Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Vitamine D - deel 6

Alles omtrent voeding en supplementen
Chuck

Re: Vitamine D - deel 6

Bericht door Chuck »

@leeuwtje-nl

Leeuwtje ik moet even kijken hoe ik die kan bestellen, volgens mij kan ik daar niet met I-DEAL betalen, dus ik moet even iemand zoeken die mij daarbij wil helpen, maar duur is het zeker niet :goed:

@Klick Super bedankt voor de goede en mooie link :goed: :goed:
SuperLisa

Re: Vitamine D - deel 6

Bericht door SuperLisa »

Ik ben even door het bestelproces gelopen om te zien wat de totale kosten en de betaalwijzen zijn. Dit is inclusief verzendkosten á €3,90, mits je het ophaalt bij een UPS punt. Thuis laten bezorgen kost €5,50, dus dan is het bedrag nog iets hoger. Als je voor €59 of meer bestelt is levering gratis.

Afbeelding

Ik vraag me af of dit niet gewoon voor eenzelfde soort prijs bij de apotheek om de hoek te krijgen is? Op medicijnkosten.nl is de info nog niet bijgewerkt, maar volgens mij is het wel te overzien.
leeuwtje-nl

Re: Vitamine D - deel 6

Bericht door leeuwtje-nl »

Ik bedoelde inderdaad niet te zeggen dat dit dus specifiek gekocht moeten worden! D-cura blijft denk ik gewoon verkrijgbaar bij de apotheek, alleen nu zonder vergoeding. Maar het is ook weer niet zo dat hordes mensen dit niet zullen kunnen betalen. En het is nog geen 2023, dus ik zou zeggen: wees een beetje creatief met je recept ophalen in 2022. ;-)
Klick

Re: Vitamine D - deel 6

Bericht door Klick »

en er zijn er meer:
https://www.farmaline.be/apotheek/beste ... mpoules-1/

(is goedkoper en lagere ‘vanaf bedrag gratis’)

het is natuurlijk afwachten, maar dan weten we wat een ampul kost…
als ze dan bij de apotheek 10 voor een pakje van 4 dan is de keuze snel gemaakt.

weet iemand wat ze nu kosten bij de apotheek?
SuperLisa

Re: Vitamine D - deel 6

Bericht door SuperLisa »

Klick schreef: 30 sep 2022, 17:03 weet iemand wat ze nu kosten bij de apotheek?
Ik ben vergeten om het te vragen toen ik bij de apotheek was vandaag, maar hopelijk denk ik (of iemand anders!) er alsnog aan binnenkort. We komen er vaak genoeg denk ik. :D

MAAR! Ik realiseerde me gisteren ineens dat mijn vitamine D3 van de Etos (die ik met de boodschappen meebestel via AH.nl) op bijna hetzelfde niveau kan worden gebruikt als die speciale die hier telkens gelinkt zijn: Etos Vitamine D 50 mcg tabletten. Ze bestaan overigens ook met een lagere dosering, maar die heb ik hieronder even niet meegeteld voor het gemak (ik ben geen rekenwonder): Etos Vitamine D3 tabletten

Wat op die pagina (en de foto) namelijk niet wordt vermeld is dat de 50 mcg tabletten 2000 IE zijn. 25000 IE gedeeld door 7 (jullie nemen het wekelijks, toch?) is ~3571 IE, dus als je er 2 per dag neemt kom je op 28000 IE uit (is hoger en moet je dan dus wel overleggen met de neuro of MS VPK). Je doet dan dus net geen 4 weken met zo'n potje á €6,49 en dat is dan eigenlijk best te overzien - althans met mijn budget (ik wil geen aannames doen over jullie portomonnee natuurlijk!).

:idea: tl;dr: 28000 IE per dag aan Etos tabletjes = €6,50 per 3,5 week

De tabletjes zijn trouwens heel klein en gemaakt met dextrose (druivensuiker), dus geen straf om te slikken.
Klick

Re: Vitamine D - deel 6

Bericht door Klick »

ik gebruik die ampullen 2x per week, dus 50000 ie…
lief dat je t berekend 😊
SuperLisa

Re: Vitamine D - deel 6

Bericht door SuperLisa »

Hieronder enkele screenshots uit professor Alan Thompson's presentatie op het ECTRIMS event voor mensen met MS gisteren.

⚠️ Houd er rekening mee dat deze screenshots snelle en incomplete momentopnamen uit de presentatie zijn die de belangrijke context van zijn verbale toelichting missen. Het is lastig om op basis van alleen deze plaatjes conclusies te trekken en het is verstandig om de opname af te wachten zodat we de informatie in context kunnen zetten.

Afbeelding
Mowry EM et al., Ann Neurol 2010
Mowry EM et al., Ann Neurol 2012

Afbeelding
Hupperts Neurology 2019
Camu W et al, N2 2019

Afbeelding

Afbeelding

Dit lijkt te impliceren dat, hoewel een tekort aan vitamine D weliswaar een belangrijke risicofactor is in het ontwikkelen van MS en een hoger aantal ontstekingen in het begin van de ziekte, er geen duidelijk voordeel is aangetoond bij het gebruik van vitamine D supplementen, ondanks het gangbare advies om met een hoge dosering vitamine D te supplementeren.
Klick

Re: Vitamine D - deel 6

Bericht door Klick »

@SuperLisa blij dat er toch weer aandacht is voor vit D!

ik ben er van overtuigd dat mijn lijf tijdens n schub vit. D verbruikt.
Ik supplementeer al jaren hetzelfde en schommel binnen een marge altijd 100-115
en opeens was ik 60 ofzoiets, terwijl ik me in die periode wel vermoeider had gevoeld had ik geen andere klachten. bij de mri bleek toen 1 plek erbij in dat jaar.

zelfde om me heen gezien, iemand altijd 60 qua waarde, door operatie heeele grote blauwe plek (mannen zwembroek zo groot) en daarna 30…

op een of andere wijze heeft het lichaam D nodig voor “opruim en herstel werk”

de SOLAR studie, daar hoorde ik toen over… hoorde ook dat er niet uit was gekomen wat men hoopte toen. ik ben erg nieuwsgierig naar deze presentatie!
thnx voor de slides!
SuperLisa

Re: Vitamine D - deel 6

Bericht door SuperLisa »

Als je je er goed bij voelt, dan is het sowieso de moeite waard om het te nemen. Zelfs als het op de een of andere manier placebo effect zou zijn, resultaten zijn er niet minder valide door! :goed:

Even als zijstapje... ik spitste mijn oren bij deze opmerking:
Klick schreef: 30 okt 2022, 22:21 door operatie heeele grote blauwe plek (mannen zwembroek zo groot)
Wat bedoel je daarmee? Ik heb een hele grote blauwe plek na mijn galblaasoperatie bijna een maand geleden die maar niet weg gaat. Die kwam de dag na de operatie opzetten, werd netjes groen en toen geel, maar plotseling weer paars op een avond. Ik heb dat na telefonisch overleg netjes laten nakijken op de eerste hulp en daar gaf de arts heldere criteria voor wanneer ik me zorgen zou moeten maken, waaraan het niet voldoet.

Ik voel er niks van, het voelt niet beurs, het is iets minder paars, maar wel nog heel duidelijk donkerblauw en het lijkt maar niet minder te worden. Omdat het niet aan die criteria voldoet (zoals dat het niet opzwelt) maak ik me er geen zorgen over. Jij lijkt nu te impliceren dat het iets met vitamine D te maken kan hebben. Wil je daar iets meer over vertellen?
Klick

Re: Vitamine D - deel 6

Bericht door Klick »

@SuperLisa dat was na een dotterbehandeling via de lies. die plek ging lekken. het was blauw zwart vanaf de onderbuik tot halverwegen 1 been.. precies zoals een zwembroek zou zijn (met 1 pijp dat dan weer wel)

zagen de artsen vaker maar was wel beangstigend voor als je t niet gewend bent.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp