Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Vrijwilligers om de hond uit te laten

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
SuperLisa

Re: Vrijwilligers om de hond uit te laten

Bericht door SuperLisa »

[knip] inhoud verwijderd ivm privacy [/knip]
Laatst gewijzigd door SuperLisa op 08 jun 2023, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Vrijwilligers om de hond uit te laten

Bericht door Toeter »

SuperLisa schreef: 04 sep 2022, 10:51
Goede tip, dank je wel! Ik ga er eens mee aan de slag. Ik denk dat ik een kleine inhaalslag moet doen, omdat ik in eerste instantie (mede door mijn beperkte klachten) het een beetje naast me neer heb gelegd. Het is nooit te laat, dus tijd om het dinsdag als de MS verpleegkundige me belt voor een update eens aan te kaarten. Ze denken in het ziekenhuis namelijk ook dat ik nog fysio extern heb... oeps. :oops:
Het komt goed! Hou er rekening mee dat je conditie opbouwen langzamer gaat, nu je MS hebt.

En dat kan af en toe best frustrerend zijn. Mijn sport is yoga en ik heb heel vaak, heel verdrietig in de les gestaan. Verdriet om mijn krakkemikkige lichaam.

De kunst is om daar goed mee om te gaan. Je verdriet mag er zijn, maar zoek hulp als je merkt dat je verdriet ervoor zorgt dat je helemaal niet meer gaat sporten.

Fijn dat je een goede psycholoog hebt gevonden! Het is een lastige tijd zo vlak na de diagnose en erg belangrijk om hier de tijd voor te nemen.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Vrijwilligers om de hond uit te laten

Bericht door Toeter »

Is het een idee om zo'n hondenmand voor op de fiets te kopen?

Het scheelt misschien al als je naar het bos en terug kunt fietsen?
Job

Re: Vrijwilligers om de hond uit te laten

Bericht door Job »

Hartstikke goed van je dat je een hondje hebt genomen. Ik heb mijn hondje: een teckel, nu 2 jaar. Ik haalde hem uit het asiel toen ik werd afgekeurd voor werk. Om structuur te houden in mijn dagritme en om in beweging te blijven.

Toen zei ik nog gekscherend dat ik een hondje had gekozen die gelijk opgaat met mijn aftakeling. Achteraf is dat ontzettend waar gebleken. Hij is net 13 geworden. Hij houdt nog wel van een lange wandeling maar elke dag hoeft dat niet voor hem. Ik heb hem gewend aan mijn fietsmand zodat we kunnen fietsen naar het bos waar hij los mag. Hij weegt maar 7 kg dus ik kan hem nog dragen als het moet en hij trekt niet aan de riem.

Verder heb ik niet echt tips. Misschien om hem veel te laten snuffelen tijdens het wandelen. Teckels houden daarvan, maar of dat voor het ras van jouw hondje ook geldt weet ik niet. Dan heb je zelf de gelegenheid om uit te rusten. En uitdagingen bedenken voor hem naast het lopen. Ik stop bijvoorbeeld wel eens zijn lievelings koekjes in een papieren zak of in zo'n snuffelkleedje. Dan moet hij moeite doen voor zijn versnaperingen.

En verder om vooral naar losloopplekken te gaan en hem goed aan te leren dat hij terugkomt als je roept. Dan kun je zelf de kantjes er een beetje aflopen! 😉
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Vrijwilligers om de hond uit te laten

Bericht door Qanuk00 »

Komende maand wordt mijn hond 9 jaar. Ze is inmiddels gewend aan mijn rollator, en ik fiets met haar in de koelere periodes zodat ze haar energie goed kwijt kan. Voor mij betekent de hond - in beweging blijven. Of het nou vaak kleine rondes zijn, of af en toe een grotere (met de fiets), het maakt me niet uit. Daarnaast biedt ik haar regelmatig spelletjes aan, zoals bijvoorbeeld een kennisspel of agility (door een tunnel, springspelletjes, om paaltjes heen). Dit doe ik in de tuin, maar kan ook heel goed op buitenterrein. Maar bovenal ... er voor haar zijn ... maatjes voor het hondenleven.

Bijzonder vind ik dat zij ook aanvoelt als het minder goed met me gaat. Dan blijft ze tegen me aan staan, legt haar kop op mijn schoot om aan te geven dat het allemaal wel goed komt.

Ook de buurt ziet mij achteruit gaan en het fijne is aan een goede buur ... ze willen er ook voor je zijn. Ik gebruik daar whatsapp voor.

Maar voor diegene die het daar lastiger mee hebben ... er is ook een app - https://nextdoor.nl/
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
SuperLisa

Re: Vrijwilligers om de hond uit te laten

Bericht door SuperLisa »

Toeter schreef: 03 sep 2022, 12:45 Ik zit ook in het Alrijne (dr. H)
Ik was op zoek naar contact gegevens van mijn neuroloog om aan het UWV door te kunnen geven en toen dacht ik weer aan deze opmerking want de twee neurologen waarvan ik weet dat ze in het Alrijne MS centrum werken beginnen allebei met een H! :haha:

[knip] inhoud verwijderd ivm privacy [/knip]

Overigens on topic: had ik wel verteld dat ik inmiddels een super lieve vrijwilliger heb gevonden voor hem? We zijn echt met onze neuzen in de boter gevallen, want het is dezelfde persoon die altijd met hem ging lopen toen hij in nog in het asiel zat (drie jaar lang!) voor hij bij mij kwam wonen!

Het is echt een enorm aandoenlijke hereniging van oude maatjes, mijn hart smelt elke keer dat hij piepend en springend op haar af rent. Ze komt nu twee keer per week en elke keer is het een feestje voor hen allebei. Zo fijn! :lief:
Fratema

Re: Vrijwilligers om de hond uit te laten

Bericht door Fratema »

Wij overwegen soms wel eens om een hond te nemen, niet te klein, niet te groot. Ik ben rolstoeler maar kan bv wel iets van de grond oprapen. Hondenpoep? Wie heeft er ervaring mee, bv uitlaten met je rolstoel. Is dat te doen?
Billy

Re: Vrijwilligers om de hond uit te laten

Bericht door Billy »

Langs mijn 3wielfiets gaat het allemaal prima, ondertussen ook een poepschep. Hoef ik niet meer af te stappen.

Met de rolstoel lukt dit niet, ook andere rollers gevraagd, maar nog geen oplossing voor gevonden.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp