Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Ga je voor medicatie en welke dan?

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Moekesolar

Re: Ga je voor medicatie en welke dan?

Bericht door Moekesolar »

Ze gaf aan dat ik wel gewoon ocrevus of kesimpta mag gebruiken. Er is toch iets veranderd dan denk ik. Ik dacht dat dat 2e lijns middelen waren.
Nessa

Re: Ga je voor medicatie en welke dan?

Bericht door Nessa »

Wat fijn dat je direct mag starten met Ocrevus of Kesimpta!

Als ik niet eerst nog 2 andere middelen had hoeven gebruiken nadat ik stopte met Avonex wegens prikangst, had ik waarschijnlijk nu nog gewoon kunnen hardlopen...
Klick

Re: Ga je voor medicatie en welke dan?

Bericht door Klick »

dan is er denk ik inderdaad iets veranderd, wat goed dat er beweging is.. weg van dat hokjes denken!
Moekesolar

Re: Ga je voor medicatie en welke dan?

Bericht door Moekesolar »

Ja heel fijn inderdaad. @Klick , jouw lijstje geeft wel andere percentages aan. Hoe kan dat? Is de pa dan niet goed op de hoogte?

@Nessa wat ontzettend heftig dat je zo achteruit bent gegaan door minder effectieve middelen.
Klick

Re: Ga je voor medicatie en welke dan?

Bericht door Klick »

@Moekesolar omdat het gaat om gemiddeldes en er meerdere onderzoeken zijn..

middel a vergeleken met middel b
middel a vergeleken met middel c

dan zijn er andere groepen die a gebruiken en circuleren andere percentages..
maar nogmaals het zegt weinig over individuele werking.
Moekesolar

Re: Ga je voor medicatie en welke dan?

Bericht door Moekesolar »

Ja ik snap het. Het is een gemiddelde en misschien slaat het helemaal niet aan bij mij, maar waar moet ik anders op afgaan. Ik wil niet straks aan een matig effectief middel vast zitten. En de meeste winst schijn je de eerste jaren te krijgen.

Ik neig ocrevus te kiezen, omdat die beter op disability scoort dan kesimpta.
En misschien wat minder reboundeffect heeft omdat het langer duurt voor het uitgewerkt is. Maar ik vind het moeilijk. Ik heb de ongemakken er nu allemaal voor over. Als ik maar zoveel mogelijk functieverlies kan beperken.
Klick

Re: Ga je voor medicatie en welke dan?

Bericht door Klick »

het is ook een moeilijke keuze! en ook omdat je die zelf alleen kan nemen.
je eigen voorwaarden en eigen ideeën..
Bram_MSinbeeld

Re: Ga je voor medicatie en welke dan?

Bericht door Bram_MSinbeeld »

In dit YouTube filmpje vertelt een Engelstalige neuroloog over de verschillen tussen Ocrevus en Kesimpta.
Moekesolar

Re: Ga je voor medicatie en welke dan?

Bericht door Moekesolar »

Dank je. Ik heb deze gezien en door hem neig ik nu om voor Ocrevus te gaan. Vooral door het einde van het filmpje waar hij dat artikel aanhaalt waarbij het over bmi en dosering gaat.




Deel je ervaringen over dit onderwerp op MS.nl.
Ga naar: https://www.ms.nl/gesprekken/medicatie-en-bijwerkingen
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp