Vrijwilligers om de hond uit te laten

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
SuperLisa

Re: Vrijwilligers om de hond uit te laten

Bericht door SuperLisa »

Toeter schreef: 03 sep 2022, 12:45 Ik zit ook in het Alrijne (dr. H)
Ha, ik ook! Wie weet hebben we weleens samen in de wachtkamer gezeten. :giegel:
Toeter schreef: 03 sep 2022, 12:45 Ik zou je sowieso een revalidatietraject aanraden. Dan krijg je fysio, ergo en gesprekken met een psycholoog. Meestal is het een traject van 10 weken. Heeft mij erg geholpen met de acceptatie/ verwerking van de diagnose.
Ik heb in verband met mijn psychische klachten (met name CPTSS) net een nieuwe therapeut waarmee ik al mijn issues aan het doornemen ben, ik heb haar pas twee keer gezien.

Mijn diagnose, en het feit dat ik daar nog helemaal niet bij heb stil gestaan door alle andere medische narigheid die tegelijkertijd speelt, staat op het verlanglijstje om te bespreken. Ze zit zelf in een rolstoel (geen idee waarom), dus het voelt als iemand die misschien wel extra goed begrijpt hoe ik me voel..?
Toeter schreef: 03 sep 2022, 12:45 Je moet voor fysiofitness zorgen dat je een chronische indicatie voor fysio krijgt. De eerste 20 sessies moeten dan zelf betaald of door de verzekering.

Daarna heb je oneindig gratis fysio.

Ik kreeg er bijvoorbeeld 14 van de verzekering. 6 zelf betaald, daarna weer gratis.
Goede tip, dank je wel! Ik ga er eens mee aan de slag. Ik denk dat ik een kleine inhaalslag moet doen, omdat ik in eerste instantie (mede door mijn beperkte klachten) het een beetje naast me neer heb gelegd. Het is nooit te laat, dus tijd om het dinsdag als de MS verpleegkundige me belt voor een update eens aan te kaarten. Ze denken in het ziekenhuis namelijk ook dat ik nog fysio extern heb... oeps. :oops:
Jrs77 schreef: 04 sep 2022, 08:27 De app Nextdoor is ook een mogelijkheid om hulp te vragen. De app is gericht op contacten binnen je eigen wijk, en heeft een 'Hulpkaart'.
Oh leuk, ga ik eens even naar kijken. Bedankt voor de tip! :bedankt:
Jrs77 schreef: 04 sep 2022, 08:27 (ik heb zelf geen hond; ben al trots op mezelf als ik een plant 5 maanden in leven kan laten ;) )
Geloof het of niet, een hond is makkelijker. Die vraagt er gewoon om als hij iets nodig heeft. :haha:
"You never know how strong you are, until being strong is the only choice you have." ~ Bob Marley
Toeter

Bericht door Toeter »

SuperLisa schreef: 04 sep 2022, 10:51
Goede tip, dank je wel! Ik ga er eens mee aan de slag. Ik denk dat ik een kleine inhaalslag moet doen, omdat ik in eerste instantie (mede door mijn beperkte klachten) het een beetje naast me neer heb gelegd. Het is nooit te laat, dus tijd om het dinsdag als de MS verpleegkundige me belt voor een update eens aan te kaarten. Ze denken in het ziekenhuis namelijk ook dat ik nog fysio extern heb... oeps. :oops:
Het komt goed! Hou er rekening mee dat je conditie opbouwen langzamer gaat, nu je MS hebt.

En dat kan af en toe best frustrerend zijn. Mijn sport is yoga en ik heb heel vaak, heel verdrietig in de les gestaan. Verdriet om mijn krakkemikkige lichaam.

De kunst is om daar goed mee om te gaan. Je verdriet mag er zijn, maar zoek hulp als je merkt dat je verdriet ervoor zorgt dat je helemaal niet meer gaat sporten.

Fijn dat je een goede psycholoog hebt gevonden! Het is een lastige tijd zo vlak na de diagnose en erg belangrijk om hier de tijd voor te nemen.
Toeter

Bericht door Toeter »

Is het een idee om zo'n hondenmand voor op de fiets te kopen?

Het scheelt misschien al als je naar het bos en terug kunt fietsen?
Job

Bericht door Job »

Hartstikke goed van je dat je een hondje hebt genomen. Ik heb mijn hondje: een teckel, nu 2 jaar. Ik haalde hem uit het asiel toen ik werd afgekeurd voor werk. Om structuur te houden in mijn dagritme en om in beweging te blijven.

Toen zei ik nog gekscherend dat ik een hondje had gekozen die gelijk opgaat met mijn aftakeling. Achteraf is dat ontzettend waar gebleken. Hij is net 13 geworden. Hij houdt nog wel van een lange wandeling maar elke dag hoeft dat niet voor hem. Ik heb hem gewend aan mijn fietsmand zodat we kunnen fietsen naar het bos waar hij los mag. Hij weegt maar 7 kg dus ik kan hem nog dragen als het moet en hij trekt niet aan de riem.

Verder heb ik niet echt tips. Misschien om hem veel te laten snuffelen tijdens het wandelen. Teckels houden daarvan, maar of dat voor het ras van jouw hondje ook geldt weet ik niet. Dan heb je zelf de gelegenheid om uit te rusten. En uitdagingen bedenken voor hem naast het lopen. Ik stop bijvoorbeeld wel eens zijn lievelings koekjes in een papieren zak of in zo'n snuffelkleedje. Dan moet hij moeite doen voor zijn versnaperingen.

En verder om vooral naar losloopplekken te gaan en hem goed aan te leren dat hij terugkomt als je roept. Dan kun je zelf de kantjes er een beetje aflopen! 😉
Qanuk00

Bericht door Qanuk00 »

Komende maand wordt mijn hond 9 jaar. Ze is inmiddels gewend aan mijn rollator, en ik fiets met haar in de koelere periodes zodat ze haar energie goed kwijt kan. Voor mij betekent de hond - in beweging blijven. Of het nou vaak kleine rondes zijn, of af en toe een grotere (met de fiets), het maakt me niet uit. Daarnaast biedt ik haar regelmatig spelletjes aan, zoals bijvoorbeeld een kennisspel of agility (door een tunnel, springspelletjes, om paaltjes heen). Dit doe ik in de tuin, maar kan ook heel goed op buitenterrein. Maar bovenal ... er voor haar zijn ... maatjes voor het hondenleven.

Bijzonder vind ik dat zij ook aanvoelt als het minder goed met me gaat. Dan blijft ze tegen me aan staan, legt haar kop op mijn schoot om aan te geven dat het allemaal wel goed komt.

Ook de buurt ziet mij achteruit gaan en het fijne is aan een goede buur ... ze willen er ook voor je zijn. Ik gebruik daar whatsapp voor.

Maar voor diegene die het daar lastiger mee hebben ... er is ook een app - https://nextdoor.nl/
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp