Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Herkenbaar?

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Julie2900

Herkenbaar?

Bericht door Julie2900 »

Beste allemaal,

Graag stel ik mezelf even voor.
Ik ben Julie, 39 jaar, en woonachtig in het noorden van België. Ik heb hier al wat rondgekeken op het forum en wat een hechte, warme community vormen jullie.

Binnenkort heb ik een afspraak bij de neuroloog op doorverwijzing van mijn huisarts n.a.v. loopstoornissen/gevoelsstoornissen welke ik sinds deze zomer ondervind. De huisarts zei daarbij dat hij mogelijks dacht aan MS, vandaar dat ik even wilde aftoetsen of deze klachten jullie bekend klinken.

Wat betreft de loopstoornissen ; ik heb al een hele tijd evenwichts- / stabiliteitsproblemen. Dit uit zich in regelmatig door mijn benen te zakken of de neiging om te vallen. Ik ben nog nooit effectief gevallen maar moet me vaak snel vast grabbelen aan een kast, leuning, muur of diegene naast mij vast pakken om mijn val te breken. Het gekke is dat die loopstoornissen zich vooral voordoen op het moment dat ik niet bezig ben met 'alleen maar te stappen' m.a.w. als ik rondkijk in een winkel, als ik in gesprek ben met iemand terwijl ik wandel,... Op momenten dat ik 'alleen maar stap' (bijvoorbeeld van de auto naar kantoor, van mijn buro naar de printer,...) en mijn aandacht volledig kan focussen op het stappen op zich, doet het probleem zich veel minder vaak voor. Als ik mijn aandacht verdeel, lijkt er ergens iets mis te gaan en lijken mijn benen het vaak te begeven.

Ivm de gevoelsstoornissen ; er is constant iets gaande in - met name - mijn linkerbeen. Constante spiertrillingen, talloze krampen in kuit of tenen meermaals per dag, brandende pijn in bovenbil. Ook mijn handen tintelen regelmatig en ik word 's nachts regelmatig wakker van een tintelende of slapende hand/voet.

Is dit herkenbaar voor jullie? Ik weet dat het verhaal ivm de loopstoornissen wat gek klinkt (aangezien het zich vooral voordoet als mijn aandacht niet 100% naar de loopbeweging op zich gaat), dus ik vraag me af of dit ook iets is wat jullie herkennen of bekend klinkt.

Alvast hartelijk dank!

Groetjes, Julie
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Herkenbaar?

Bericht door Qanuk00 »

Hoi @Julie2900
Ja dat zijn herkenbare neurologische problemen, maar hoeven niet direct op MS te wijzen. Goed dat je doorverwezen bent en hopelijk heb je gauw duidelijkheid.
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Julie2900

Re: Herkenbaar?

Bericht door Julie2900 »

Dankjewel, @Qanuk00 .
Zijn die stabiliteitsproblemen die zich vooral voordoen bij activiteiten waarbij je aandacht verdeeld wordt, herkenbaar? Ik ben er heel onzeker over, en ben bang dat de neuroloog deze klacht niet serieus neemt.
Sofia

Re: Herkenbaar?

Bericht door Sofia »

Dag Julie

Akkoord met Quank00. Wat de activiteiten met verdeelde aandacht betreft, lijkt me dit wel plausibel, gezien het multi-tasken, coördinatie etc. van zaken. Dus ik vermoed dat dit wel serieus genomen zal worden (zou het althans toch moeten zijn als je t mij vraagt).

Zie ook dit artikel: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34074863/
Jetteke

Re: Herkenbaar?

Bericht door Jetteke »

@Julie2900
Ja, dat herken ik wel. Bijvoorbeeld als ik een loopoefening doe en met de fysiotherapeut ondertussen een praatje maak. Of soms als ik met de hond aan de wandel ben en een heuveltje omlaag moet. In het begin zwalkte ik echt als een dronkelap. De laatste tijd is het meer wiebelig, alsof ik in een rijdende trein loop/beweeg. En dat dan vooral als ik met iets loop of even fysiek met iets bezig ben, bijvoorbeeld ik wil de stofzuiger pakken, of terwijl ik van de week een stellagekast uit elkaar haalde. Tot vallen is het niet gekomen, en ik heb me ook nog nooit hoeven vastgrijpen.

Verder sluit ik me aan bij Qanuk: Welkom op het forum, en toen ik er zo dronken bij liep en ook de onderzoeksuitslagen wezen in de richting van MS: de neuroloog heeft het laatste woord. Ik denk dat die stabiliteitsklachten wel degelijk serieus neemt, maar zolang MS niet is vastgesteld, kan het ook nog iets anders zijn. Een prednisonkuur heeft dat dronkemansloopje gelukkig opgelost.
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Herkenbaar?

Bericht door Qanuk00 »

Wees vooral niet bang dat je niet serieus genomen wordt, een arts is opgeleid om mensen te helpen.

Tips
1. maak een lijstje van klachten
2. maak een tijdlijn, wanneer welke klachten vooral opspelen
3. maak een lijstje van wat je zelf al hebt gedaan
4. formuleer een heldere hulpvraag, waar een arts wat mee kan.

Oja ... en voor ik het vergeet, mocht je je niet serieus genomen voelen, schroom dan niet om dat kenbaar te maken. In het ergste geval behoort een 2nd opinion ook nog tot de mogelijkheden!
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Marina

Re: Herkenbaar?

Bericht door Marina »

Welkom Julie2900.
Julie2900 schreef: 06 nov 2022, 15:48 Zijn die stabiliteitsproblemen die zich vooral voordoen bij activiteiten waarbij je aandacht verdeeld wordt, herkenbaar? Ik ben er heel onzeker over, en ben bang dat de neuroloog deze klacht niet serieus neemt.
Zeker herkenbaar hier. Mijn fysiotherapeut adviseerde me dan ook om tijdens het lopen de aandacht volledig bij het lopen te houden. Als ik dat doe gaat het beter met de stabiliteit. Wanneer ik tijdens het lopen om me heen kijk of als ik mijn aandacht bij een gesprek heb, bijvoorbeeld, heb ik eerder de neiging uit balans te geraken.

Ivm de gevoelsstoornissen ; er is constant iets gaande in - met name - mijn linkerbeen. Constante spiertrillingen, talloze krampen in kuit of tenen meermaals per dag, brandende pijn in bovenbil. Ook mijn handen tintelen regelmatig en ik word 's nachts regelmatig wakker van een tintelende of slapende hand/voet.
Deze klachten zijn grotendeels herkenbaar voor mij.
De krampen doen zich bij mij echter niet voor in de kuit of tenen maar in het gehele been, voet of zijkant/voorkant van het onderbeen en dan met name na een tijdlang gezeten of gelegen te hebben.

Echter, zoals al gezegd, kunnen er meerdere oorzaken zijn, behalve MS, voor je klachten.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp