Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

MRI uitslag

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Billie90

MRI uitslag

Bericht door Billie90 »

Onlangs is er een mri gemaakt ivm klachten die passen bij ms. Lichtflitsen zien, tintelingen tenen links en rechts, tintelingen dijbeen en in het gelaat. Daarnaast al een aantal jaar flinke vermoeidheid.

De MRI gaf het volgende aan:

Hersenen:
Multipele aspecifieke hyperintense laesies op T2 FLAIR links frontaal (Serie 403, Beeld 26) , links occipitaal (Serie 403, Beeld 33), rechts occipitaal (Serie 403, Beeld 34) en rechts frontaal. (Serie 403, Beeld 33) De laesie links occipitaal is het meest uitgebreid. (Serie 401, Beeld 126) Links frontaal een mogelijk juxtacorticale laesie. (Serie 403, Beeld 36) De laesies kleuren allen niet aan op de serie na contrast. Geen dawson fingers. Discrete laesie in het cerebellum links. (Serie 403, Beeld 12)
In het myelum geen T2 hyperintense of aankleurende laesies. Normale signaalintensiteit van het beenmerg. Geen versmalde neuroforamina.
Normale paranasale sinussen en orbita inhoud. Normale paravertebrale weke delen. Slanke aorta.

Conclusie:
Multipele hyperintense witte stof laesies, vooralsnog aspecifek. Links frontaal mogelijk juxtacorticaal. Geen aankleurende laesies. Mogelijk ihkv MS, echter disseminatie in tijd en ruimte nog niet aangetoond.


Ik moet vrij lang wachten op het consult bij de neuroloog. Kan iemand mij misschien wat zeggen over bovenstaande? Hoe waarschijnlijk is het dat het ms is??

Bedankt alvast voor het lezen en meedenken.
SuperLisa

Re: MRI uitslag

Bericht door SuperLisa »

Ik vind het belangrijk om eerst te vermelden dat ik geen arts ben, je scans niet heb gezien en ook de ballen verstand heb van MRI duiding, maar ik herken wel elementen uit de conclusie dus daar wil ik wel voorzichtig iets over zeggen.
Billie90 schreef: 17 okt 2022, 18:26 Conclusie:
Multipele hyperintense witte stof laesies, vooralsnog aspecifek. Links frontaal mogelijk juxtacorticaal. Geen aankleurende laesies. Mogelijk ihkv MS, echter disseminatie in tijd en ruimte nog niet aangetoond.
Wat hier wordt gezegd is dat er wel meerdere laesies zijn gevonden, dat er geen actieve ontstekingen (aankleuringen) zijn en dat er nog onvoldoende aanwijzingen zijn (disseminatie in tijd en ruimte) om MS te bevestigen op basis van de McDonald criteria die worden gebruikt voor het maken van een diagnose.

Ik vermoed dat ze op een later moment opnieuw een MRI gaan willen maken, of dat er via een ruggenprik hersenvocht moet worden afgenomen voor nader onderzoek.

Maar nogmaals, ik ben geen arts en weet nauwelijks waar ik het over heb. :weetniet:

Wanneer heb je je afspraak bij de neuroloog?
Marina

Re: MRI uitslag

Bericht door Marina »

Zoals SuperLisa al schreef wordt uit het verslag duidelijk dat er momenteel niet wordt voldaan aan de criteria van spreiding in tijd en plaats voor het stellen van de diagnose MS. Volgens die criteria moeten dan in minstens 2 van de volgende gebieden van het centrale zenuwstelsel minstens 1 laesie zijn gevonden: hersenen (periventriculair, (juxta)corticaal, infratentorieel (in de hersenstam)), of het ruggenmerg.
Volgens het verslag is er mogelijk een juxtacorticale laesie. Maar dit gegeven alleen is sowieso niet voldoende om de diagnose MS te stellen.
Ik denk daarom ook dat er waarschijnlijk eerst nog verder onderzoek zal moeten volgen om een diagnose te kunnen stellen.


Verder zijn er volgens het verslag geen laesies in het ruggenmerg (myelum) gevonden. Bij ca. 80 - 90 % van de mensen met MS worden ook laesies in het ruggenmerg gevonden. Als die niet zijn gevonden lijkt me de kans dus kleiner dat het om MS gaat.

Het is gunstig dat er geen "dawson fingers" zijn gevonden. Dit is een bepaald patroon van laesies dat te zien is op een MRI dat eruit ziet als vingers en typisch is voor MS.

Meer kan ik persoonlijk niet uit het verslag op maken helaas. Het is aan de neuroloog om de MRI (in relatie tot je klachten) te duiden.

Sterkte met het wachten tot de afspraak!
Billie90

Re: MRI uitslag

Bericht door Billie90 »

Marina en Superlisa, bedankt voor jullie reactie!

Ik was vandaag bij de neuroloog en ze denkt wel dat het mogelijk ms is. Ik krijg overmorgen een lumbaalpunctie, zodat er uitsluitsel gegeven kan worden.... wordt vervolgd dus.
Marina

Re: MRI uitslag

Bericht door Marina »

Billie90 schreef: 26 okt 2022, 17:47 Ik was vandaag bij de neuroloog en ze denkt wel dat het mogelijk ms is.
Oei dat valt tegen.. Ik hoop voor je, Billie90, dat de uitslag van de lumbaalpunctie gunstig zal zijn!
Succes en sterkte morgen!
Marina

Re: MRI uitslag

Bericht door Marina »

Bericht verwijderd (dubbel gepost)
Bram_MSinbeeld

Re: MRI uitslag

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Beste @Billie90, ik begrijp dat er inmiddels al een stuk meer duidelijk is nadat je met je neuroloog hebt gesproken en dat er morgen een lumbaalpunctie gedaan wordt. Heel veel succes en sterkte!

Over al die dingen hebben we trouwens met Stichting MS in beeld informatiefilmpjes gemaakt. Hopelijk beantwoorden die filmpjes al je vragen en twijfels omtrent de diagnose, de MRI en de lumbaalpunctie.

Afbeelding
Hoe wordt de diagnose MS gesteld?

Afbeelding
MRI-beelden bij MS

Afbeelding
Uitgebreide videoserie: Lumbaalpunctie bij MS
Moekesolar

Re: MRI uitslag

Bericht door Moekesolar »

Sterkte met het nieuws en de lumbaalpunctie. Ik vond de lumbaalpunctie zelf meevallen, maar het lange wachten op de uitslag wel lastig.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp