Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Cis aanval? Paniek

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Marcel1984

Re: Cis aanval? Paniek

Bericht door Marcel1984 »

Hoi Allen,

Bedankt voor de reacties

Ik weet niet waar het vandaan komt dat ik
het aan ms link maar, lijkt wel of ik angstig ben voor ms ofzo de eerste keer ben ik heel erg geschrokken vandaar die plaatsing. Ik ga dit met mijn huisarts bespreken ik hou jullie op de hoogte hartelijk dank allemaal en heel erg sterkte allemaal


Sorry had het verkeerd gepost
Klick

Re: Cis aanval? Paniek

Bericht door Klick »

@Marcel1984 geeft niks Marcel, onzekerheid angsten enz is erg vervelend om mee te leven, ik hoop voor je dat ze je snel duidelijkheid kunnen geven :knuffel:
Bram_MSinbeeld

Re: Cis aanval? Paniek

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Wat vervelend @Marcel1984.

De diagnose MS is niet gemakkelijk te stellen. Dat komt voor een groot deel omdat veel klachten ook een andere oorzaak kunnen hebben.
Hoe de diagnose MS gemaakt wordt (CIS is de eerste aanval) en aan welke criteria voldaan moet worden hebben we uitgelegd in deze video.
https://www.youtube.com/watch?v=S_0B0VP1wdY

Ik snap heel goed dat je klachten eng en heel vervelend zijn. Tegelijkertijd maakt de stress die je erdoor ondervindt het ook weer vervelender. Dingen zoals spiertrillingen, wazig zien, rare gevoel, oorsuizen hebben vaak stress (lichamelijk of geestelijk) als oorzaak. Wanneer je heel gefocust en angstig je lichaam observeert voel je van alles.

Ik ken het van mezelf dat gedachte aan mogelijk ernstig ziek zijn me ziek kan laten voelen. Ik raak dan vaak verstrikt in een vicieuze cirkel.
Afbeelding
Alleen al doorhebben dat dat gebeurt helpt een beetje. Als je op dat plaatje klikt ga je naar een site over hypochondrie, ik vind hun zelfhulpgids erg nuttig.

Het nadeel van MS is dat het ontzettend veel uiteenlopende klachten kan veroorzaken. Sommige heel vaag en onduidelijk. Die klachten zijn vaak niet te onderscheiden van klachten door stress, slecht slapen en niet goed voor jezelf zorgen. Daarom vind je de ziekte al gauw als je op internet gaat zoeken naar wat je vage klachten mogelijk zou kunnen veroorzaken.

Het hebben van geestelijke klachten zoals een angststoornis of hypochondrie wordt vaak afgedaan als ‘aanstelleritis’, maar dat is zeker niet terecht. Degene die daar last van heeft heeft hier vaak zelfs meer last van dan iemand die alleen maar fysieke klachten heeft. Het is absoluut niet raar om daar hulp voor te vragen!

Trouwens, ook al heb je een ernstige ziekte, dan kun je je beter richten op wat leuks in plaats van je zorgen maken over een onzekere toekomst, een wijze les voor iedereen hier, inclusief mezelf ;)
Laatst gewijzigd door Qanuk00 op 08 nov 2022, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: image gewijzigd in link
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp