Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Traplift aanvragen

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Christian

Traplift aanvragen

Bericht door Christian »

Zodra we verhuisd zijn wil ik via de gemeente een traplift aanvragen. Het wordt namelijk steeds zwaarder en gevaarlijker om de trap op- en af te lopen.

Is dit veel gedoe?

Anders kies ik er wel voor om deze zelf te kopen.
r_de_ruiter

Re: Traplift aanvragen

Bericht door r_de_ruiter »

veel gedoe is het niet,lang wachten wel, tenminste hier via drechtsteden wel,3 a 4 maanden is geen uitzondering.
ronnie1969

Re: Traplift aanvragen

Bericht door ronnie1969 »

Bij mij viel het mee. Was redelijk snel geïnstalleerd.
Maar nu met matriaal tekort durf ik het niet te zeggen
Sara

Re: Traplift aanvragen

Bericht door Sara »

Hi Christian,

misschien valt het mee, maar het zóu kunnen dat je gemeente bezwaren opwerpt omdat je zojuist naar een huis met een trap verhuisd bent, terwijl e al moeilijkheden met traplopen hebt.

Ik duim voor je dat 't gewoon van een leien dakje gaat, ik zou 't in ieder geval proberen. De kosten zijn best behoorlijk hoog.
Jrs77

Re: Traplift aanvragen

Bericht door Jrs77 »

Als je toch een ergotherapeut inschakelt voor een passende rolstoel, laat haar dan meteen op papier zetten waarom je een traplift nodig hebt.
Vaak hebben zij al lijntjes met de gemeente, en met onderbouwing van een ergotherapeut zal het makkelijker gaan.
(een ergotherapeut zit 10x per jaar in het basispakket van de zorgverzekering)
AngelNoa

Re: Traplift aanvragen

Bericht door AngelNoa »

Sara schreef: 21 aug 2022, 10:02 Hi Christian,

misschien valt het mee, maar het zóu kunnen dat je gemeente bezwaren opwerpt omdat je zojuist naar een huis met een trap verhuisd bent, terwijl e al moeilijkheden met traplopen hebt.
dat was ook mijn eerste gedachte...
Christian

Re: Traplift aanvragen

Bericht door Christian »

AngelNoa schreef: 22 aug 2022, 06:41 dat was ook mijn eerste gedachte...
Van mijzelf ook. Maar de nieuwe woning was een half jaar geleden al gekocht toen het lopen een stukje makkelijker ging. De achteruitgang heeft in een relatief korte tijd een flink sprongetje terug gemaakt.

Ik heb het bericht hier geplaatst om te kijken of er nog tips e.d. waren.

Die tip van de ergotherapeut was een hele goede waar ik zelf niet opgekomen was. Wederom dank allen voor de reacties.
Job

Re: Traplift aanvragen

Bericht door Job »

Veel gedoe was er niet toen mijn echtgenoot een traplift nodig had.
Waar we echter geen rekening mee gehouden hadden was dat de leuning van de trap weg werd gesloopt. Toen kon ik zelf ook niet meer traplopen.
Toen ontstond er gedoe tussen de de WMO en de woningcorporatie. Intussen was er voor mij een gevaarlijke situatie ontstaan. Ik kan nog goed traplopen maar heb wel een leuning nodig.

Uiteindelijk heeft de woningcorporatie opdracht gegeven om een nieuwe leuning te plaatsen.
Omdat ik zelf de traplift ook gebruik als ik beide handen nodig heb om iets te dragen hoef ik hem niet in te leveren als mijn man komt te overlijden. Hij wordt dan op mijn naam gezet.
Wouter NL

Re: Traplift aanvragen

Bericht door Wouter NL »

Dat het niet altijd even makkelijk gaat met de WMO kun je lezen in een topic dat ik daarover was begonnen op dit forum:
viewtopic.php?t=7455
Volgens het bouwbesluit mag de trapleuning niet worden verwijderd.
Dat zorgt voor een onveilige situatie.'

Blijf er dus bij dat de gemeente dan met een andere oplossing moet komen.
Zo is er bij mij uiteindelijk een traplift geplaatst langs de binnenzijde van de trap en kan de rest van het gezin langs de buitenzijde van de trap lopen waar de treden ruimer zijn er de trapleuning gebruikt kan worden.
Saar33

Re: Traplift aanvragen

Bericht door Saar33 »

Inderdaad even een ergotherapeut inschakelen.
Hier heeft de WMO-consulent al aangegeven dat ik sowieso op termijn geen traplift krijg in dit huis. Ze zullen dan een andere woning gaan zoeken. Verhuizen naar een woning met trap mag ik sowieso niet meer als ik hulp van de gemeente wil.
Bij jou is het natuurlijk zo dat je het laatste half jaar erg achteruit bent gegaan. Ik zou e.e.a. eerst goed op papier laten zetten door de ergotherapeut evt. incl. een verklaring van de fysiotherapeut/neuroloog/msverpleegkundige. In ieder geval zorgen voor goede onderbouwing.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp