Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Tijdelijke verergering van klachten als ik boos ben

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Nessa

Tijdelijke verergering van klachten als ik boos ben

Bericht door Nessa »

De titel zegt het al: als ik boos ben, loop ik ineens veel slechter. Ongeveer hetzelfde wat er gebeurt als ik verhoging/koorts heb, de controle over de beweging is weg. Het lijkt erop dat mijn boosheid de prikkelgeleiding verstoort. Zodra de boosheid zakt, wordt het lopen weer normaal. De revalidatie-arts had hier nog nooit van gehoord.

En ik eigenlijk ook niet. Maar ik vraag me wel af: herkent iemand dit?
SuperLisa

Re: Tijdelijke verergering van klachten als ik boos ben

Bericht door SuperLisa »

Je lichaamstemperatuur gaat omhoog als je boos bent, dus als je symptomen krijgt bij een verhoogde lichaamstemperatuur, dan is dat ook mogelijk als je boos bent. Ik stel me zo voor dat daar de term 'witheet zijn', of (in het Engels) 'makes my blood boil' vandaan komt?

Onderstaande afbeelding vergelijkt infrarood metingen bij diverse emoties, ter illustratie. Mocht je interesse hebben in de wetenschappelijke bron van de afbeelding, dan vind je hier de betreffende studie.

Afbeelding
AngelNoa

Re: Tijdelijke verergering van klachten als ik boos ben

Bericht door AngelNoa »

als ik boosheid mag vergelijken met acute stress...dan herken ik het. Dat slaat meteen op mijn benen. De zenuwpijn is niet te harden. Zowel bij boosheid en acute stress dus hier
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Tijdelijke verergering van klachten als ik boos ben

Bericht door Toeter »

Ik heb het bij acute stress. Heel irritant want bij acute stress moet je vaak juist meteen fysiek handelen/ rennen en dan werkt mijn lichaam juist niet mee.

Het is bij mij geen verhoging van de lichaamstemperatuur, want ik word niet wazig in mijn hoofd.

Ik heb meer het idee dat mijn zenuwstelsel overbelast is door alle stress-signalen waardoor het netwerk overbelast is en de loopsignalen slechter door komen.

Ik heb het bijvoorbeeld ook bij pijn. Als ik mijn teen of knie stoot, gaat alle kracht uit dat been. Mijn fysio zei dat dat kwam omdat de zenuw dan zo druk is met pijn doorgeven, er geen ruimte meer is om signalen door te geven die spieren aansturen.

Zo zie ik het ook bij stress: het zenuwstelsel is zo druk met stress doorgeven, dat er geen ruimte meer is om spieren aan te sturen
Dango

Re: Tijdelijke verergering van klachten als ik boos ben

Bericht door Dango »

Toeter schreef:Ik heb het bij acute stress. Heel irritant want bij acute stress moet je vaak juist meteen fysiek handelen/ rennen en dan werkt mijn lichaam juist niet mee.

Het is bij mij geen verhoging van de lichaamstemperatuur, want ik word niet wazig in mijn hoofd.

Ik heb meer het idee dat mijn zenuwstelsel overbelast is door alle stress-signalen waardoor het netwerk overbelast is en de loopsignalen slechter door komen.

Ik heb het bijvoorbeeld ook bij pijn. Als ik mijn teen of knie stoot, gaat alle kracht uit dat been. Mijn fysio zei dat dat kwam omdat de zenuw dan zo druk is met pijn doorgeven, er geen ruimte meer is om signalen door te geven die spieren aansturen.

Zo zie ik het ook bij stress: het zenuwstelsel is zo druk met stress doorgeven, dat er geen ruimte meer is om spieren aan te sturen
Met lopen gaat het best goed bij stress , het slaat bij mij op de rug en vooral cognitief heb ik last van dit soort "prikkels"

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

caat

Re: Tijdelijke verergering van klachten als ik boos ben

Bericht door caat »

het lastige is dat het onderdrukken van boosheid ook heel ongezond is.
Ik heb bij cursus geleerd dat ik dan in een kussen het eruit moet gooien. Dan is het geschreeuw niet of minder te horen
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp