Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Rolstoel - tips gevraagd!

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Christian

Re: Rolstoel?

Bericht door Christian »

1207 schreef: 13 aug 2022, 09:24 hangt van de stoel af natuurlijk, nu zul je met een tank rondrijden (ziekenhuisstoel uit de vooroorlogse jaren)
vraag een actieve aan en de wereld ziet er al heel anders uit
Het is een lichtgewicht rolstoel van Excel. Ik denk dat het een combinatie is van krachtverlies door de MS en door geen oefening/training van de armspieren het probleem is.
1207

Re: Rolstoel?

Bericht door 1207 »

Christian schreef: 19 aug 2022, 17:34 Het is een lichtgewicht rolstoel van Excel.
als ik eventjes online kijk, gewoon fotootjes van je merkl, dan zijn dit gewoon tankers :)

kun jij volstrekt niets aan doen. gebrek kracht en oefening spelen een rol maar er zijn geneog ondersteunende systemen. Die kun je niet op jouw stoel zetten
Christian

Re: Rolstoel?

Bericht door Christian »

1207 schreef: 20 aug 2022, 09:06 als ik eventjes online kijk, gewoon fotootjes van je merkl, dan zijn dit gewoon tankers :)

kun jij volstrekt niets aan doen. gebrek kracht en oefening spelen een rol maar er zijn geneog ondersteunende systemen. Die kun je niet op jouw stoel zetten
Excel G-Logic van 11 kg. Dacht het zelf goed uitgezocht te hebben.
Nessa

Re: Rolstoel?

Bericht door Nessa »

Mijn revalidatie-arts had het over een lichtgewicht Quickie. Die weegt 4 tot 6 kilo, afhankelijk van het frame (vast of opvouwbaar). Met als optie dus nog e-motion wielen. En mijn armfunctie is nog volledig intact...

Met een rolstoel van dit gewicht én krachtverlies in je armen is het echt de vraag of dit een geschikte rolstoel is. Nogmaals: laat een professional nog eens meekijken .
1207

Re: Rolstoel?

Bericht door 1207 »

Christian schreef: 20 aug 2022, 10:16 Excel G-Logic van 11 kg. Dacht het zelf goed uitgezocht te hebben.
heb je ook naar adl-stoelen gekeken (dagelijks leven)?
quickie, rgk, kuschall, ... (een echt actieve stoel op maat)
Christian

Re: Rolstoel?

Bericht door Christian »

1207 schreef: 20 aug 2022, 16:19 heb je ook naar adl-stoelen gekeken (dagelijks leven)?
quickie, rgk, kuschall, ... (een echt actieve stoel op maat)
Ik heb meteen even op Google gekeken. Wauw… die zien er wel goed uit. Maar gelet op de prijzen zal ik het nu eerst even moeten doen met mijn huidige instapper en me laten voortduwen .

Maar goed te weten dat er voor in de toekomst nog mogelijkheden zijn. Dank je.
Jrs77

Re: Rolstoel?

Bericht door Jrs77 »

Ik heb gelukkig snel ingezien dat een rolstoel je niet gehandicapt maakt, maar juist veel beperkingen opheft en je een stuk vrijheid terug geeft.
Bel de gemeente, en vraag bij de WMO een goede, op jouw maten aangemeten rolstoel aan (ook voor @Christian ) Met een 'transportrolstoel' ben je niet geholpen; je wil niet afhankelijk worden gemaakt van anderen.

De rolstoel wordt vergoed vanuit de WMO, zonder eigen bijdrage.
ronnie1969

Re: Rolstoel?

Bericht door ronnie1969 »

Neem contact op met een ergo als je die nog nog niet hebt. Zij kunnen helpen, denken mee en regelen heel veel dingen. Worden betaald vanuit de ziektekosten.
Schemlie

Re: Rolstoel?

Bericht door Schemlie »

hoi hoi ik heb onlangs een Quicky Argon2 gekregen licht gewicht , nu nog wachten op de e-pilot P15, :joepie:
Nessa

Re: Rolstoel?

Bericht door Nessa »

Binnenkort komt de ergo langs voor de rolstoel. Het zal een actieve rolstoel worden voor de langere stukken (grotere afstanden of langere tijdsduur).

Ik heb zelf al een aantal onderwerpen op het lijstje staan:
- vast frame of opvouwbaar
- e- motion wielen
- gewicht en grootte
- mogelijkheden voor aankoppelen van (elektrische) handbike of elektrische aandrijving
- gebruiksmogelijkheden op een niet-vlakke ondergrond, het bos of in de sneeuw.

Heeft iemand nog andere onderwerpen die ik zeker moet bespreken?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp