@Sofia wat super leuk om te horen!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp